Olemme haastatelleet kolmen vuoden aikana yli 50 apteekkaria alan tulevaisuudesta, lääkehoidon kehittämisestä, asiakaspalvelun hiomisesta, tuloksellisemmasta johtamisesta, työtyytyväisyyden parantamisesta, tehokkaammista työprosesseista niin reseptinkäsittelyssä kuin annosjakelussa, markkinoinnista ja mainonnasta, koulutuksen merkityksestä, tietoturvasta ja kameravalvonnasta sekä paljon muusta.

Selaa ja lue mitä kaikkea apteekkarit, proviisorit ja myös farmaseutit ovat halunneet kertoa kollegoilleen, jotta apteekkiala voisi Suomessa mahdollisimman hyvin ja palvelisi suomalaisia myös tulevaisuudessa erinomaisesti. Klikkaa eteenpäin tästä linkistä.

11 poimittua vinkkiä kollegoilta

Paranna kannattavuutta oikealla hinnoittelulla

Nopein tapa parantaa apteekin kannattavuutta on oikea, markkinalähtöinen hinnoittelu. Hinnoittelun seuraamiseen on helppo käyttää MAXXin raportteja, joilla voi seurata reaaliaikaisesti hinta- ja tuotesijoittelutoimenpiteitä. Hinnoittelu vaatii hyvää pelisilmää, jotta tietää, missä tuotteissa on hintajoustoa. Ostaminen ei saa tyssätä liian korkeaan hintaan, mutta liian halvallakaan ei voi myydä. Oikealla hinnoittelulla on suuri vaikutus myyntikatteeseen. Pienen katteen voi kääntää positiiviseksi suurella myyntimäärällä.

Risto Holma, apteekkari, Lauttiksen apteekki

Nopein tapa parantaa kannattavuutta on oikea hinnoittelu

Vastuuhyllyillä jopa 40 prosentin kasvu myyntiin

Sotkamon apteekissa jokaisella on oma henkilökohtainen vastuualueensa myynnissä, esimerkiksi vastuu jalkojenhoitohyllystä. Vastuun antaminen motivoi ja helpottaa työntekoa. Lisäksi se vapauttaa voimia, koska kaikkien ei tarvitse miettiä kaikkea. Hyllyvastaavat seuraavat raporteista vastuuhyllynsä tuotevalikoiman myyntiä ja katetta. He suunnittelevat sen perusteella esillepanoa, kampanjoita ja tilauksia. Esimerkiksi jalkojenhoitohyllyn myynti kasvoi tällä kehitystyöllä 40 prosenttia.

Sinikka Mitrunen, apteekkari, Sotkamon apteekki

Vastuun jakaminen toi jopa 40 prosenttiä lisää myyntiä Sotkamossa

Menekinmukainen reseptivarasto kannattaa

”Olin saanut Receptumilta vinkin menekin mukaisen reseptivaraston hyödyistä. Vaihdoimme siihen muuton yhteydessä. Vaihtoon meni kokonaisuudessaan ehkä kolmen työpäivän verran aikaa, mutta hyöty on ollut moninkertainen jo nyt. Lääkkeiden purkaminen laatikostoihin ja kerääminen niistä on nopeutunut huomattavasti. Myös virhemahdollisuudet minimoituvat. En mistään hinnasta palaisi enää entiseen.”

Jari Hanski, apteekkari, Sauvon apteekki

Sauvon apteekki hyötyi heti menekin mukaisesta reseptivarastosta

Tarjoa asiakkaille palveluja tuotteiden lisäksi

“Apteekki ei ole vain tuotteiden myyntipaikka vaan tärkeä tekijä alueensa ihmisten hyvinvoinnin ja terveyspalvelujen lisääjänä. Terveyspisteet tarjoavat hyvän mallin siihen. Niissä voi hoitaa muun muassa perusmittauksia, rokotuksia, korvahuuhteluita ja neuvontaa sekä ohjata tarpeen tullen lääkäriin. Monelle on helpotus, jos lääkeostokset ja terveydenhuollon peruspalvelut voi hoitaa samalla oven avauksella.”

Stina Parkkamäki, apteekkari, Willan Kehrä Apteekki

Willan Kehrässä uskotaan apteekkien terveydenhuoltopalveluihin

4 vinkkiä Terveyspistettä suunnittelevalle

1. Avoimuudella ja yhteistyöllä turvaat kunnallisen ja yksityisen terveydenhuollon tuen toiminnalle.
2. Mieti Terveyspisteen palveluvalikoima ja hinnoittelu asiakkaittesi ja apteekkisi kannalta järkeväksi.
3. Selvitä kuinka asiakkaiden koetulokset tallennetaan järkevästi hyödynnettävään muotoon.
4. Terveyspisteeseen tarvitaan kokenut sairaanhoitaja. Muista, että hänen osaamisestaan on moneksi.

