Apteekkiarjen perusteellisesti tunteva kumppani on apteekkarin apuna läpi apteekin elinkaaren: perustamisesta seuraavaan apteekkarinvaihdokseen ja vaikkapa siitäkin eteenpäin. Apteekkari Niina Ala-Nikkola aloitti apteekkarinuransa viime vuodenvaihteessa Receptumin tuella. Kumppani auttoi Tampereen 7. apteekin apteekkarin uuden alkuun muun muassa kilpailuttamalla tietoliikenneoperaattorit Ala-Nikkolan puolesta.

Takaisin
  • Receptum on kumppanisi apteekkiarjessa. Ota yhteyttä täällä
  • Tutustu Receptumin koulutustarjontaan täällä

Joulukuinen sunnuntaiyö oli vaihtunut maanantain puolelle, kun apteekkari Niina Ala-Nikkola lähti kotiin lepäämään muutamaksi tunniksi.

Seuraavana aamuna avautuisi hänen ensimmäinen oma apteekkinsa.

Entisen Tampereen Kuninkaankulman apteekin, nykyiseltä nimeltään Tampereen 7. apteekin apteekkari ja samalla myös sijainti vaihtuivat joulukuussa 2020. Uusi lokaatio vaati uuden myymälätilan varustamisen apteekin tarpeisiin sopivaksi ja luonnollisesti myös tietoliikenneyhteyksien perustamisen, sähkökaapeloinneista alkaen.

Apteekkien tarpeet tunteva kumppani Receptum hoiti paljon vaadittavia asioita uuden apteekkarin puolesta.

– Kaikki tietoliikenneyhteyksien hommaamiset tänne uuteen tilaan, esimerkiksi kaapeloinnit ja ristikytkentäkaappiasiat… Receptumin edustajat hoitivat ne suoraan urakoitsijan edustajien kanssa, apteekkari Ala-Nikkola muistelee.

– Seurasin vain sivusta, koska eihän minulla ollut semmoista tietotaitoa siitä, mitä kaikkea täällä tarvitaan.

Kattovalot päälle ja putiikki auki!

Ei aivan niin. Oman apteekin avaaminen vaatii asiantuntijakumppanin avusta huolimatta paljon omaakin osallistumista.

– Apteekin avaamista edelsivät useat pitkät työpäivät. Receptum oli kuitenkin apunani koko ajan ja sitten meillä oli vielä kouluttaja täällä koko ensimmäisen päivän. Hän varmisti, että kaikki toimii ja esimerkiksi yhteydet ovat kunnossa, Ala-Nikkola muistelee.

Tampereen 7. apteekin henkilökunta pysyi samana apteekkarinvaihdoksen jälkeenkin, ja se helpotti Ala-Nikkolan työtä. MAXX oli nimittäin ollut käytössä apteekissa jo aiemmin ja henkilökunta oli tottunut sen käyttöön.

Apteekkari itse oli kuitenkin uusi MAXX-käyttäjä ja pääsi alkuun kumppani Receptumin kouluttajien tuella.

–Minulla oli siitä hyvä tilanne, että henkilökunta osasi käyttää MAXXia jo valmiiksi. Itselleni tämä oli kuitenkin hyppy tuntemattomaan, apteekkari kuvailee.

– Receptumin henkilökunta ystävällisesti opasti minua MAXXin käytössä, perus reseptinkäsittelystä tilaamiseen ja taloushallinnon raportteihin.

Kuluttajille tarkoitettu nettiliittymä ei riitä tietoturvalliseen apteekkitoimintaan

Niina Ala-Nikkola sai Receptumilta neuvot kaikkeen oman apteekin aloittamiseen. Samalla apteekkiarjen pyörityksen perusvaatimukset tulivat tutuiksi.

Pelkkä kotitalouksien käyttöön tarkoitettu nettiliittymä ei riitä pyörittämään apteekin toimintaa sen korkean tietoturvallisuustarpeen johdosta. Apteekkiin tarvitaankin järeämmät yhteydet, joiden toimittaja kannattaa kilpailuttaa, jotta ei tule maksaneeksi liikaa. Kumppani Receptum kilpailutti operaattorin Ala-Nikkolan puolesta.

