Luvian apteekilla on yli 2700 Facebook-seuraajaa, mikä on valtava määrä apteekkialalla, saati pienelle apteekille. Suosion takana on tekijöidensä näköinen sisältö ja aito heittäytyminen, arvelee apteekkari Heli Mäntysalo. Menestys näkyy asiakasmäärien kasvuna.

Takaisin

Asiakas

Apteekki
Luvian apteekki

Apteekkari
Heli Mäntysalo

Henkilökunta
2 työntekijää, satunnaisesti 1 vuokratyöntekijä

Reseptuuri
33 556 annosjakelu mukaan lukien

Luvian apteekissa mietittiin erilaisia tapoja tervehtiä tuttuja, kun kättelystä on koronan myötä pitänyt luopua. Syntyi tanssivideo, jossa apteekkari Heli Mäntysalo ja farmaseutti Mari Pentikäinen tervehtivät toisiaan napauttamalla jalalla kaverin jalkaa. Kuvaajana toimi tekninen työntekijä Ritva Mattila. Iloisia ja nauravaisia muuveja on katsottu jo yli 1100 kertaa Facebookissa.

Toisessa, yli 1 000 katsomiskertaa keränneessä videossa apteekkari on vääntynyt nauraen mutkalle ja muistuttaa venyttelyn tärkeydestä sauvakävelylenkin jälkeen. Luvialla nimittäin sauvakävellään aina maanantai-aamuisin.

Apteekin väki lupasi Facebookissa 30 ensiksi mukaan ilmoittautuneelle omat sauvat. Ilmoittautujia tulikin peräti 70, mutta se ei apteekkaria hätkäyttänyt. Hän sai muut paikalliset yrittäjät lahjoittamaan puuttuvat sauvat. Nyt apteekin aloitteesta syntyneessä viikoittaisessa liikuntasessiossa on mukana myös Eurajoen kunnan liikuntatoimi. Sauvojat kokoontuvat apteekilla ja matkaa tehdään oman kunnon mukaan kolmessa ryhmässä.

“Tekee muuten hyvää itsellekin aloittaa viikko tunnin sauvalenkillä”, Mäntysalo sanoo nauraen.

Apteekin some-sisällöissä toimii 80/20-suhde

Videoita, tempauksia ja kuvia julkaistaan tasaiseen tahtiin Luvian apteekin sosiaalisen median kanavissa, Facebookissa ja Instagramissa.

Postauksissa pitää olla hyvää mieltä ja asiaa oikeassa suhteessa. Ne keräävät tykkäyksiä ja kommentteja aktiivisilta seuraajilta.

“Kun 80 prosenttia postauksista kertoo hymyssä suin apteekin arjesta, loput voivat olla tuotteisiin liittyvää sisältöä. Mutta niissäkin on hyvä olla meidän näköisemme persoonallinen ote. Pelkät tuotelinkit tai asiainfot eivät toimi. Olemme somessa omilla kasvoillamme ja kehtaamme heittäytyä vaikka hyppimään ruutua. Meillä nauretaan paljon muutenkin ja se näkyy myös sosiaalisessa mediassa”, Mäntysalo sanoo.

Varsinaista some-strategiaa luvialaisilla ei ole.

“Yritimme rakentaa sellaisen, mutta ei se toiminut. Menimme lukkoon, eivätkä ideamme olleet tuoreita ja hauskoja. Totesimme, että tehdään niin kuin ennenkin, eli mitä mieleen tulee ja mitkä asiat tuntuvat ajankohtaisilta siinä hetkessä. Ajankohtainen asia voi olla vaikka vastikään käyttöönotetun noutolokerikon toiminnan esittely. Sitä videota on katsottu yli 1300 kertaa. Meille toimii markkinoinnillisesti se, että mielessä on jonkinlainen punainen lanka ja sitten vain tehdään.”

Spontaanius markkinointistrategiana selvästi toimii. Mäntysalo on ollut Luvian apteekkarina kolme vuotta. Pienessä, 3 300 asukkaan taajamassa sijaitsevan apteekin reseptuuri on noussut kolmessa vuodessa alle 25 000:sta yli 33 500 reseptiin annosjakelu mukaan lukien.

Asiakasmäärät ovat kasvaneet reilulla 20-prosentilla.

