Pirkko Martikainen Kipparlahden apteekki

I apotekare Pirkko Martikainens apotek har det från allra första början funnits en insamlingsrobot som samarbetar smidigt med MAXX och de anställda.

Bordet i personalrummet var fullt av tomma pizzakartonger när man på våren 2008 installerade det nya MAXX-systemet i Kipparlahden apteekki.

Ett gäng på 12 personer från Receptum installerade programmen och överförde data. Alla jobbade långa dagar hela helgen för att allt skulle vara klart när apoteket öppnade dörren på måndagen. Apoteket som några månader tidigare hade öppnat på Hertonäs strand i Helsingfors var det första apoteket som tog i bruk det nya apotekssystemet MAXX.

Pizzabudet var ofta på plats och apotekare Pirkko Martikainen minns att hon hämtade mängder av nygräddade Dallas-bullar från bensinmacken i närheten för att ge mer energi åt teamet. En måndag morgon i mars 2008 var det nya systemet klart att tas i bruk och det fungerade som smort, och har fungerat sedan dess.

Du kan lära dig MAXX även utan en lärare

”År 2007 byggde vi Kipparlahden apteekki från början i en tom lokal och därför kändes det logiskt att även ta i bruk ett nytt apotekssystem”, berättar Pirkko Martikainen.

Martikainen hade besökt MAXXs demonstrationstillfälle och blev förtjust i programmets mångsidiga funktioner.

”MAXX var något helt nytt: ett smidigt och användarvänligt program för den som var van att använda Windows. Man behöver ingen användarmanual utan programmet styr sig självt, och så ska det också vara”, berömmer hon.

”Programmet visade sig vara precis så enkelt att använda som jag anade. Vår sommararbetare satte sig vid datorn och klarade genast av att använda programmet.”

När datasystemet fungerar finns det tid och energi för kundbetjäning

”Vid sidan av MAXX-programmet beställde vi även alla kringtjänster, maskiner, deras service och uppdateringar med dataskydd från Receptum. Det kom som en lättnad att vi inte längre behöver grubbla över vem vi ska kontakta i en problemsituation. En samarbetspartner tar hand om allt”, sammanfattar Martikainen och kommer även ihåg att tacka MAXXs välfungerande helpdesk.

Datasystemet är vårt viktigaste arbetsredskap. När det fungerar finns det tid och energi för kundbetjäning och för själva arbetet, som även det har förändrats otroligt mycket under några tiotals år.

”Ännu på 1980-talet förundrade man sig över varför man ens skulle behöva en dator i ett apotek. På den tiden tog en medarbetare emot receptet, en annan prissatte läkemedlet, en tredje hämtade det, en fjärde skrev ut doseringsetiketten, en femte kontrollerade och en sjätte överlämnade läkemedlet till kunden. Ofta frågade man kunden om han eller hon ville vänta i apoteket eller hämta läkemedlen senare”, säger Martikainen med ett skratt.

Plockroboten gör ett bra arbete

Bakom servicedisken i Kipparlahden apteekki finns en apparat som liknar ett vitrinskåp med medicinboxar i prydliga rader. Plockroboten av märket Consis anlände vid samma tidpunkt som apoteket öppnade.

Med hjälp av den glider läkemedlen till farmaceuten i samma takt som recepten hanteras. Det finns alltid varor och i tillräckliga mängder, eftersom roboten samarbetar smidigt med MAXXs beställningssystem.

”När roboten hämtar läkemedlen får de anställda mer tid för kundbetjäning och läkemedelsrådgivning.”

Rapporterna visar en framgångsrikare väg

Även om MAXX redan länge har använts i Kipparlahden apteekki gör den oss fortfarande på glatt humör varje dag, till exempel med sina rapporter.

Pirkko Martikainen tar fram några rapporter, där man utifrån graferna snabbt kan dra slutsatser: ”Förra året var tuffare än innevarande år för dem som lider av allergier”, tolkar Martikainen försäljningskurvorna.

Hon lägger även märke till att djurprodukterna visar en tydlig uppgång.”Vi har sålt mer av fästingmedel för djur än för ett år sedan och det ser ut som att egenvårdsprodukter för husdjur även i övrigt ökar”, bedömer hon.

I intranät fungerar informationen och hålls kvar

Pirkko Martikainen skyndar ut från sitt rum för att välkomna en ny medarbetare. I intranät blev hon påmind om att idag är den nya farmaceutens första arbetsdag. Martikainen visar att där även finns ett tips om att det bland annat ännu lönar sig att skjuta upp Windows 10-uppdateringar. Alla anställda deltar i uppdateringen av intranätet. På så vis har alla aktuell information om apotekets frågor.

Även om Kipparlahden apteekki är ett litet apotek skulle inte informationen om aktuella frågor nå fram lika snabbt utan MAXXs intranät. Martikainen öppnar ännu anvisningarna bredvid intranätet, där man vid behov kan kontrollera hur man till exempel kan skapa ett meddelande om biverkningar.

I intranätet finns även de anställdas kontaktuppgifter, en gemensam kalender och information om samarbetsparterna. Aktuell information presenteras i ett kompakt format och är tillgängligt för alla. ”Bättre än så här kan informationen egentligen inte presenteras”, säger Martikainen förtjust.

KUND
Kipparlahden apteekki
Apotekare Pirkko Martikainen
8 anställda, apotekare och inhyrd arbetskraft
Cirka 50 000 recept årligen