Lavian apteekki aloitti etälääkäripalvelun ja ryhtyi hoitamaan postipalveluja. Näin pikkupaikkakunnan palvelut saatiin pelastettua ja apteekin asiakasmäärät kasvoivat 30 prosenttia.

Takaisin

Asiakas

Apteekki
Lavian apteekki ja Kiikoisten sivuapteekki

Apteekkari 
Anne Lehtonen

Henkilökunta
3 vakituista ja 1 keikkatyöntekijä

Reseptuuri
Yhteensä reilut 29 000 vuodessa

Pienen paikkakunnan apteekin menestymisen edellytys on lämmin ja hyvä asiakaspalvelu. Se on kaiken perusta, jos haluaa voittaa asiakkaat puolelleen.
“Muussa tapauksessa kisa lähikuntien markettiapteekkien kanssa käy liian kovaksi”, sanoo Lavian apteekin apteekkarina loppuvuodesta 2017 lähtien toiminut Anne Lehtonen.

Niinpä Lehtonen sai tosissaan miettiä, mitä tehdä, kun palvelut alkoivat hiipua. Kauppa, pankki ja posti paikkakunnalla oli, mutta lääkäripalvelut supistuivat lopulta yhteen kolmen tunnin vastaanottoon viikossa. Eteenpäin pyrkivälle Lehtoselle oli lopulta itsestäänselvyys hankkia apteekkiin etälääkäriyhteydet. Toisihan se myös asiakkaita apteekkiin.

Suojattu yhteys lääkäriin

Etälääkäripiste sijoitettiin apteekin entisiin laboratoriotiloihin, jotka olivat jääneet tyhjilleen. “Lääkkeiden valmistus oli lopetettu jo aiemmin”, Lehtonen sanoo.

Investoinnit olivat yksinkertaiset. Receptum hoiti apteekkiin laitteistot, tietokoneen, sekä suojatun tietoliikenneyhteyden ja asensi ohjelmistot toimimaan. Lisäksi Lehtoselle suositeltiin, minkälainen kamera ja mikrofoni etälääkäripisteelle kannattaisi hankkia.

Suojattu, apteekkijärjestelmästä erillinen yhteys etälääkärille hoituu MAXX 5G -palomuurin avulla. Modernissa, uudenlaisessa palomuurissa voidaan luoda useita erillisiä verkkoja rinnakkain tietoturvallisesti. Apteekkijärjestelmä on näin koko ajan erillään etälääkärin yhteyksistä.

“Me opastamme asiakasta laitteiden käytössä ja autamme yhteyden saamisessa Doctagon Pihlajalinnaan. Sitten asiakas jää odottelemaan virtuaaliseen odotustilaan lääkärin vapautumista ja vastaanotto hoituu videoyhteyden avulla”, Lehtonen sanoo.

Useimmiten lääkäriin pääsee jo muutaman minuutin kuluttua. Joskus joutuu odottamaan korkeintaan vartin vapaata lääkäriä. Videoyhteyden ja -kuvan laatu on niin korkeatasoinen, että sillä hoituvat yhtä lailla silmätulehdusten kuin allergisten ihottumienkin diagnosointi.

“Lähin terveyskeskuksen päivystys on Porissa, 60 kilometrin päässä. Sinne on esimerkiksi ikäihmisten hankala päästä ilman autoa. Meillä lääkäriin pääsee joka arkipäivä kello 9–16 välillä.”

Vajaan puoli vuotta käytössä ollut etävastaanotto on herättänyt kovasti kiinnostusta, eikä vain asiakkaiden keskuudessa. “Tätä on käyty ylpeänä ihailemassa sosiaali- ja terveydenhuollon päättäjienkin toimesta. Olemme sentään Satakunnan ensimmäinen etälääkäripiste. Uskon, että vastaanotot yleistyvät juuri syrjäseuduilla seuraavien kahden vuoden aikana”, Anne Lehtonen sanoo.

Posti pistää ovipumpun koville

Lavian apteekista tuli koko kylän keskus viimeistään silloin, kun lopettamisuhan alaisen postin toiminnot otettiin nekin apteekkiin. Tekninen työntekijä Tuula Ojamäki hoitaa apteekkitöiden ohessa myös postia.

“Tässäkin MAXX on meille iso apu. Postin myynnit, kuten lähetyskuoret ja postimerkit hoituvat sen kautta, emmekä tarvitse erillisiä postin tietokoneita ja järjestelmiä”, Anne Lehtonen sanoo.

Posti on tuonut apteekkiin myös ihan uusia asiakkaita, paikkakuntalaisia, jotka ovat aiemmin tehneet apteekkiostoksensa esimerkiksi Porissa. Heille on ollut uutta, että pienen apteekin valikoima on niin laaja.

“Kaiken kaikkiaan asiakasmäärämme on lisääntynyt ainakin 30 prosenttia, jos ei enemmänkin. On upeaa saada asiakas astumaan sisään ovesta. Sen jälkeen heidät on helpompi houkutella takaisin. Postin välillinen vaikutus apteekin menestykseen on pitkällä tähtäimellä todella iso.”

Eikä palvelujen säilyminen paikkakunnalla ja asiakastyytyväisyys ole yhtään vähemmän tärkeä asia. Siksi Lavian apteekki hommasi myös auton ja aloitti lääkkeiden kotiinkuljetuksen.

“Tämäkin palvelu on otettu kiitollisuudella vastaan. Monella ikäihmisellä matkaa apteekkiin on jopa 20 kilometriä ja omaiset kaukana. Kotiinkuljetuksen ansiosta he saavat lääkkeensä ajallaan. Palvelua käyttävät myös lapsiperheet. Ei tarvitse odotella toisen vanhemman töistäpaluuta ja auton vapautumista.”

Helppokäyttöinen MAXX on pienen apteekin pelastus

Kun Anne Lehtonen sai Lavian apteekin haltuunsa jouluna 2017, yksi asia oli selvä: apteekkijärjestelmäksi vaihdetaan MAXX. Päätös ei ole kaduttanut.

“Meillä on vähän henkilökuntaa, joten työkalujen on oltava helppokäyttöisiä ja luotettavia. MAXXissa on paljon apteekin jokapäiväistä arkea sujuvoittavia ominaisuuksia reseptin uusimisesta ja varastonhallinnasta lähtien.”

Niiden ansiosta asiakaspalvelulle on aikaa. “Jopa eläkkeellä oleva farmaseutti, joka tekee meillä tarvittaessa keikkaa, otti MAXXin hujauksessa haltuun”, Anne Lehtonen sanoo.

Lehtonen kiittelee myös helppoa myynnin seurantaa ja varastonhallintaa. Lavialla kaikki tuotteet tilataan pääapteekkiin ja toimitetaan sieltä sivuapteekkiin. Kun tuotteita siirrellään muutenkin apteekkien välillä, kirjaaminen on MAXXissa yksinkertaista.

“Jos jokin jää jostain syystä tekemättä, tuotteiden jäljittäminen on helppoa. Melkein voisi kysyä sen ikivanhan Floora-mainoksen tapaan, että miten me oikein toimimmekaan, ennen kuin meillä oli MAXX? Niin helppoa ja nopeaa toimivien työkalujen käyttäminen on”, Anne Lehtonen sanoo ja naurahtaa.