Valtaosa Receptumin teknisen tuen ratkaistavaksi tulevista kysymyksistä on perustapauksia: verkko-ongelmia, apteekin laitteistojen toiminnan yhteensovittamista, asennusongelmia ja tietoturva-asioita. Mutta toisinaan on heittäydyttävä salapoliisiksi.

“Yhdessä tapauksessa apteekissa ihmeteltiin, kun vuoronumerolaite syötti näytölle outoja numeroita oudossa järjestyksessä. Tarkempi tutkimus paljasti, että apteekin naapurissa sijaitsevan kaupan skannerin signaalitaajuus meni päällekkäin apteekin vuoronumerolaitteen signaalin kanssa. Ongelma poistui vuoronumerolaitemallin vaihdolla”, Matias Tontti Receptumin teknisestä tuesta sanoo.

Näin mystiset häiriöt apteekin ja sen naapuriliikehuoneistojen välillä ovat onneksi harvinaisia.

Kun apteekissa on jokin tietotekniikkaan, laitteistoihin ja niiden käyttöön liittyvä pulma, ensimmäiseksi kannattaa ottaa yhteys Receptumin asiakastukeen, tuttavallisemmin helpdeskiin. Viestejä voi lähettää MAXXin kautta, sähköpostitse ja puhelimitse.

Jos selvitettävä asia on sellainen, ettei asiakastuki pysty sitä suoralta kädeltä ratkaisemaan, asian selvittäminen siirtyy Tontille ja hänen yhdeksälle kollegalleen. Ongelmat voivat liittyä tietoliikenneongelmiin, it-ympäristöön, laitteistojen toimintaan ja yhteispeliin, laitteiden asennusongelmiin ja esimerkiksi tietoturva-asioihin. Tekninen tuki auttaa myös Receptumin huoltoa ja asentajia pulmallisissa tilanteissa.

“Tekniset pulmat ja selvitystä vaativat asiat ovat harvinaisia poikkeustilanteita MAXX-apteekkien arjessa. Apteekin järjestelmähäiriöiden syyt ovat myös hyvin erilaisia. Meille on joka tapauksessa äärimmäisen tärkeää, että ongelmat ratkeavat mahdollisimman nopeasti, jotta apteekin toiminta olisi jouhevaa. Jokainen työpäivä onkin ihan omanlaisensa”, Tontti sanoo.

tekninen tuki receptum matias tontti
Matias Tontti Receptumin teknisestä tuesta painottaa, että MAXX-apteekit voivat tukeutua Receptumiin kaikissa teknisissä asioissa, eikä apua tarvitse hakea muualta.

Parhaat tietoturvaratkaisut apteekeille

Maailma digitalisoituu kiihtyvällä tahdilla ja teknologiat ovat yhä merkittävämpi osa myös apteekin toimintoja. Apteekkarin tai apteekin henkilökunnan ei kuitenkaan tarvitse olla teknisten asioiden erityistuntijoita, kun Receptum on heidän kumppaninsa.

“Meille on ykkösjuttu se, että apteekit voivat keskittyä omaan osaamiseensa. Tuemme apteekkeja MAXX-järjestelmän käytössä ja kaikessa teknologiassa, joka liittyy apteekin pyörittämiseen. Koska MAXX on meidän osaamisemme ydintä, tutkimme koko ajan esimerkiksi, minkälaiset oheislaitteet pelaavat parhaiten yhteen, mitä erityispiirteitä niiden käytössä on huomioitava ja minkälaiset tietoturvaratkaisut tai palomuurit ovat parhaita”, Tontti sanoo.

Receptum on ottanut tietoturvan yhdeksi apteekeille tarjottavaksi palveluksi ja MAXX-apteekit saavatkin laadukkaat ja testatut tietoturvapalvelut käyttöönsä. Tarjolla on myös ohjeistusta ja koulutusta henkilökunnalle, miten apteekissa toimitaan vastuullisesti ja suojataan apteekin dataa. Lisää tietoa Receptumin tietoturvaratkaisuista ja -palveluista löytyy MAXXnetistä.

Tontti painottaa myös, että apteekin ottaessa muilta kuin Receptumilta lisää palveluja ja teknisiä laitteita käyttöön, on hyvä varmistaa, että ne toimivat tietoturvallisesti apteekissa jo käytössä olevien järjestelmien ja laitteiden kanssa. Oheislaitteiden ajuripäivitykset ja konfiguroinnit sekä tietoturvan vaatimukset kannattaa aina käydä asiantuntijan kanssa läpi.

MAXX-apteekit voivatkin tukeutua Receptumiin turvallisin mielin kaikissa teknisissä asioissa, eikä apua tarvitse hakea muualta. Etuna on sekin, että tuttu porukka osaa tekniikan ja ymmärtää myös apteekin arkea.

“Apteekkialaan ja MAXX-apteekkijärjestelmään perehtynyt osaaja tunnistaa ongelmien juurisyyt useimmiten nopeasti. Lopulta apteekilta säästyy niin aikaa kuin rahaa, kun teknistä asiaa korjatessa tai tarkistaessa ei tehdä epähuomiossa lisävahinkoa”, Tontti sanoo.

Tontti painottaa, että kaikki Receptumin asiakkailleen tarjoama laitteisto on myös testattua Receptumilla. Ne toimivat hyvin yhteen ja ovat luotettavia.

“Oma henkilökuntamme käyttää samoja laitteistoja kuin apteekitkin, joten laitteiden sielunelämä on meille läpikotaisin tuttua.”

Tekninen tuki Matias Tontti Receptum kuvat Meeri Utti
Receptumin tekninen tuki huolehtii, että kaikki apteekin laitteistot ja ohjelmistot pelaavat saumattomasti yhteen.

Sertifioidut tietoturvaosaajat auttavat

Kuten kaikki muutkin receptumilaiset, teknisen tuen osaajat auttavat apteekkeja tarvittaessa vaikka yöllä ja paikan päällä apteekissa. Useimmiten työt hoituvat onneksi päiväsaikaan.

“Jos asia ei selviä meilitse annettujen ohjeiden perusteella, se hoidetaan puhelimitse, tai etäyhteydellä. Toisinaan on helpompi käydä jonkun laitteen toimintaa läpi asiakkaan kanssa niin, että molemmilla on sama laite käsissään”, Tontti sanoo esitellessään tarralaitetta.

Asiakkaan luvalla tekninen tuki voi hoitaa vaikkapa operaattoriongelmia suoraan operaattorin kanssa. Hehän puhuvat samaa kieltä, joten ongelmat ratkeavat usein jouhevasti.

Myös yhä tärkeämpään roolin noussut tietoturva on receptumlaisten kanssa hyvissä käsissä.

“Meillä on suorat kontaktit F-Secureen, jonka tietoturvaratkaisuja käytämme. Osa teknisen tuen työntekijöistä on myös F-Securen sertifioimia ammattilaisia, eli he ovat saaneet F-Securen antaman koulutuksen tietoturva-asioissa.”