ASIAKAS
Herttoniemen apteekki
Apteekkari Ritva Ylänkö
Työntekijöitä noin 17 (osin osa-aikaisia)
Reseptejä noin 98 000
Mustan farmariauton takatilasta on penkit kaadettu ja se on kattoon asti täynnä laatikoita, joissa on lääkkeitä ja muita apteekkitarpeita annosjakeluasiakkaille. Herttoniemen apteekin apteekkari Ritva Ylänkö ja tekninen apulainen Jaana Kari hyppäävät autosta ja alkavat lastata laatikoita kuljetuskärryihin. On taas se päivä viikosta, kun annospussit kuskataan asiakkaille.
”Meillä hyvä ja asiakkaan tarpeet huomioiva palvelu on kaikki kaikessa. Kun vien itse tilaukset paikan päälle, kohtaan asiakkaat joka viikko ja kuulen, mikä toimii ja mitä toiveita tai huolia ehkä on”, Ylänkö kertoo ja sanoo, että Herttoniemen apteekkia voisi kutsua lähiöapteekiksi, sillä kaikki asiakkaat ovat viiden kilometrin säteellä. Se mahdollistaa hyvän lähipalvelun.
Herttoniemen apteekki on paitsi lähialueiden asukkaiden oma apteekki, myös suuri annosjakeluapteekki, jolla on yli 500 asiakasta annosjakelun piirissä. Asiakkaat ovat jakaantuneet 11 kotihoidon tiimiin, kahteen kaupungin palvelutaloon ja kolmeen yksityiseen hoitokotiin, joiden lisäksi on 40 yksityisasiakasta annosjakelussa.
Siinä on kokonaisuus, jonka palvelemiseen parhaalla mahdollisella tavalla tehtiin tarkat suunnitelmat, kun apteekki siirtyi MAXX-apteekkijärjestelmään vuonna 2013.
15 työtuntia viikossa yli 500 asiakkaan annosjakeluun
”Rysäytimme monta asiaa kerralla kuntoon uuden apteekkijärjestelmän myötä. Samalla tuli mietityksi, miten hyödyntää MAXXia myös annosjakelussa”, Ylänkö kertoo ja proviisori Marjukka Aarni nyökkää vieressä.
”Ennen hoidimme annosjakelun tehtäviä muun asiakastyön lomassa, mutta se oli tehottomampaa ja keskeytykset työssä stressasivat”, muistelee Aarni.
MAXX-järjestelmään siirtymisen jälkeen kaksi farmaseuttia on ollut vastuussa annosjakelusta ja tehnyt työn keskitetysti.
”Annosjakelulle on rauhoitettu työaikaa yhteensä noin 15 tuntia viikossa. Farmaseutit käyvät läpi tilaukset, katsovat niihin mahdollisesti tulleet muutokset ja uudet e-reseptit. Samalla he tarkistavat, että meillä tietokoneella olevat ja hoitoyksiköiden tiedot täsmäävät. Joka toinen viikko tehdään tilaukset noin puolelle asiakkaista, joka toinen viikko toiselle puolikkaalle, annospussinauhojen aloituspäivämäärien mukaan jaoteltuna”, Aarni kertoo käytännöistä ja sanoo, että työvaiheet ovat vähentyneet entiseen nähden.
Annosjakelussa on monta työ- ja tarkistusvaihetta sekä useita eri toimijoita, joten se vaatii huolellisuutta ja täsmällisyyttä. Kun apteekki tekee tilauksen maanantaina annosjakelukeskukselle, tukkuliikkeen kuljetusauto tuo valmiit annospussit edelleen jaettaviksi keskiviikkona. Välissä on ollut useita työvaiheita.
”Kun pussit menevät jakeluun, ostokerrat kuitataan ja samalla napin painalluksella ne menevät asiakkaan asiakastilille laskutusta varten”, Aarni kuvailee. Hän toivoo, että MAXXiin saataisiin vielä ryhmäkohtainen moniallekirjoitus, joka huomattavasti nopeuttaisi isojen asiakasmäärien kuittausta lääketurvallisuutta vaarantamatta.
Samalla työmäärällä 100 uutta asiakasta
Annosjakelun työn ja palvelun tehostamisesta on seurannut samalla työmäärällä lisää annosjakeluasiakkaita.
”Saimme Helsingin kaupungin annosjakelukilpailutuksessa 100 uutta asiakasta, jotka apteekkini hoitaa ilman henkilöstömäärän lisäyksiä. Hyvin organisoitu annosjakelu on säästänyt aikaa, jota riittää nyt uusillekin asiakkaille”, Ylänkö iloitsee.