Hammaslääkäri Markku Salmi pitää huolta, että asiakkaalla on turvallinen olo. Siinä auttavat humaani persoona sekä moderni Helmi-potilastietojärjestelmä.

Mikkelin Kirkkopuiston kupeessa on hammaslääkärin vastaanotto, joka on sisustettu upottavilla nojatuoleilla, rehevillä kattokruunuilla, värikkäillä tauluilla sekä taide-esineitä notkuvilla hyllyillä. Katossa ja seinissä kiemurtelee itse tehtyjä koristemaalauksia.

”Tämä on minun oma Sikstuksen kappelini”, nauraa Markku Salmi.

Salmi on paitsi hammaslääkäri myös humaani ja hauska filosofi, jonka boutique-vastaanotto houkuttelee asiakasta rentoutumaan. Hänessä on kuitenkin myös toinen puoli, joka puhuu mielellään teknologiasta, digitalisaation mahdollisuuksista ja geeniteknologiasta kehityksen keihäänkärkenä.

Helmi helpottaa arjen rutiineissa

Markku Salmi on ollut teknologian edelläkävijä, joka on pitänyt omaa vastaanottoaan jo vuodesta 1984. Myös jatkuvasti kehittyvä ja moderni Helmi-järjestelmä hänellä on ollut käytössä jo vuosia.

”Se helpottaa työtä, mutta oli aikanaan myös imagokysymys. Otin sen heti, kun se tuli, sillä olen aina yrittänyt seurata aikaani. Kaikessa uudessa pitää olla kuitenkin myös sisältöä, eikä vempeleitä hankita vain niiden itsensä takia”, Salmi muistuttaa.

Useiden vuosien kokemuksella Salmi sanoo olevansa Helmeen ja sen jatkuvaan kehitykseen erittäin tyytyväinen.>

”Se helpottaa vastaanoton pyörittämistä. Minulla ei ole koskaan ollut hoitajaa, mutta Helmi on ollut apunani.”>

Salmi käyttää potilaskirjanpitoa ja hyödyntää laskutuksessa Helmen Kela-yhteensopivuutta.

”Monelle hammaslääkärille laskuttaminen on vaikeaa – ohjelma tekee sen helpommaksi, kun se määrittelee hinnan”, Salmi sanoo ja virnistää.

Helmessä on harvinaisen selkeä käyttöliittymä

Markku Salmi ideoi lääkäreitä avustavia ohjelmistoja ja pohtii lisätyn todellisuuden eli AR:n mahdollisuuksia hoitotyössä. Tässä työssä hän oppii arvostamaan hyviä käyttöliittymiä. Helmen nykyaikaista käyttöliittymää hän kehuukin käytännönläheisestä selkeydestä.

”Monissa lääketieteen innovaatioissa on maailmanlaajuisestikin ongelma, että käyttöönotto on vaikeaa. Leikkaussaliin hankitaan kalliit systeemit, mutta ilman kunnon perehdytystä ne jäävät käyttämättä. Tällä lailla hukataan valtavasti resursseja.”

Helmeen ja sen päivityksiin perehdytyskin on hoitunut hyvin.

”Itse kävin aikoinaan Helmi-kurssilla, ja sitten kun ohjelma tai rauta on vaihtunut, on täällä käynyt asiantunteva guru auttamassa. Perehdytys on sujunut saumattomasti.”

Markku Salmi istahtaa kahvikuppi kourassa loungeensa. Tässä odotushuoneessa hän rentoutuu itsekin töiden lomassa.

Hammaslääkärikäynti on harvalle nautinto, ja siksi Salmi haluaa luoda turvallisen tunteen käynnin aluksi.>

”Hoito on aina suhteellisen arvokasta, ja rahalle pitää saada vastinetta. Asiakkaan arvokkaalla ja sivistyneellä kohtelulla haluan luoda myönteisen kokemuksen.”

Salmi ottaa potilaita vastaan sen verran kuin hyvälle tuntuu. Tarkkoja määriä hän ei kerro. ”Teen sen verran kuin jaksan”, hän myhäilee pilke silmäkulmassa.

Persoonallisella hammaslääkärillä on vannoutunut asiakaskunta, ja asiakassuhde on kestänyt keskimäärin 17 vuotta.

”Olen alkanut opiskella lisää ja löydän netistä valtavasti tarjontaa”, hän ilakoi ja näyttää opintopäiväkirjansa sivuja. ”Hammaslääketiede on suuressa murroksessa. Jättimäisen kansainvälisen terveysbisneksen suhteen ei olla nähty kuin vasta alkua.”

Markku Salmen kaltaiseen persoonaan törmää harvoin. Nuoria hammaslääkäreitä hän kehottaa arvostamaan itseään, työkavereitaan ja asiakkaitaan. Uralla eteenpäin pääsykään ei vaadi mitään taikatemppuja.

”Tee aina työsi paremmin kuin kukaan muu. Loppu tulee itsestään.”

Ovella puhutaan vielä japanilaisesta käyntikorttikulttuurista, ja sitten Salmi ojentaa oman käyntikorttinsa. Se on tietysti itse kuvitettu ja tekstattu.