Itsepalvelukassan prototyyppi pääsi vauhdilla käyttöön. 100 asiakasta otti itsepalvelupäätteen heti avajaispäivänä omakseen ja se vakiintui nopeasti osaksi apteekin palveluita.

Takaisin

Asiakas

Apteekki
Apteekki Easton, Helsingin 60. Apteekki

Apteekkari
Seija Mannermaa

Henkilökunta
30 työntekijää

Reseptuuri
166 000 vuodessa

Talvinen koivikkoasetelma Apteekki Eastonin sisäänkäynnin keskellä kääntää katseet: se onkin yksi Helsingin uuden kauppakeskus Eastonin suosituimpia paikkoja ottaa selfie.

Valoisa ja ajatuksella sisustettu apteekki kutsuu viihtymään ja se on ollut apteekkari Seija Mannermaan tavoite: apteekin pitää jättää asiakkaalle hyvä muistijälki.

“Apteekin pitää antaa fiilis, että sieltä ei tarvitse kiirehtiä pois ja että kaikki on tehty asioimisen helpottamiseksi”, Seija Mannermaa sanoo.

Koivikon takaa löytyykin apteekin uusi asioimista helpottava satsaus: itsepalvelukassa.

Itsepalvelukassa antaa asiakkaalle valinnanvapauden

“On nykyaikaa, että asiakas saa itse päättää, meneekö hän perinteiselle palvelukassalle vai haluaako hän hoitaa maksamisen nopeasti itsepalvelukassalla”, sanoo proviisori JP Mannermaa.

“Avajaispäivänä itsepalvelukassaa käytti heti 100 ihmistä, eikä meillä ollut edes opasteita vielä paikoillaan. Osalle asiakkaista se oli heti luonteva ja itsestäänselvä valinta”, Mannermaa sanoo ja viittaa vastapäisen Citymarketin suuntaan. Siellä ostoksiaan latoo viivakoodia lukevalle laitteelle jatkuva virta asiakkaita. Apteekki Eastonissakin on jo ensimmäisen kuukauden aikana itsepalvelukassaa käyttänyt vajaa 10 prosenttia kaikista asiakkaista.

Apteekki mukana kehittämässä kassaa

Apteekki Easton on ensimmäinen, joka otti itsepalvelukassan käyttöön. Receptum on kehittänyt itsepalvelukassan prototyyppiä yhteistyössä Apteekki Eastonin apteekkarin ja proviisorin kanssa. Laitteen käyttäjäkokemusta ja käytettävyyttä on mietitty tarkkaan. Sinne on määritelty sisäiset rajoitukset, kuten määräkontrollit ja ikärajat.

“Kukaan ei pääse ostamaan 10 pakettia Buranaa kerralla, eikä alaikäinen osta nikotiinivalmisteita huomaamatta. Punainen valo kutsuu heti farmaseutin paikalle, ja maksaminen voi edetä vasta farmaseutin kuittauksen jälkeen”, JP Mannermaa sanoo. Myös asiakas voi kutsua farmaseutin paikalle niin halutessaan.

Kassa on helppokäyttöinen ja ohjeet selkeät. Kassa tunnistaa myös kanta-asiakaskortit ja maksun asiakas voi hoitaa maksukortilla tai mobiilimaksuna. Ainakaan vielä ei apteekki Eastonissa ole tarvinnut asiakkaita edes opastaa laitteen käytössä.

Seija Mannermaa painottaa, että itsepalvelukassa on ennen kaikkea maksamisen helpottamista varten, eikä kyseessä ole farmaseuttinen toimenpide.

”Meille on todella tärkeää, että palveluvalinnassa on koko ajan riittävästi farmaseuttista osaamista vastaamassa asiakkaiden kysymyksiin ja opastamassa oikean tuotteen valinnassa. Itsepalvelukassa purkaa hyvin jonoja, nopeuttaa maksamista ja antaa asiakkaalle valinnanvapautta”, hän sanoo.

Apteekin proviisorit puhuvat jo reseptipisteen hankkimisesta seuraavaksi, mutta Eastonissa ollaankin edelläkävijöitä.

Lisää tietoja itsepalvelukassasta receptum@receptum.fi (09) 8567 8800