Takaisin

ASIAKAS
Koivukylän apteekki (Vantaan 8. apteekki)
Apteekkari Hannele Kautto
Työntekijöitä noin 25
Reseptejä noin 200 000

”Apteekkien on nyt syytä satsata markkinointiin toden teolla, jos ne haluavat kasvaa. Me olemmekin ryhtyneet tosissamme markkinointitöihin”, kertoo apteekkari Hannele Kautto Koivukylän apteekista. Tämä haastattelukin pitää hoitaa ripeästi, sillä seuraavaksi paikalle saapuu kouluttaja opettamaan henkilökunnalle markkinointia. Apteekissa ollaan selvästi keskellä muutosta uudenlaiseen tekemiseen.

Hannele Kautto kertoo, että asiakkaat ovat yhä hintatietoisempia ja valikoivampia. Tarjontaa on myös paljon, joten apteekin on erotuttava ja osattava tarjota juuri oikeanlaisia tuotteita asiakkailleen ja palveltava heitä juuri heidän erityistarpeensa huomioiden.

Yksilöllisesti palveleva ja kanta-asiakkaitaan sitouttava apteekki onkin ollut apteekkarin mielessä, kun hän aloitti markkinoinnin kehitystyön apteekissaan.

Suoramarkkinointilupia tehokkaasti netissä

Koivukylän apteekki kuuluu Avainapteekit-ketjuun ja tarkoitus onkin ottaa kaikki irti ketjun avainasiakasjärjestelmästä. Avainasiakasrekisterissä on jo yli 18 000 asiakasta, joita halutaan palvella entistä tehokkaammin.

”Olemme keränneet kuuden vuoden ajan kanta-asiakastietoja lähinnä antamalla lappuja tiskillä, mutta nyt olemme päivittäneet tietoja nykyaikaan pyytämällä erikseen suoramarkkinointiluvat ja sähköpostiosoitteet asiakkailtamme”, Hannele Kautto kertoo.

Markkinointilupia on päivitetty koneelle asiakkailta kerätyiltä lapuilta, mutta kesällä 2015 apteekkari halusi vauhdittaa työtä ja tilasi Receptumilta nettilomakkeen, jolla kanta-asiakastiedot saatiin saman tien MAXXin asiakasjärjestelmään ja postituksissa hyödynnettäviksi. Työ on tuottanut tulosta ja jo noin 10 000 asiakasta on antanut luvan suoramarkkinointiin.

Tarkkaan kohdennettua markkinointia MAXXin avulla

Koivukylän apteekista lähtee nykyään vähintään kaksi uutiskirjettä kuukaudessa kanta-asiakkaille. Postia lähetetään kuitenkin harkitusti ja kohdennetusti.

”Kaikille menevän uutiskirjeen lisäksi meillä on uutiskirjeitä esimerkiksi pelkästään Koivun Helmi -kauneusklubimme asiakkaille. Saatamme lähettää myös vaikka verenpainemittarista tarjouksen ja tietoa asiakkaille, joilla on verenpainelääkitys, jotka ovat iältään sopivaa kohderyhmää ja ovat vaikkapa rastittaneet Seniorivuosien toimintakyvyn ylläpidon kiinnostuksen kohteekseen”, Hannelle Kautto selittää.

Apteekin markkinoinnista ja uutiskirjeistä vastaava proviisori Vuokko Mustonen poimii tarvittavat tiedot kohdennettuun uutiskirjelähetykseen MAXXiin talletetuista kanta-asiakkaiden kiinnostuksen kohteista sekä laajennetusta asiakasrekisteristä, joista voi rajata esimerkiksi iältään ja ostohistorialtaan sopivat asiakkaat uutiskirjelistalle.

Kanta-asiakastarjoukset toimivat hyvin. Kautto näpyttää MAXXin myyntiraporteista nopeasti esiin vertailun vitamiinituotteen myynnistä.

”Vuosi sitten tätä purkkia myytiin 20 kappaletta lokakuussa. Tänä vuonna se oli uutiskirjeessä avainasiakastarjouksena ja vitamiinipakkauksia ostettiin 70 kappaletta”, Kautto summaa. Uutiskirjeiden toimivuuteen hän haluaa perehtyä syvemmin seuraavaksi: ”On hyvä tietää, miten niitä avataan ja kuinka paljon ostoja niiden avulla saadaan”, hän miettii.

Kohti yhä yksilöidympää markkinointia

Tällä hetkellä Koivukylän apteekissa on käytössä ulkopuolinen uutiskirjeohjelma, mutta Kautto ja Mustonen toivovat, että Receptumin järjestelmään saisi pian liitettyä kuvapankin ja markkinointiin sopivat yksilölliset muotoilu- ja personointimahdollisuudet.

Mustonen haaveilee myös toiminnosta, jolla apteekkijärjestelmä ehdottaisi jokaisen asiakkaan kohdalla ostohistorian perusteella oheistuotteita, joita voisi tarjota. Molemmat ilahtuisivat, jos saisivat kollegoita mukaan kehittämään apteekkien markkinointimahdollisuuksia.

Hannele Kautto kertoo, että asiakkaita sitoutetaan myös kanta-asiakaspalveluiden lisäksi muun muassa Facebokissa, mutta Facebookissa Hannele Kautto ei myy mitään.

”Facebookissa vain informoimme ja palvelemme asiakkaita, se ei ole myyntikanava.”