“Hammaslääkärille, jolle tietotekniikka ei kuulu työnkuvaan, on tärkeää, että joku hoitaa kokonaispalveluna kaikki järjestelmät. Silloin saa keskittyä kokonaan hammaslääkärin työhön”, hammaslääkäri Merja Järvinen kertoo.
Hänellä on Orimattilassa oma kahden hoitohuoneen hammaslääkäriasema, Hammaskeskus Merja Hämäläinen Oy, jossa työskentelee hammaslääkärin itsensä lisäksi suuhygienisti ja vastaanottoavustaja. Hammaslääkäriasema on toiminut samalla paikalla Orimattilassa jo vuodesta 1982 lähtien ja saavuttanut paikkakunnalla hyvän maineen.
“Kanta-palveluihin oli helppo liittyä”
Järvinen on käyttänyt hammaslääkärinä Helmi-järjestelmää jo pitkään ja tyytyväisenä. Hänelle kokonaispalvelun helppous ja hyvä palvelu ovat tärkeintä. “On hyvä, että ei itse tarvitse huolehtia mistään. Tietoturva, virusohjelmat, päivitykset ja raportit pysyvät ajan tasalla”, Järvinen kertoo.
Hän otti Helmen Kanta-liitynnät käyttöön jo vuonna 2014 ensimmäisten hammaslääkärien joukossa. “Kanta-palveluihin oli helppo liittyä. Itse piti tehdä vain Kelan kanssa sopimus ja Receptum hoiti kaiken muun. Sieltä tuli esitäytetyt paperit, jotka piti vain katsoa läpi, täydentää ja allekirjoittaa. Koko liityntä kävi kätevästi eikä vienyt paljoa omaa aikaa”, Järvinen sanoo.
Receptum tekee hammaslääkärin vastaanoton puolesta kaikki Kanta-palveluihin vaadittavat dokumentit valmiiksi ja huolehtii vaadittavasta Kanta-palveluihin yhteydessä olevan laitteiston tietoturvasta sekä sen valvonnasta ja ylläpidosta.
Monipuolista palvelua potilaille
Merja Järvisen hammaslääkäriaseman palvelutarjonta on monipuolinen. “Teen hammashoitoa laidasta laitaan monipuolisesti. Meiltä saa muun muassa ilokaasu- ja leikkaushoitoa. Teen itse alusta lähtien kaiken, minkä ansiosta voin antaa yksilöllistä palvelua. Pelkopotilaita meillä on myös paljon”, Järvinen kertoo.
Järvinen vaatii myös hammaslääkärijärjestelmältä ja sen toimittajalta paljon. “Helmi on monipuolinen ohjelma ja sitä kehitetään koko ajan”, Järvinen kertoo.
“Ohjelman päivitykset ovat toimineet moitteettomasti ja aina on saanut tarvittaessa apua heti. Tilitykset ja Kela-korvaukset hoituvat automaattisesti, eikä niissä ole ollut mitään ongelmia.”
“Kun vuodenvaihteessa tuli Kela-muutoksia, Receptum huolehti päivityksistä ja Helmi laski itsekseen kaiken valmiiksi. Me huolehdimme vain omien hintojen ylläpidosta. Hinnaston korotukset on helppo tehdä. Laittaa vaan korotusprosentin ja hinnat muuttuvat silmänräpäyksessä”, Järvinen kiittelee.