Olemme eläneet jo muutaman viikon poikkeuksellista aikaa yhä tiukentuvien rajoitusten Suomessa. Se on apteekeissa näkynyt monina vaativina erikoisjärjestelyinä, jotta niin lääkehuollosta kuin asiakkaiden ja työntekijöiden terveydestä voidaan pitää huolta. Se on näkynyt myös apteekkien verkkokauppojen moninkertaistuneena myyntinä, joka on tuonut paljon pohdittavaa verkkokaupparatkaisuja käyttäville. Apteekit ovatkin tällä hetkellä erityisasemassa turvaamassa terveydenhuoltoamme.

Poikkeustila on näkynyt meillä Receptumissa siten, että olemme sovittaneet omia toimintatapojamme poikkeustilanteeseen sopiviksi ja varmistaneet, että asiakkaillamme on ratkaisut toimia sujuvasti ja turvallisesti tilanteessa kuin tilanteessa. Haluamme olla asiakkaidemme tukena parhaalla mahdollisella tavalla.

Helpdesk ja huolto toimivat etänä ja tarvittaessa paikan päällä

Receptumilla kaikki työt ja palvelut jatkuvat, vaikka elämmekin poikkeustila-aikaa. Olemme aina tehneet monia asioita etätyökaluja hyväksikäyttäen ja näin teemme nytkin. Haluamme kuitenkin pitää huolta myös siitä, että asiantuntijamme pysyvät terveinä. Tämän takia olemme kaikki siirtyneet nyt tekemään etätöitä ja minimoimme fyysiset kontaktimme viranomaisten ohjeistuksen mukaisesti.

Meitä receptumlaisia on töissä ympäri Suomen samoin kuin asiakkaitammekin. Meillä on toimivat etäratkaisut asiakas- ja huoltotukeen. Useimmat ongelmat ratkotaan etänä ja myös suurin osa huoltotoimista pystytään tekemään etäyhteydessä. Etäratkaisuilla vähennämme tartuntariskejä.

Jos kuitenkin tarvitaan huoltoa tai asennusapua paikan päällä, löydämme kyllä siihenkin ratkaisun myös epidemia-aikana. Ole siis tarvittaessa yhteydessä meihin.

Sovitut ja tulevat tilaukset hoituvat

Sovimme jokaisen asiakkaan kanssa erikseen järjestelmäasennusten, muuttojen ja apteekkarinvaihdosten järjestelyt parhaalla mahdollisella tavalla. Jos kyseessä ei ole kiireellinen toimenpide, voimme etsiä sille myös uuden ajankohdan. Jos asioiden on edettävä aikataulussa, löydämme toteutukselle hyvän ja turvallisen toimintatavan. Kaikesta selvitään.

Jos muutokset ovat vasta mielessä ja kaipaat suunnitteluapua, asioita voi edistää epidemiasta huolimatta. Myyjämme ovat apunasi kaikessa tarvittavassa suunnittelusta alkaen.

Koulutukset hoidetaan etänä

Kaikki lähikoulutukset on peruttu tai siirretty kunnes on taas turvallista toimia lähikontaktissa. Meillä on kuitenkin lukuisia muita tapoja järjestää koulutusta. Esimerkiksi webinaarit, verkkokoulutus ja videot ovat tukenanne tarvittaessa. Webinaareja lisäämme tarpeen mukaan kevään aikana. Toiveita saa esittää ja myös räätälöidyt etäkoulutukset onnistuvat!

Autamme apteekkeja nopeissa muutoksissa

Apteekit ovat pitkin Suomea tehneet jo nopeita ja luovia ratkaisuja uudessa tilanteessa. Tilanteessa, jossa ne ovat yhtaikaa keskeisessä asemassa terveydenhuollon toimivuuden ja jatkuvuuden ylläpitäjinä mutta joutuvat samalla miettimään myös henkilökuntiensa ja asiakkaidensa turvallisuutta.

Myös viranomaissuositukset muuttuvat epidemian edetessä, joskus jopa muutamien päivien aikana. Näin taataan lääkkeiden toimitusvarmuus, terveydenhuollon toimivuus ja ihmisten turvallisuus, mutta suositukset vaativat yleensä myös muutoksia järjestelmään ja järjestelyihin.

Uudet ohjeistukset ovat vaatineet välillä uudenlaista ajattelua niin apteekeilta kuin meiltä receptumlaisiltakin: Miten toteuttaa uudet ohjeistukset ja ratkaisut nopeassa aikataulussa. Kaikkeen on löytynyt ratkaisu ja tiedotamme näistä ratkaisuista jatkuvasti MAXXnetissä.

On ollut ilahduttavaa nähdä myös, kuinka hienoja ideoita ja hyvää yhteistoimintaa apteekeilla on ollut. Olemme iloisia, että olemme voineet olla olla apunanne niiden toteuttamisessa.

“Olemme olleet mukana toteuttamassa jo lukuisia epidemian vaatimia erikoisratkaisuja ympäri Suomen. Meitä helpottaa etäauttamisessa se, että tunnemme asiakkaidemme tilat ja laitteet hyvin. Tarjoammehan laitteiden huolenpitopalvelua omana palvelunamme. Meillä on hyvin tiedossa apteekkien laitesijoittelut ja tilojen tarjoamat mahdollisuudet. Näin olemme voineet neuvoa esimerkiksi rakentamaan takaoven lähellä asiakastiskin, jolta on voitu palvella turvallisesti tiettyyn kellonaikaan riskiryhmiin kuuluvia asiakkaita”, kehityspäällikkö Sanna Pietiäinen kertoo.

Hänen mukaansa moneen asiaan on onneksi ollut olemassa jo valmis ratkaisu. Se vain otetaan käyttöön ehkä uudessa paikassa tai tarkoituksessa.

“Esimerkiksi MAXX Kotiyhteydestä on ollut paljon iloa, kun osa farmaseuteista tai proviisoreista on syystä tai toisesta työskennellyt kotoa käsin. Lääkkeiden kotiinkuljetus on tuttua monille apteekeille jo ennestään. Nyt kotiinkuljetuksia on ideoitu myös yhteistyössä esimerkiksi lähikauppojen kanssa.”

Toivotamme kaikkien receptumlaisten puolesta teille voimia ja terveyttä rankan ajanjakson keskellä. Yhteistyöllä selviämme kyllä tästä!

Juha Antila ja Linda Seppälä

 

Poikkeustilanteeseen liittyvien ratkaisujen osalta voi olla yhteydessä omaan myyjään tai laittaa sähköpostia osoitteella sales@receptum.fi tai oma myyjä