Nettiajanvaraus ja luotettavuus houkuttivat hammaslääkärikeskus Fossan takaisin Helmin käyttäjäksi.
Aivan Helsingin sydämessä sijaitsevassa hammaslääkärikeskus Fossassa käy kuhina. Noin 40 henkeä työllistävä, 8 hoitohuoneen Fossa on hammaslääkärikeskuksena iso.
”Hammaslääkärin työ on yleisimmin sitä tavallista paikkausta. Pyrimme vuosittaisiin tarkastuksiin ja jatkuvaan hoitosuhteeseen, ettei varsinaisia vaivoja edes tarvitsisi hoitaa”, vuodesta 1980 hammaslääkärinä toiminut Kari Väyrynen sanoo.
Tänä vuonna Fossa täyttää 40 vuotta. Yleishammaslääkärien lisäksi Fossasta löytyvät myös kaikki mahdolliset erikoishammaslääkärit sekä kuvantamispalvelut.
Kymmenen tuntia päivässä toimivan aseman elinehto on saumattomasti toimiva tietotekniikkajärjestelmä.
”Jos ohjelmat kaatuvat, koko asema periaatteessa seisahtuu. Laskutus ja ajanvaraus eivät toimi, ja lääkärien on kirjattava potilastiedot paperille. Se näkyy toiminnan hidastumisena kauan.”
Nettiajanvaraus on tämän päivän elinehto
Fossa vaihtoi takasin Receptumin Helmi-järjestelmän asiakkaaksi joulukuussa. Lääkärit kirjaavat ohjelmaan potilaan kaikki hammastiedot ja -kuvat, vastaanoton henkilökunta käyttää samaa ohjelmaa ajanvarauksessa ja yhteydenpidossa asiakkaisiin.
”Vanha järjestelmämme kaatui joitakin kertoja. Helmi ei ole kaatunut kertaakaan, ja olemme olleet todella tyytyväisiä sen luotettavuuteen ja helppokäyttöisyyteen.”
Asema oli käyttänyt Helmin ensimmäistä versiota viiden vuoden ajan ennen vaihtamista kilpailijan leiriin kolmeksi vuodeksi. Vaihdon syynä oli se, ettei Helmissä silloin ollut mahdollisuutta nettiajanvaraukseen.
”Mutta valitsemamme ohjelmiston valmistaja ei saanut lupauksistaan huolimatta nettiajanvarauspalvelua toimitettua. Kun sellainen tuli Helmiin, olimme pian valmiita vaihtamaan takaisin.”
Hammaslääkärinä Väyrynen arvostaa sitä, että Helmin suunnittelussa näkyvät hoitohenkilöstön näkökulma ja vanha potilaskorttijärjestelmän idea. Asiakasnäkökulmasta tärkein ominaisuus on nettiajanvaraus.
”Yleishammaslääkärien ajoista jo noin kolmasosa varataan netissä, ja osuus vain kasvaa. Osa yritysasiakkaista suorastaan vaatii, että varauksen voi tehdä netissä.”
Koulutukset virkistävät muistia
Kun sovittu päivä koitti, siirtymä vanhasta ohjelmistosta takaisin Helmiin vei noin vuorokauden.
”Receptumin ammattilaiset tulivat ja tekivät. Muutoksen laajuus huomioon ottaen siirtymä on sujunut jopa yllättävän sujuvasti.”
Ennen asennusta Receptum piti Fossalaisille kaksi lyhyttä koulutusta. Muutaman viikon kuluttua käyttöönotosta käytiin yhdessä läpi Fossan käyttäjien keräämiä kysymyksiä ja pulmatilanteita.
”Se oli todella hyvä asia, vaikka tunsimmekin ohjelman logiikan jo ennestään. Ja edelleen meillä on jatkuva tuki, johon voimme aina soittaa jos ongelmia tulee. ”