Apteekkari Tuomo Mäkelän mukaan siirtymistä aina uuteen apteekkiin on helpottanut, kun apuna on ollut tutut kumppanit, jotka tietävät hänen toiveensa ja ovat alan konkareita.

Takaisin

ASIAKAS

Apteekki
Jyväskylän 8. Vaajakosken apteekki

Apteekkari
Tuomo Mäkelä

Henkilökunta
Noin 14 työntekijää

Reseptuuri
115 000 reseptiä vuodessa

Apteekkari Tuomo Mäkelän mukaan siirtymistä aina uuteen apteekkiin on helpottanut, kun apuna on ollut tutut kumppanit, jotka tietävät hänen toiveensa  ja ovat alan konkareita.

Apteekkari Tuomo Mäkelä sanoo palanneensa vihdoinkin kotiin. Yli 15 vuotta apteekkarina toiminut Mäkelä aloitti keväällä 2020 Vaajakosken apteekin apteekkarina. Sitä ennen hän ehti kierrellä Suomea apteekkarina muun muassa Loimaan Mellilässä ja Pyhäjärvellä. Keski-Suomesta kotoisin oleva mies ajoi parhaimmillaan 400 kilometrin matkoja kodin ja apteekin väliä. Nyt hän asuu Jyväskylässä ja voi vaikka pyöräillä omaan apteekkiin, jonne on kotoa vain 20 kilometriä. Pyöräilykilometrejä onkin kertynyt kevään aikana kymmenestä kerrasta jo noin 400 kilometriä. Bensalaskun sijaan kasvaa kunto.

MAXXissa vakuutti selkeys, yksinkertaisuus ja suoraviivaisuus

Tuomo Mäkelä aloitti Vaajakosken apteekin apteekkarina vain muutama viikko ennen kuin korona-pandemia julistettiin.

“Olihan se aikamoinen aloitus, kun heti alkajaiseksi joutuu toimimaan poikkeustilassa”, hän sanoo.

Hyvin pidetty apteekki selvisi kuitenkin korona-kuukausista hyvin. Kevään aikana apteekkari ehti myös testata, miltä apteekissa käytössä ollut apteekkijärjestelmä tuntui. Jo ensimmäiset kuukaudet vahvistivat päätöksen, että apteekkijärjestelmä vaihdetaan.

“MAXX on tuttu minulle 10 vuoden ajalta. Siinä parasta on selkeys, yksinkertaisuus ja suoraviivaisuus. Tiesin, ettei järjestelmänvaihto tulisi olemaan vaikea henkilökunnallekaan”, Mäkelä kertoo.

Haastattelua tehdessä MAXX on ollut käytössä kolme viikkoa ja se on otettu hyvin vastaan.

“Oppimiskäyrä näyttää jyrkästi ylöspäin. Kaikki ovat oppineet käyttämään uutta järjestelmää todella nopeasti ja meillä on vielä edessä kontrollikäynti, jossa Receptumin Miia Träff käy läpi mahdolliset kysymykset”, Mäkelä sanoo.

Itse hän arvostaa muun muassa MAXXin selkeitä ja graafisia raportteja, joista voi seurata hyvin apteekin liiketoimintaa erilaisista näkökulmista vaikka tunti tunnilta. Apteekkaria kiinnostaa tällä hetkellä esimerkiksi varastonhallinta ja asiakasvirtojen seuranta.

“Apteekkimme on auki kello 8–20 ja toiminnan painopisteiden kannalta on hyvä tutkia, miten asiakkaat liikkuvat. Varastonhallinnan tueksi otimme heti käyttöön myynnin mukaisen varastonhallinnan.”

Kumppanuus tuo mutkattomuutta ja turvaa

Tuomo Mäkelä on ollut useissa apteekeissa apteekkarina ja proviisorina. Jo proviisorina työskennellessään hän tutustui Receptumin Sanna Pietiäiseen, joka on ollut tavalla tai toisella tukena jokaisen hänen hoitamansa apteekin muutoksissa ja kehittämisessä. Tämä on Mäkelän mukaan ollut arvokas ja tärkeä kumppanuus. Mäkelä arvostaa erityisen paljon sitä, miten saman yrityksen asiakkaana ja tuttujen ihmisten tukemana on ollut todella helppo tehdä vuosien varrella apteekin vaihtoja, remontteja, muutoksia ja kehitystyötä. Aina on myös katsottu samalla tulevaisuuteen, ennakoiden.

“Kun tukena on yritys ja siellä ihminen, joka pystyy auttamaan apteekkijärjestelmän hankinnan ja ylläpidon lisäksi monessa muussakin apteekin liiketoimintaan vaikuttavassa asiassa, se on suuri etu. Minun ei myöskään tarvitse jokaista asiaa harkitessani selittää kaikkea juurta jaksaen. Sanna tuntee ajatteluni ja tietää, missä mennään ja osaa antaa täsmäneuvoja ja -ehdotuksia”, Mäkelä kiittelee.

Kolme kertaa nopeampi ja halvempi verkkoyhteys

Vaajakosken apteekissa yksi olennainen asia oli tietoliikenneyhteyksien uusiminen ja kilpailutus.

“Apteekkijärjestelmän vaihdon yhteydessä uusittiin myös liittymät. Receptumin Matti Koivula selvitti, mikä ratkaisu olisi meille kustannustehokkain ja kilpailutti sitten liittymät. Päädyimme vetämään apteekkiin valokuidun. Nyt meillä on kolme kertaa halvempi ja nopeampi verkkoyhteys verrattuna normaaliin laajakaistaan”, Mäkelä kertoo.

Apteekissa on työasemien lisäksi paljon muitakin laitteita, jotka tarvitsevat verkkoyhteyttä robotista hälytysjärjestelmään ja mainosnäyttöihin. Nyt kaikki on verkossa sujuvasti ja tietoturvallisesti.

Seuraavaksi Vaajakosken apteekissa tehdään pientä remonttia. Kaikessa muutos- ja kehitystyössä Mäkelällä on kuitenkin aina sama punainen lanka:

“Haluan, että asiakas lähtee apteekista aina vähän paremmalla tuulella kuin mitä hän oli tullessaan”, Tuomo Mäkelä summaa apteekkinsa asiakaspalvelun ytimen.