Kouluttautuminen kannattaa aina – ja jos kurssin aloittaa heti apteekkarinuran alkajaisiksi, niin tekeminen pääsee heti oikeille urille! Apteekkari Susanna Remes Helsingin Katajanokan apteekista osallistui Raportointi apteekin johdolle -verkkokurssille, joka innoitti muun muassa mylläämään palveluvalinnan hyllypaikat uuteen järjestykseen.

Joulukuussa 2021 Susanna Remes avasi Katajanokan apteekin ovet apteekkarina. Apteekin vastaanottaminen oli toteutettu Receptumin kehityspäällikkö Sanna Pietiäisen ja koulutuspäällikkö Harri Maskon avulla, ja tiedossa oli vielä raportoinnin verkkokoulutus apteekkarin työtä virtaviivaistamaan.

Raportointi apteekin johdolle -verkkokurssi tuli saataville keväällä 2022, mutta Remes pääsi mukaan pilotoimaan koulutusta jo alkuvuodesta. Muutaman tunnin pituinen koulutus perustuu opetusvideoihin, oman apteekin tunnuslukujen seurantaan ja niiden pohjalta toteutettuun toimintaan – kuten vaikkapa palveluvalinnan hyllypaikkojen läpikäyntiin.

– Kurssi oli todella käytännönläheinen ja hyvin rakennettu, kun sen pystyi suorittamaan pieninä osioina. Katsoin osion kerrallaan, vertasin sisältöä omaan apteekkiini ja sitten kokeilin, miten sisältö toimi meille apteekin omilla luvuilla, Susanna Remes kertoo.

Raportointikurssilta konkreettisia toimenpiteitä apteekin hyvinvoinnin tueksi

Apteekin prosesseja on hyvä tarkastella aina välillä. Olennaisia tunnuslukuja seuraamalla voi tehdä toimenpiteitä esimerkiksi apteekkitalouden parantamiseksi. Susanna Remes järjesteli palveluvalinnan hyllypaikat uudelleen verkkokurssin innoittamana.

– Katsoimme varastoraporttien avulla myynnin tuloksia ja vaihdoimme hyllypaikkoja sen perusteella. Muutimme esillepanoja ja aloimme seurata, miten muutokset vaikuttavat myyntiin. Jaoimme myös hyllyvastuut, joita ei ollut ollut aiemmin Katajanokan apteekissa. Sen myötä jokainen hyllyvastaava seuraa muun muassa oman hyllypaikkansa seisovia tuotteita, apteekkari Remes kertoo.

Raportointi apteekin johdolle -verkkokurssi antoi tehokkaan alun Susanna Remeksen apteekkarinuralle.

Susanna Remes on käyttänyt MAXXia työssään jo vuosia. Raportointi apteekin johdolle -kurssin myötä Remes kuitenkin sai syvällisempää oppia ohjelmiston ominaisuuksista.

– Kurssin myötä luotiin uusia toimintamalleja ja otettiin käyttöön uusia rutiineja, joita seurataan kuukausittain. Kurssilla on paljon käytännön vinkkejä, esimerkiksi varaston seurannasta, Remes kertoo.

Kurssilta sai vinkkejä myös siihen, miten voi valmistautua edustajakäynteihin ottamalla seurantaraportteja ja katsoa tiettyjen tuotteiden myyntiä apteekissa.

Pienessä apteekissa opit jalkautetaan nopeasti käyttöön

Apteekkari Susanna Remes johtaa kompaktin kokoista apteekkilaistiimiään osallistuen itse täysillä apteekkiarkeen. Myös Receptumin koulutuksen opit jalkautettiin samaan tyyliin kaikille.

– Pienessä apteekissa työnkuva on kaikilla monipuolinen, ja jokaisen tulee tuntea hyvin tietojärjestelmän käyttö. Kurssin opit siirrettiin nopeasti ensin proviisorille ja sitten muille apteekkilaisille. Raporttien seuraaminen ja niiden mukaan toimiminen ei ollut hirveän tuttua henkilökunnalle aiemmin ja käymmekin niitä yhdessä läpi kuukausipalavereissa, Remes kertoo.

Koulutusten ja kurssien tehot tulevat esiin vasta kun ne otetaan käyttöön. Apteekkari Remes korostaa keskustelun tärkeyttä apteekkitiimissä.

– Jos käydään koulutuksissa, niin parasta olisi, jos niistä keskustellaan avoimesti apteekissa. Ettei vain käydä kursseja ilman niiden sisältöjen pureskelua, vaan mietitään yhdessä, mitä kurssilla opetettiin ja mitä opista on saatu irti omaan tekemiseen, Remes vinkkaa.

Katajanokan apteekin apteekkari Susanna Remes ajatteli suorittaa Receptumin Raportointi apteekin johdolle -verkkokurssin toiseen kertaan.

Kolme vuodenaikaa on vierähtänyt siitä, kun apteekkari Susanna Remes kävi Raportointi apteekin johdolle -verkkokurssin.

– Nyt pohdin samaisen kurssin läpikäymistä toiseen kertaan! Susanna nauraa.

– Kurssissa on niin paljon hyödyllisiä aiheita, joihin on saanut lisää näkökulmia nyt apteekkarikuukausien myötä.

Vuosi on ollut kiireinen, mutta se ei haittaa Katajanokan apteekin apteekkaria.

– Olen paljon asiakaspalvelussa ja tykkään siitä. Asiakaspalvelussa oleminen on tämän työn ydin. On ihanaa olla töissä pienessä apteekissa pitkästä aikaa, Susanna Remes sanoo.