Polvijärven apteekissa vaihdettiin muuton yhteydessä Salixista MAXXiin. Uuden apteekkijärjestelmän säästämä aika käytetään asiakaspalveluun ja vaikka pyykkietikan tekoon, apteekin perinteitä vaalien.
Polvijärven apteekki muutti vuosi sitten suurempiin tiloihin. Samalla vaihdettiin myös apteekkijärjestelmää, kun MAXX otettiin käyttöön uusien tilojen avajaispäivänä.
”Hoidimme kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Vaihto onnistui hienosti, vaikka osa henkilökunnasta oli aiemmin käyttänyt vain Salixia. Ensimmäiset pari viikkoa oli selkeää opettelua niin järjestelmään kuin uusiin tiloihin, mutta sen jälkeen on mennyt tosi hyvin”, apteekkari Pia Karjalainen kertoo.
Hän on luotsannut Polvijärven apteekkia nyt kaksi vuotta. Ensimmäinen vuosi kului vielä vanhoissa tiloissa, joissa apteekki oli toiminut 80-luvun puolivälistä saakka. Ne olivat kuitenkin tulleet käyttöikänsä päähän, ja uusi toimitila löytyi kylän toiselta laidalta, valtion vanhasta virastotalosta. Myymälätilan laajenemisen myötä apteekin esteettömyys parani.
”Tila uusittiin valaistusta myöten. Valoisuuden ohella uusi toimitilamme on myös turvallinen, sillä pienelläkin miehityksellä näkee kaikki nurkat. Apteekin sisustukseen yhdisteltiin uutta ja tuunattua vanhaa kalustoa niin myymälässä kuin toimistonkin puolella. MAXXin kanssa samaan aikaan tiloihin tuli myös asiakasnäytöt”, Karjalainen kertoo.
MAXXin monipuolisuus ratkaisi apteekkijärjestelmän valinnan
Karjalainen itse työskenteli viimeisen vuoden ennen apteekkariksi tuloaan MAXX-apteekissa, joten siirtyminen Salixin käyttäjäksi tuntui jähmeältä.
”Oli selviö, että järjestelmä vaihtuu. Vertailin eri järjestelmiä avoimin mielin, listasin plussia ja miinuksia ja MAXX vei voiton etenkin monipuolisuutensa vuoksi. Se on apteekkijärjestelmänä todella kokonaisvaltainen ja mahdollistaa paljon”, Karjalainen kehuu.
MAXXilla esimerkiksi myynnin reaaliaikainen seuraaminen on helppoa graafisista raporteista. Karjalainen on toiselta koulutukseltaan myynnin ja markkinoinnin tradenomi. Hän onkin hyödyntänyt aktiivisesti myös MAXXin tarjoamia markkinointimahdollisuuksia. Toimenpiteiden vaikutuksia hän on seurannut muun muassa hyllykohtaisesti. Polvijärvellä hyödynnetään etenkin MAXXin asiakasnäyttöjä, joihin saa lisättyä omaa mainosmateriaalia todella helposti ja nopeasti.
”Olemme pystyneet kehittämään tiettyjen tuoteryhmien myyntiä hyvin ja kuukausikampanjointi näkyy selvästi tuloksessa. MAXXiin liitettävät asiakasnäytöt ovat toimivia, ja niihin tehtyjä mainoksia voi hyödyntää myös nettisivuilla ja somessa. Samoin asiakassegmenteittäin kohdistettavat kampanjat ja niistä saatavat yksityiskohtaiset raportit mahdollistavat hyvinkin suunnitelmallisen markkinoinnin”, apteekkari kertoo.
Kaikki MAXXin ominaisuudet hyötykäyttöön
Polvijärvellä on haluttu heti alusta alkaen hyödyntää MAXXin kaikkia osioita. Etenkin sähköiset lähetteet ovat näppäriä tavaranpurussa, samoin sähköinen laskutus nopeuttaa apteekkitoimintaa tuntuvasti. Aiemmin laskutukseen tuhraantui yhden työntekijän kokonainen työpäivä, mutta nyt laskut hoituvat MAXXin avulla 45 minuutissa.
”Meillä on apteekin kokoon nähden aika paljon annosjakelua, joten aikaa säästyy myös siinä, että annosjakelutilausten tekeminen käy aiempaa nopeammin MAXXilla”, Karjalainen kertoo.
Polvijärvellä vaalitaan perinteitä
Uudistusten ohella Polvijärvellä halutaan vaalia perinteitä. Vanhoissa tiloissa oli vielä oma laboratorio, mutta pienten valmistusmäärien takia lääkevalmistukseen ei kannattanut remontin yhteydessä enää investoida.
”Valmistustaito on kuitenkin apteekkilaisten erityisosaamista, jonka ei soisi unohtuvan”, Pia Karjalainen sanoo.
Apteekissa tehdäänkin edelleen käsityönä omia ei-lääkkeellisiä valmisteita, kuten pyykkietikkaa ja tuoksuvaseliinia.
”Pyykkietikan koostumuksen olen kehitellyt itse omaan tarpeeseen, sillä koskimelonnan harrastajana minulla oli nurkat täynnä haisevia neopreenivaatteita”, Karjalainen nauraa.
Apteekin markkinointiin hän on suunnitellut Aijosti likellä -brändin, jota hyödynnetään myös omien valmisteiden kohdalla.
MAXXilla säästetty aika asiakaspalveluun
”Olen porukkamme toiseksi nuorin tulokas. Osa henkilöstöstä on ollut täällä Polvijärvellä koko työuransa ja he tuntevat asiakkaat läpikotaisin. Haluamme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin ja olla heidän arjessa aijosti likellä. Pyrimme olemaan välittömiä, aitoja ja lupsakoita asiakaspalvelijoita ja kuuntelemaan asiakasta ajatuksella. Mikä olisikaan parempi tapa käyttää MAXXin säästämä aika, kuin panostaa aitoihin kohtaamisiin asiakkaiden kanssa?”
Apteekkari kiittelee Receptumin asiakaspalvelun aktiivisuutta myös poikkeuksellisen koronakevään aikana.
”Korona aiheutti paljon mietittävää, joten oli mieltä lämmittävää, kun Receptumilta oltiin oma-aloitteisesti yhteydessä ja tiedusteltiin, miten pystyttäisiin auttamaan ja mahdollistamaan esimerkiksi luukkumyyntipalvelua. Luukkumyyntiin jouduttiinkin yhdessä vaiheessa oikeasti turvautumaan, ja tarvittavat muutokset oli helppo toteuttaa valmiin suunnitelman pohjalta.”