Halu kokonaisvaltaiseen hoitotyöhön sai Salomiehen pariskunnan perustamaan oman hammaslääkäriaseman. Helmi oli heille selvä valinta potilastietojärjestelmäksi, koska he halusivat toimintavarman, tulevaisuuden muutoksiin sopeutuvan ohjelmiston ja eroon turhasta toimistotyöstä.

Hammaslääkäri Toni Salomies perusti vaimonsa Linda Salomiehen kanssa Joensuun Hammaskeskuksen keväällä 2011. Oman yrityksen perustamiseen he päätyivät, koska he halusivat palvella asiakkaitaan entistä paremmin ja oma yritys sopi perheen elämäntilanteeseen.

Terveyskeskuksessa työskennellessään Toni Salomies koki voivansa hoitaa vain yksittäisiä vaivoja ja ongelmia. Ennakoiva suunterveydenhuolto ja asiakkaiden yksilöllinen palveleminen ei ollut käytännössä mahdollista. Oma asiakaskuntakin oli jo syntynyt yksityisvastaanottoa vuokratuolilla pitäessä, joten tyhjästä ei tarvinnut aloittaa.

“Aloitimme yrityksen kaksistaan suuhygienistinä työskentelevän vaimoni kanssa. Pian mukaan tuli neljä vuokratuolilla työskentelevää hammaslääkäriä, joista yksi on suu- ja leukakirurgi. Lisäksi meillä on nyt töissä kolme hammashoitajaa ja suuhygienisti”, Salomies kertoo yrityksen vaiheista.

Helmi tarjosi helppoutta ja toimintavarmuutta

Niin oman yrityksen perustaminen kuin Helmen valinta on osoittautunut napakympiksi.

“Olen käyttänyt Helmeä hammaslääkärinä 12 vuotta, eikä se ole koskaan pettänyt. Kun valitsimme järjestelmän, meille oli tärkeää muun muassa helppokäyttöisyys, varautuminen tulevaisuuden muutoksiin ja toimintavarmuus”, Salomies kertoo.

Receptum oli Salomiehelle tuttu yrityksenä, koska hänen isänsä Henrik Salomies käyttää apteekkarina Receptumin MAXX-tietojärjestelmää.

“Tiesin, että saisin hyvää ja joustavaa palvelua ja laatuun voisi luottaa.”

Helmi säästää aikaa ja poistaa turhaa toimistotyötä

“Laajensimme vastikään hammaskeskusta ja asiakasmäärät ovat mukavasti nousussa”, Salomies kertoo avarassa hammaskeskuksessaan.

Kun asiakasmäärät nousevat on Salomiehen mukaan entistä tärkeämpää, että toimistoasiat ajanvarauksesta laskutukseen hoituvat mahdollisimman vaivattomasti ja varmasti.

“Meillä kaikki toimii Helmen kautta. Asiakastietojen lisäksi meillä on Helmi-ohjelmassa käytössä ajanvaraus, nettiajanvaraus, reskontra, laskutus sekä muun muassa tekstiviestikutsut ja -muistutukset asiakkaille. Vain röntgenkuville on oma ohjelmansa, mutta Helmestä on siihenkin rajapinta”, Salomies kertoo.

Vaivaton maksuliikenne

Joensuun Hammaskeskuksessa on Receptumin toimittamat maksupäätteet, joista tiedot kirjautuvat suoraan Helmeen.

“Otimme Helmeen integroidut maksupäätteet, koska ne ovat idioottivarmat, eikä mitään tarvitse hoitaa käsityönä. Tilitykset on todella helppo tehdä muutamalla napinpainalluksella. Helmestä voi myös tarkistaa heti, jos lasku on maksamatta. Toki maksupäätteen olisi voinut ottaa joltain muultakin palveluntarjoajalta, mutta se olisi lisännyt käsityön määrää. Haluamme keskittyä mieluummin asiakas- kuin paperityöhön”, Salomies sanoo,

Nettiajanvaraus on lisääntynyt perinteisen ajanvarauksen ohella koko ajan. Kuukaudessa tulee jo noin 50–70 varausta suoraan netin kautta. Tekstiviestimuistutukset ovat myös tärkeä toiminto oli kyse sitten muistutuksesta tai peruutuksesta.

“Pidän myös Helmen muistilapputoiminnosta, joka kertoo selkeästi kunkin potilaan tärkeät muistettavat asiat. Potilaallekin tulee hyvä olo, kun hänen ei tarvitse kerrata aina omia tietojaan hammaslääkärille”, Salomies sanoo.

Salattu sähköposti on välttämättömyys

Kela-korvaukset Joensuun Hammaskeskuksessa hoidetaan nettitilityksinä. Se on helppoa niin asiakkaalle kuin hammaskeskukselle. Helmi hoitaa laskelmat ja vähennykset ja Toni Salomies tekee kerran viikossa nettitilityksen Kelalle.

“Aiemmin piti tulostaa, täyttää ja lähettää paperit käsityönä. Se on älytön työ, kun näin helpollakin voi päästä”, Salomies sanoo.

GDPR on herättänyt monet terveydenhuollon ammattilaiset entistä enemmän tietosuoja-asioihin, mutta Joensuun Hammaskeskuksessa asiaan oli varauduttu ajoissa.

“Otimme salatun sähköpostin palvelun Receptumilta jo vuosi sitten. Meillä kaikki tietosuojan alaiset asiat menevät salatusti, eikä asiaa tarvitse murehtia”, Salomies sanoo. Lisäksi Receptum on toimittanut dokumentointiin tuotteitaan koskevat liitteet.

Ohjelmistot ja laitteet ovat toimintavalmiina soteen

Salomiehet ovat valmistautuneet myös soteen.

“Meillä on varauduttu ihan kaikkeen. Laitteistot ja ohjelmistot täyttävät kaikki kriteerit, jos haluamme liittyä soteen. Sotesta en ole huolissani. Suurempi pelkoni on, että ihmiset jättävät hoitamatta hampaansa, koska he odottavat jotain autuaaksi tekevää järjestelmää. Suuntaus on jo nyt, että vähävaraiset eivät hoida hampaita ollenkaan ja varakkaat satsaavat jopa erikoishoitoihin, kuten esteettisiin palveluihin. On myös mahdollista, että hinnat terveyskeskuksissa lähenevät vähitellen yksityisen puolen hintoja”, Salomies uumoilee.

Salomiehen mielestä tärkeintä olisi satsata ennaltaehkäisevään hoitoon ja säännöllisiin tarkastuksiin. Pitäisi katsoa kokonaisuutta, eikä hoitaa akuuttia asiaa toisensa perään.

“Kysehän ei vain hampaista vaan koko terveydentilaan vaikuttavista asioista”, hän painottaa.Toni Salomies Joensuun Hammaskeskus Helmi by Receptum

Toni Salomiehen 5 syytä suositella Helmeä

  • Kaikki tarvittavat palvelut ja ominaisuudet saa samaan ohjelmaan.
  • Ohjelma on erittäin helppokäyttöinen.
  • Järjestelmään integroitu maksupääte on kätevä.
  • Kun ohjelma on asennettu, se on käytännössä huoltovapaa.
  • Receptumilla on todella hyvä ja toimiva tukipalvelu.