Utvecklingsdirektör Linda Seppälä leder Receptums strategiska planering. Hon fungerar även som affärsverksamhetskonsult.

Hur kom du in i branschen och började jobba hos Receptum?

Informationsteknik har alltid intresserat mig. Min mamma var lärare i ADB och hemma hade vi alltid datorer och en positiv attityd till dem. Som ung spelade jag mycket, vanligen strategispel. Framtidsvisioner intresserade och jag läste mycket scifiböcker.

Jag studerade till provisor eftersom jag var intresserad av medicin, men inte klarade av att se blod. It-branschen intresserade redan då jag studerade och jag gjorde mitt slutarbete i farmaci om e-recept redan 10 år innan de kom. Min bakgrund gjorde att jag var entusiastisk över Receptum, där jag kan förena min passion för apoteks- och it-branscherna samt naturligtvis ständig utveckling.

Vad har du gjort hos Receptum?

Min första uppgift var att leda ett kvalitetsprojekt som kallades HUIPPU (TOPPEN). Målet var att uppgöra smidiga verksamhetsmodeller för att erbjuda bästa möjliga kvalitet i dag, i morgon och i övermorgon. Det hade uppstått behov av att bestämma verksamhetsmodeller för att trygga kvaliteten och därmed kvalitetscertifkatet ISO9001, eftersom Receptum vuxit mycket på 10 år. Gemensamma spelregler behövdes.

Projektet som pågick ett år fick en extra krydda av att det skulle skötas i avslappnad receptumsk spirit och med så lite dokumentation som möjligt. Jag hade inte tidigare gjort något liknande, fastän jag uppgjort många instruktioner som provisor på ett apotek.

Vi gjorde allt planeringsarbete tillsammans: vi uppgjorde gemensamma spelregler och kom överens om roller och ansvar. Vi bestämde mål och mätare för alla funktioner. Arbetet underlättades av att Receptum har utmärkta produkter och tjänster. Vi behövde inte göra så mycket förändringar, mest dokumentera gemensamt överenskomna instruktioner. Det har varit fint att se hur bra expertis vi har. Cerfikatet fick vi på första försöket.

Vilka insikter har kvalitetsprojektet och jobbet vid Receptum gett dig?

I arbetet med kvalitetscertifikatet var den största insikten att det egentligen inte är ett kvalitetssystem utan ett ledningssystem. I stället för att skriva instruktioner är det viktigare att den interna kommunikationen fungerar samt att man har överenskomna roller och ansvar. Dessutom ska man fastställa tydliga mål och mätare för verksamheten.

Jag har även lärt mig förstå imperfektion. Eftersom det mesta oftast är antingen rätt eller fel på apotek på grund av branschens krav på exakthet, är inget svart och vitt när det gäller it. Världen blir aldrig klar. Det finns många möjligheter och man ska utnyttja dem. Man måste även få misslyckas, bara genom att pröva sig fram kommer man vidare.

Vid auditeringen av certfikatet var det fint att få höra vad vi gjort bra. Vi fick bra respons på det vi gjort. Det väckte förundran att system kan bytas utan att apotek ens behöver stänga. Inte ett enda systembyte har misslyckats.

Det har varit fint att se hur bra expertis vi har.

Hur syns ditt arbete för kunderna?

Tack vare vårt kvalitetsprojekt ger vi våra kunder alltid bästa möjliga service. Detta säkrar bland annat att information fömedlas snabbt internt och att vi har tydliga spelregler för allt vi gör. Lärdomar och insikter som vi förvärvat i vårt kvalitetsprojekt vill jag i framtiden även dela med våra kunder och hjälpa dem lyckas i sina kvalitetsprojekt.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Ett bra arbetskollektiv är det bästa i mitt jobb. Jag gillar även att Receptum ständigt vill förbättra verktygen, arbetssätten och hela branschen.

Vi vill fira tillsammans då vi lyckas: Vi har ett personalmöte varje fredag, då vi går igenom veckans positiva händelser. Mötet är ett bra tillfälle att ses i positiv anda. Vi har alltid roligt och skrattet flödar.

Hur upprätthåller och förbättrar du din kompetens?

Utmaningen i vår bransch är att vi är ute på nya, okända vatten. Vi är tvungna att själva söka oss fram och testa. Jag har själv gått kurser i bland annat kvalitet och ledarskap. Dessutom följer jag noga till exempel LinkedIn, där intressant information ofta delas. På nätet läser jag mycket om bland annat artificiell intelligens. Viktigt är även att följa nyheter utrikes, till exempel Sveriges apoteksmarknad.

Jag använder restiden till att lära mig nytt. Jag sitter i bilen en timme varje dag. Då lyssnar jag på podcast. Min favorit är Alexander Pärleros Framgångspodden. Senast lyssnade jag på en intervju med framtidsforskare, där vikten av att få misslyckas lyftes fram. Ingen kan lyckas hela tiden.

Linda Seppälä Receptum

Hur kopplar du av då du inte jobbar?

Jag yogar och ser filmer med barnen, ofta om superhjältar. Senast såg vi Avengers: Infinity War.

Femstjärnig kvalitet syns i mitt arbete så här:

●      Hög kundnöjdhet

●      Fungerande intern kommunikation

●       Vi har bra vi-anda på jobbet

Vem: Linda Seppälä, utvecklingsdirektör för affärsverksamheten
Vilken är din bakgrund: Jag är utbildad provisor och har avlagt specialyrkesexamen i ledarskap (JET) i apoteksbranschen. Jag har jobbat bland annat som provisor på apotek samt som företagare med konsultarbete.
Vad gör du hos Receptum: Mitt viktigaste uppdrag är att se till att personalen har goda förutsättningar att göra ett kvalitativt jobb och betjäna kunderna. I framtiden är jag intresserad av att hjälpa kunderna med affärsutveckling, eftersom vi gör det redan nu med MAXX.
Hobbyer: Som mamma till tre pojkar hinner jag inte ha många hobbyer, men jag läser romaner, deckare och litteratur som har att göra med mitt yrke. Jag yogar och rör på mig mångsidigt. Jag gillar även att resa.
Motto på jobbet: Förändring är möjligheter.