Tekstiviestien lähetys Helmi-ohjelman kautta on vilkkaassa käytössä Nilsiän Tähtihampaassa. Tekstiviesti muistuttaa asiakasta seuraavan päivän vastaanottoajasta.

Hammaslääkärille tekstiviestien käyttö on helppoa.

”Klikkaat näyttöruudulta haluamasi nimen ja valitset valmiin viestipohjan, meillä esimerkiksi ’Muistathan, että hammaslääkäriaikasi on huomenna klo 12’. Ohjelma lähettää viestin asiakkaan kännykkään”, näyttää ruudulta hammaslääkäri Jarno Väätäinen.

Puhelinnumeron on naputellut ohjelmaan se, jolle asiakkaan ensimmäinen yhteydenotto on ohjautunut.  Tähtihampaassa asiakaspuheluihin vastaa kukin vuorollaan.

Tekstiviesti on muistin vahvistus

Väätäinen korostaa, että tekstiviesti vahvistaa puhelimessa aiemmin sovitun ajan, pelkällä tekstiviestillä ei vastaanottoaikoja lyödä lukkoon.

Tekstiviestityksen käyttöönoton jälkeen unohtamisia ei ole juuri tapahtunut.

”Jokainen käyttämättä jäänyt vastaanottoaika on pois palvelustamme ja työstämme”, sanoo Väätäinen.

Tekstiviestimuistutuksia lähtee päivittäin 15-20 kappaletta. Receptum laskuttaa muutamia kymppejä kuukaudessa. Jos yksikin unohdus jää tällä pois, on kustannus jo kuittautunut.

Kätevä tekstiviesti on myös silloin, jos asiakas on ajamassa autoa, eikä voi kirjata aikaa ylös. Silloin tekstiviestillä vahvistetaan puhelimessa sovittu.

Uusia ominaisuuksia tarpeen mukaan

Tekstiviestityksen käyttöönotto oli yksinkertaista. ”Ainakaan kiirettä ei voi syyttää sen opettelematta jättämisestä”, Väätäinen naurahtaa.

Tähtihammas on ottanut Helmen kaikki ominaisuudet käyttöön lukuun ottamatta ilmoittautumispäätettä ja nettiajanvarausta. Kumppanuusyritys Siilinjärven Hammaslääkäripalvelu käyttää tekstiviestityksen lisäksi myös nettiajanvarausta. Väätäinen kertoo, että ensiksi uudet ominaisuudet testaa jompikumpi yritys, sen jälkeen se otetaan tarpeen mukaan käyttöön molemmissa.

Tekstiviestipalvelun nopeuttavaksi lisäominaisuudeksi hän toivoisi sitä, että ohjelma tunnistaisi automaattisesti viestinlähetystarpeen ja osaisi lähettää sen ilman ihmiskädellä tehtyä ruksia ruutuun.

Receptum on kehittämässä tekstiviestipalvelua kaksisuuntaiseksi. Tulevaisuudess potilas voi esimerkiksi vahvistaa hyväksytyksi hänelle lähetetyn recall-ajan, vastaamalla hänelle lähetettyyn recall-kutsuviestiin yhdellä kirjaimella K. Vahvistettu aika vahvistuu ajanvarauksessa. Mikäli viestiin ei tule lainkaan vastausviestiä vuorokauden sisällä, niin varattu aika vapautuu automaattisesti.

Helpdeskissä loistopalvelu

Vuoden vaihteessa tullut iso päivitys muutti Helmi-ohjelmaa monilta osin. Sen käytön molemmat hammaslääkäriasemat halusivat opetella itse, koska tiesivät, että pulmatilanteessa apu on puhelinsoiton päässä.

”Erityiskiitos Receptumin Helmi helpdeskin Juho Faariselle. Häneltä saa aina nopeat ja selkokieliset vastaukset kysymyksiin tai hän opastaa käyttäjää etäyhteydellä vaihe vaiheelta suoraan ohjelmasta käsin. On hyvä, että asiakasta ei jätetä yksin, kun kaupat on tehty.”

Etäyhteyden ansiosta myös yksi Tähtihampaan työntekijä voi tehdä etätyötä kotona päivän viikossa. Hän huolehtii silloin paperitöistä, soitoista asiakkaille ja puhelinpalvelusta.