“Parasta palautetta on se, kun joku kertoo tulleensa juuri Porista ostoksilta, mutta jättäneensä apteekkiasioiden hoidon oman kylän apteekkiin. Se lämmittää joka kerta mieltä. Jossain siis ollaan onnistuttu.”

Luvian apteekin asiakkaat kommentoivat apteekin some-postauksia niin verkossa kuin paikan päällä apteekissakin. Vasemmalta apteekkari Heli Mäntysalo, tekninen työntekijä Ritva Mattila ja farmaseutti Mari Pentikäinen.

Receptum uuden apteekkarin apuna

Mäntysalo työskenteli ennen Luviaa Porissa Yliopiston apteekissa. Hyppy oman apteekin pyörittämiseen oli valtava, sillä isossa apteekissa työt olivat eriytyneet. Mäntysalolla ei ollut mitään kokemusta esimerkiksi kassan hoidosta tai annosjakelusta.

“Onneksi täällä oli Ritva, joka on kouluttanut jo viisi apteekkaria talon tavoille ennen minua. Ennestään tuttu MAXX oli myös pelastus, sillä se opastaa käyttäjäänsä myös uusissa asioissa ja on näppäräkäyttöinen. Olimme aluksi Ritvan kanssa kahden täällä ja välillä oli tosi kiireistä, kun piti perehtyä uusiin toimintoihin, tehdä annosjakelua ja samalla palvella tiskille tulevia reseptiasiakkaita.”

Mäntysalo haluaa antaa kiitosta myös erityisesti Receptumin Sanna Pietiäiselle, joka oli hänen apunaan apteekkarivaihdoksen aikana.

“Tällaiselle keltanokalle Sannan apu oli mahtavaa. Hän antoi minulle selkeät askelmerkit, mitä missäkin vaiheessa apteekkarivaihdosta kannattaa tehdä. Tuli turvallinen olo, kun joku neuvoi kokonaisvaltaisesti ja käytännössä kädestä pitäen.”

Receptumilta on saatu apua myös myöhemmin.

“Esimerkiksi joidenkin järjestelmäpäivitysten jälkeen olemme tarvinneet tukea. Useimmiten Ritva on meiltä yhteydessä Receptumin helpdeskiin. Olisimme muutenkin pulassa ilman häntä, sillä Ritva hoitaa paljon taustalla olevia asioita, jotta minä ja Mari voimme palvella asiakkaita.”

MAXXin hyödyt kiinnostavat

MAXXin perustoiminnot ovat Luvialla hallussa, mutta kaikkiin hienouksiin ei ole vielä ehditty perehtyä.

“Meillä ei ole vielä käytössä esimerkiksi myynninmukaista tilaustapaa, mutta seuraamme seisovien ja vanhenevien tuotteiden listauksia tarkkaan. On myös tärkeää, että asiakas saa heti mukaansa kaiken tarvittavan. Siksi varastomme on suhteellisen suuri – sitä Fimeakin kiitteli. Tavarat on sijoitettu myynnin mukaisesti. Se on nopeuttanut tavaroiden keräämistä ja samalla virheidenkin mahdollisuus on pienentynyt”, Mäntysalo sanoo.

Erilaisissa kampanjoissa MAXX voisi olla apuna, mutta Mäntysalo sanoo, ettei eri tuoteryhmien myyntimäärien seurantaa kummempaa ole vielä tehty.

“Me käytämme ihan murto-osaa MAXXin toiminnoista. Olenkin sopinut, että Receptumista tullaan opastamaan meitä ihan kädestä pitäen, mitä kaikkia ominaisuuksia meidän kokoisemme apteekin kannattaisi ottaa MAXXista käyttöön”, Mäntysalo sanoo.

Uutta otetta kannattaa miettiä jo senkin vuoksi, että apteekki avaa verkkokaupan lähiaikoina. “Onneksi some-seuraajia on jo hyvä määrä eri puolilla Suomea. Toivotaan, että saamme heistä myös verkkokauppa-asiakkaita.”

Kun 80 prosenttia postauksista kertoo hymyssä suin apteekin arjesta, loput voivat olla tuotteisiin liittyvää sisältöä. Mutta niissäkin on hyvä olla persoonallinen ote.