ASIAKAS
Apteekki
Turun Nummenmäen apteekki
Perustettu
1952
Apteekkari
Jaana Vartiainen
Henkilökunta
Noin 15 työntekijää
Reseptuuri
Yli 100 000 reseptiä vuosittain
Kun Turun Nummenmäen apteekki alkoi siirtää kaikkea tietoa asiakkaista koneelle MAXX-järjestelmään, hyöty tuli näkyviin nopeasti. “Kaikki työntekijät alkoivat käyttää palvelutapauksia asiakaspalvelussa ja huomasivat melko nopeasti niiden helpottavan omaa työntekoa”, proviisori Anna Lietzen kertoo.
Tänään ei yksikään asiakkaista ja tuotteista oleva tieto ole enää Nummenmäen apteekissa paperisten muistilappujen varassa, vaan kaikki löytyy koneelta.
“Näin iso apteekki ei pystyisi enää toimimaan kunnolla ilman palvelutapausten hyödyntämistä. Ne ovat ehdottomia informaation kulun kannalta”, apteekkari Jaana Vartiainen kertoo.
Nummenmäen apteekissa palvelutapauksia käytetään ensisijaisesti asiakastilausten ja tuotevarausten tekemiseen, mutta myös muun asiakasinformaation välittämiseen, kuten soittopyyntöihin, reseptien uusimisviesteihin ja lupapyyntöihin.
Palvelutapausten käytön hyödyt
“Palvelutapausten käyttö helpottaa informaation kulkua, koska meillä on tilapäistä työvoimaa ruuhkahuippuja tasoittamassa. Silloin jokainen työntekijä näkee heti asiakkaan tiedoista, onko jotain tuotetta odottamassa tai mikä selvitettävä asia on”, Anne Lietzen sanoo.
Toisena hyötynä on se, että kun palvelutapauksissa tekee asiakkaalle tuotevarauksen, kyseinen tuote menee automaattisesti tilaukseen. “Enää ei tarvitse muistaa tilata tuotetta erikseen, vaan kaikki tapahtuu automaattisesti”, Lietzen kertoo.
Kolmantena hyötynä on se, että kun asiakas tulee apteekkiin, kelakortilta näkee heti sen, onko tuotetta hyllyllä odottamassa. Aikaisemmin asiakas ei aina muistanut apteekissa käydessään pyytää tilattua tuotetta, joka saattoi unohtua hyllylle.
“Tarkoituksena on vielä kirjoittaa palvelutapausten käytöstä työskentelyohjeet, joissa selviää nopeasti, mitä palvelutapausta missäkin asiakaspalvelutilanteessa on parasta käyttää meidän apteekissa”, Lietzen kertoo.
“Receptum on vuoden aikana kehittänyt palvelutapauksia paljon”, Vartiainen kiittelee. Esimerkiksi asiakkaalle voi nyt palvelutapauksissa merkitä tuotteen tilattavaksi kuukauden päähän. Tuote tilataan oikeaan aikaan. Tilaus ei jää tekemättä eikä sitä tehdä liian aikaisin turhaan varastoon odottamaan.
Remontin avulla kasvua
Apteekkari Jaana Vartiainen aloitti Turun Nummenmäen apteekin apteekkarina tammikuussa 2014 ja ensitöikseen teetti maaliskuussa remontin, jossa uusittiin apteekin kyltit, valomainokset ja markiisit. Myöhemmin syksyllä apteekin koko valaistus uusittiin, palveluvalintaa parannettiin ja uudet reseptintoimitustiskit rakennettiin.
“Kokonaisuudessa mietimme uudelleen miten tieto apteekissa kulkee. Kaikki turha sählääminen pyrittiin jättämään pois. Remontin myötä tuotteet saatiin paremmin esille, asiakkaiden on helpompi liikkua apteekissa ja meidän kaikkien on mukava tehdä töitä. Yhtään uutta neliötä ei vuokrattu lisää”, Vartiainen kertoo remontista. Asiakkaat ovat kiitelleet uudenlaista apteekkia.
Vartiainen sai remontin yhteydessä paljon apua Receptumilta. “Kiitettävän arvosanan voin antaa. Receptum on todellinen yhteistyökumppani. Asiaan kuin asiaan saa heiltä apua”, Vartiainen kiittelee.
Nummenmäen apteekki on Turussa sijaitseva viime vuosina reseptuuriltaan kasvanut apteekki. Suurin syy reseptuurin kasvuun on vieressä sijaitsevan yliopistollisen sairaalan päivystys, jonne on keskitetty useamman lähikunnan päivystys ilta- ja viikonloppuaikaan. Apteekin lähistöllä sijaitsee myös iso terveysasema ja ylioppilaiden terveysasema sekä uusi lääkäriasema Neo. Ilmaiset parkkipaikat ja näkyvyyttä lisänneet uudet kyltitykset ovat nekin osaltaan lisänneet asiakasvirtoja.
Neljä vinkkiä
Jaana Vartiainen antaa neljä vinkkiä miten MAXXia kannattaa hyödyntää apteekkien liiketoiminnassa.
1. Raporttien hyödyntäminen myynnissä ja varastonhallinnassa. “MAXXista saa vaikka minkälaisia raportteja ja niitä kannattaa hyödyntää. Niiden parissa käytetty aika ei ole hukkaan heitettyä. Jos esimerkiksi haluaa saada tehostettua myyntiä, niin raporteista saa kiistatonta tietoa eikä jää mututuntuman varaan. Koko henkilökunta hyödyntää varastonhallinnan raportteja muun muassa hyllyvastuualueidensa hoidossa.”
2. Sähköinen laskutus. “MAXXiin yhdistetty Enfon sähköinen laskutus on tosi hieno asia. Kun aikaisemmin pienessä apteekissa laskutukseen meni joka kuukausi useita tunteja aikaa, nyt isossa apteekissa kaikki laskut lähtevät yhdellä napin painalluksella.”
3. Palvelutapausten tehokas käyttö. “Palvelutapaukset on ehdottomia informaation kulun kannalta.”
4. Hyödynnä kotiyhteys. “Receptumilta saamani vinkki MAXXin kotiyhteydestä on helpottanut arkeani. Kotiyhteyden avulla pääsen kotoa apteekin MAXXiin ja pystyn toimimaan kotona kuin olisin työpöydän äärellä apteekissa.
Vartiaisella on yksi toive tulevaisuuden kehityshankkeeksi. “Suuri toive Receptumille olisi, että tulevaisuudessa kehittäisivät yhteyden vielä tilitoimiston suuntaan MAXXista”, Vartiainen miettii.