Heikki Svensk, Apteekkari, Joensuun Uusi Apteekki

Terveyspiste on askel kohti hoitavaa apteekkia

Tee järjestelmänvaihdosta hyvä kokemus

”Jos haluaa muutoksesta mukavan, järjestelmänvaihdos pitää toteuttaa suunnitelmallisesti ja koko henkilökunnan on saatava olla muutoksessa mukana alusta alkaen. Vastuualueet muutoksen suunnittelussa ja toteutuksessa on hyvä jakaa ja tiedotuksesta on huolehdittava joka vaiheessa. Kaikki koulutusmahdollisuudet kannattaa hyödyntää ja järjestelmän uudet toiminnot ottaa heti käyttöön. Vaihdon yhteydessä on hyvä pohtia, mitä vakiintuneita toimintatapoja voi samalla muuttaa sujuvammiksi. Muutos on aina mahdollisuus.”

Marja Kalliola, apteekkari, Tampereen 3. Finlaysonin apteekki

Finlaysonin apteekki vaihtoi ketterästi apteekkijärjestelmän

Satsaa henkilökunnan koulutukseen

”Olisi hukkaan heitettyä rahaa sijoittaa täydelliseen tekniikkaan ja jättää opettelematta sen käyttö kunnolla. Koulutus motivoi myös ihmisiä ja edesauttaa työhyvinvointia. Sen avulla saadaan lisää tehokkuutta ja kaikesta hankitusta tekniikasta enemmän hyötyä. On hyvä muistaa, että ei voi oppia, jos ei saa tehdä. Oppiminen on prosessi, jossa osaaminen syvenee vähitellen. Myös epäonnistumiset kuuluvat osana uuden opetteluun.”

Kirsi Rosenqvist, apteekkari, Aarre Apteekki

Aarre Apteekissa hyvä koulutus on sijoitus tulevaisuuteen

Hanki järjestelmään integroidut tietokannat

”Vaikka apteekkien työntekijöillä on hyvä koulutus ja osaaminen, kaikkien lääkkeiden yhteisvaikutuksia, vasta-aiheita tai haittavaikutuksia ei voi muistaa ulkoa. Kun tietokannat on integroitu tietojärjestelmään, reseptinkäsittelyn yhteydessä voi yhdellä napin painalluksella tarkistaa lääkkeiden käyttöön liittyvät mahdolliset haitat ja opastaa asiakasta. Samalla lisääntyy myös oma osaaminen.”

Teemu Pietarinen, johtava proviisori, Hakunilan apteekki

Lääkehoidon arviointi lisää asiakkaiden tyytyväisyyttä Hakunilan apteekissa

Tehosta ja nopeuta annosjakelua

“Ennen annosjakelutoimitus vei eniten aikaa koko annosjakelussa. Nyt se on helppo ja mekaaninen toimenpide, johon ei tarvitse uhrata ajattelua. Toimitus ja hinnoittelu menevät aina oikein ja voi itse keskittyä oleelliseen. Kun ennen pelkkään toimitukseen meni nelisen tuntia, nyt kaiken tekee tunnissa.”

Kirsi Ojala, farmaseutti, Lohjan Virkkalan Omena-apteekki

Näin annosjakelu sujuu helpommin ja nopeammin Omena-apteekissa

Lyhyemmät jonot, enemmän asiakkaita

”Apteekin asiakasjonoista oli ollut purnausta. Jonojen purkamiseen päästiin heti MAXXin helpon reseptinkäsittelyn avulla. Asiakastiskillä palvelu paranee myös koko ajan, koska olemme alkaneet heti hyödyntää apteekkijärjestelmän tarjoamia mahdollisuuksia. Olemme lisänneet muun muassa tuoteinfoja ja sopivia itsehoitotuotteita lääkehoidon tueksi sekä ottaneet käyttöön erilaiset palvelutapaukset. Videonäyttöjen avulla myös asiakkaiden opastus on parantunut.”

Päivi Harjunen, Apteekkari, Nurmeksen Porokylän apteekki

Näin Porokylän apteekki lyhensi jonoja ja lisäsi myyntiä

Hanki nykyaikaiset turvakamerat

“Turvakamerat ovat apteekeille aivan välttämättömyys. Ilman kameroita varkaudet jäisivät ehkä kokonaan huomaamatta ja selvittämättä.”

Turvakameroiden avulla
1) Varkaat saadaan kiinni useammin, kun kamerat ovat silmien apuna
2) Videotallenteet varkaudesta voi lähettää suoraan poliisille
3) Reseptiväärennystapauksista saa tarkat kuvat talteen.
4) Turvakameroiden avulla voi myös tarkistaa videolta, saiko asiakas oikean määrän purkkeja tai vaihtorahaa.

Helena Lehtinen, Apteekkari ja Jarna Heikkonen, proviisori,  Kaarinan apteekki.

Kaarinan apteekki saa rosvot kiinni turvakameroiden avulla