Receptumin osastolla kävi kova kuhina, kun apteekkialan ammattilaiset kokoontuivat Messukeskukseen Farmasian Päiville marraskuun lopussa. Receptum esitteli tapahtumassa apteekkien asiakaspalvelun tulevaisuutta tukevia ratkaisuja, joilla apteekit voivat parantaa asiakaskokemusta jo nyt. Uudet palveluratkaisua tekevät apteekeissa asioinnista entistä mutkattomampaa ja vaivattomampaa.

“Olemme ilahtuneita uutuustuotteidemme saamasta huomiosta Farmasian Päivillä. Kehitämme työkaluja ja ohjelmistoja parantaaksemme asiakkaiden asiointikokemusta yhteistyössä apteekkien kanssa”, kertoo Receptumin toimitusjohtaja Juha Antila.

Vapaus valita palvelun tapa

Osa asiakkaista toivoo henkilökohtaista palvelua, osa itsepalvelua. Asiakaspalvelun uusi aika tuo apteekkeihin itsepalvelukassat. Näin asiakas voi itse valita itselleen mieluisimman tavan asioida apteekissa. Itsepalvelukassan avulla apteekeilla on myös mahdollisuus palvella suurempaa asiakasmäärää, kun ruuhka-aikoina pystytään helposti lisäämään kassoja ja näin lyhentämään kassajonoja.

Itsepalvelukassoilla on helppo asioida. Kassa tunnistaa kanta-asiakaskortit ja maksu tapahtuu kortilla. Kassa myös opastaa asiakasta käytössä, jolloin asiakas onnistuu asioinnissa itse ilman asiakaspalvelijaa. Apteekin henkilökunta näkee, miten asiointiprosessi etenee itsepalvelukassoilla ja tarvittaessa kassaohjelma kutsuu farmaseutin paikalle.

Reseptilääkkeiden tilaus jonottamatta palvelupisteelle

Automatisoitu Reseptipiste on osa erinomaista asiakaspalvelua, jossa asiakas saa käyttää itselleen sopivinta tapaa asioida. Reseptipisteellä asiakas voi itse tarkastella noudettavissa olevia sähköisiä reseptejään ja tilata reseptilääkkeet jonottamatta palvelupisteelle.

Lääkkeet luovuttaa edelleen farmaseutti, joka antaa myös tarpeellisen hinta- ja lääkeneuvonnan. Tämä nopeuttaa asiointia, kun yksi farmaseutti voi antaa lääkeneuvonnan ja toimittaa lääkkeet neljää Reseptipistettä käyttävälle asiakkaalle.

Tunnistettu asiakas nopeuttaa ja parantaa asiakaspalvelua

Receptum tuo uutuuden myös perinteiseen jonotusjärjestelmään. Tulevaisuudessa asiakas voi apteekissa vilauttaa Kela-korttia tai potilasohjetta EWQ-ilmoittautumispäätteellä ja ilmoittautua näin palvelujonoon. Kun asiakkaan vuoro koittaa, farmaseutti näkee automaattisesti näytöltään asiakkaan tiedot etukäteen, mikä parantaa ja nopeuttaa palvelua ja mahdollistaa aikaisempaa useamman reseptiasiakkaan palvelemisen samassa ajassa kuin ennen.

Uusi mobiilisovellus liikkuville asiakkaille

Yhä useammalla ihmisellä on taskussaan älypuhelin. Älypuhelimen avulla ihmiset saavat käyttöönsä monipuolisia arkea helpottavia mobiilisovelluksia. Receptum tuo apteekeille työkalun, jolla asiakasta voidaan palvella myös mobiilisti. Mobiiliresepti on sovellus, jolla asiakas voi varata reseptilääkkeet haluamaansa apteekkiin. Mobiiliresepti tunnistaa reseptin älypuhelimen kameralla kuvatusta viivakoodista ja lähettää reseptin asiakkaan valitsemaan apteekkiin.

Asiakaspalvelun uusi aika

“Haluamme olla mukana tuottamassa ylivoimaista asiakaskokemusta apteekkien asiakkaille Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Asiakaspalvelun uusi aika on jo täällä. Nyt apteekeilla on mahdollisuus ottaa käyttöön työkalut, jotka mahdollistavat erilaisten uusien digitaalisten palveluiden kehittämisen ja nykyaikaisen asiointikokemuksen luomisen asiakkailleen”, Antila kiteyttää.