– Meidän ratkaisumme avulla apteekki ei ole koskaan operaattoririippuvainen, kertoo Ala-Nikkolan yhteyshenkilönä Receptumilla toimiva Lasse Hallikainen.

– Kilpailuttamamme nettiliittymä on aina sen hetken kustannustehokkain vaihtoehto apteekin tarpeisiin.

Parhaalla mahdollisella tavalla toimivien tietoliikenneyhteyksien lisäksi apteekin kannattaa maksimoida toimintansa tietoturvallisuus kyberhyökkäyksien varalta. Virusten ja hakkereiden pääseminen apteekin tietoverkkoon voi paitsi vaarantaa potilasturvallisuuden, myös lamauttaa liiketoiminnan pitkäksikin aikaa.

Tampereella 7. apteekin tietoturvallisuudesta huolehditaan nykyään Receptumin Kyberturvan avulla.

Kumppanin avulla motivoitunutta henkilökuntaa ja tyytyväisempiä asiakkaita

Tampereen 7. apteekin apteekkari Niina Ala-Nikkola on ehtinyt työskennellä apteekeissa jo yli parikymmentä vuotta ennen kuin avasi omansa.

– Nyt sitä näkee konkreettisesti alusta asti, mistä se palkka muodostuu. Onhan se vastuu paljon suurempi apteekkarina, kuin jos on toisilla töissä. Ja kyllähän se yllättää, kuinka paljon yrittäjän arki on 24/7-hommaa, Ala-Nikkola sanoo.

Proviisoriksi vuonna 2001 valmistunut Ala-Nikkola on nähnyt alan muutokset vuosien mittaan.

– Ehkä suurin muutos on tapahtunut siinä, että apteekkari on nykyään enemmän mukana apteekin arjessa. Lisäksi suhtautuminen vapaakaupan tuotteisiin on muuttunut: niiden merkitys apteekin liiketoimintaan on suuri, ja niihin suhtaudutaan nykyään muutenkin kuin vain oheiskilkkeenä lääkkeiden rinnalla. Ansaintalogiikka on muuttunut: lääke ei enää niinkään tuo rahaa, vaan täytyy myydä myös muuta, apteekkari toteaa.

Apteekkiliiketoiminta pysyy kiinni ajassa kouluttautumisen avulla. Kumppani Receptum kouluttaa apteekkiammattilaisia ihan kaikessa apteekkiarkeen liittyvässä. Tarjolla on koulutuksia muun muassa apteekkitaloudesta, hinnoittelusta, asiakaspalvelusta ja varastonhallinnasta.

– Otimme apteekissa kouluttajan neuvosta käyttöön myynnin mukaisen varastonhallinnan, jonka myötä MAXX pitää huolen siitä, että meillä on aina riittävä määrä tavaraa varastossa. Ehkä suurin haaste on, että meillä on tarjolla niitä kaikkia mahdollisia artikkeleita, joita tämän apteekin asiakkaan tarvitsevat, Niina Ala-Nikkola kertoo.

Hän aikoo jatkaa paitsi omaa kouluttautumistaan, myös henkilökuntansa sivistämistä. Ala-Nikkola uskoo henkilökunnan kouluttamisen lisäävän työtyytyväisyyttä.

– Meillä henkilökunta on kovasti mukana apteekin kehitystyössä. Ei tätä yksin tehdä! apteekkari naurahtaa ja kiittelee vuolaasti henkilökuntaansa.

– Haluaisin työntekijöiden kokevan työnsä merkitykselliseksi, että työstä saisi henkistä hyvinvointiakin. Ettei tänne tulla vain sen tähden, että työssä pitää käydä. On äärimmäisen tärkeää, että ihmiset viihtyvät työssään.

Apteekkari Ala-Nikkola tähtää apteekkitoiminnassaan parhaaseen mahdolliseen asiakaskokemukseen.

– Toivon, että meille olisi kiva tulla, että asiakkaat kokisivat saavansa apteekistamme kaiken mitä haluavat ja lähtisivät meiltä positiivisella mielellä saatuaan hyvää palvelua, apteekkari summaa.