Drive-in-apteekki ja itsepalvelukassat. Naantalin Apteekkisydämessä panostetaan moderniin, tulevaisuuden apteekkiin ja sen palveluihin. Hyvä palvelu ei silti kumpua puitteista vaan henkilöstön hyvinvoinnista.

Takaisin

Asiakas

Apteekki
Naantalin Apteekkisydän

Perustettu
2018

Apteekkari
Johanna Pulkki

Reseptuuri
27 000 (06-12/2019)

“Vitsailimme drive-in-apteekista jo opiskeluaikana, kun Hesburgeriin tuli autokaista. Niinpä oli itsestään selvää, että halusin sellaisen myös ensimmäiseen omaan apteekkiini”, apteekkari Johanna Pulkki Naantalin Apteekkisydämestä sanoo.

Eikä investointi ole ollut turha, asiakkaita käy luukulla noin vartin välein. Naantalin S-Marketin yhteydessä sijaitseva Apteekkisydän on muutenkin vakiinnuttanut paikkansa naantalilaisten sydämissä puolen vuoden aukiolonsa aikana.

“Drive-in on tosi kätevä esimerkiksi koiraihmisille, sillä koiria ei saa tuoda apteekin tiloihin. Kaista on saanut kiitosta myös liikkumisvaikeuksista kärsiviltä, joiden on hankala nousta autosta. Tai vaikka pienten lasten vanhemmilta, joiden lapset makaavat lääkärikäynnin jälkeen reporankana auton takapenkillä. Myös turistit ovat ottaneet drive-in-kaistan omakseen, sillä Muumiparkki sijaitsee S-Marketin takana”, Pulkki sanoo.

Kun auto kurvaa ajokaistalle, liiketunnistin kilkuttaa apteekissa ja joku henkilökunnasta menee luukulle. Kävelijöille on oma ovikellonsa.

“Se joka ensimmäisenä kerkiää, menee palvelemaan asiakkaita. Muutenkin meillä kaikki tekevät kaikkea. Koetamme toimia mahdollisimman joustavasti.”

Itsepalvelukassa ratkaisi kisan MAXXin hyväksi

Nollasta perustetussa Apteekkisydämessä on panostettu ajanmukaisiin palveluihin. Apteekin ilme on moderni ja freesi, myymälätilassa solisee vesi ja linnut laulavat. Asiakkaille on nojatuoleja – tosin ne ovat useimmiten tyhjinä, sillä asiakkaat vaeltelevat mielellään hyllyjen välissä ja tutkivat tuotteita.

Itsepalvelukassat vetävät erityisesti nuoria puoleensa.

“Itsepalvelukassat ratkaisivat sen, että otimme apteekkijärjestelmäksi nimenomaan MAXXin. Niitä ei kilpailijalla ollut ja me halusimme ne ehdottomasti. Ne ovat tätä päivää ja tulevaisuutta”, Pulkki sanoo.

EWQ:n MAXXiin integroitu vuoronumerojärjestelmä ja lääkekaruselli olivat myös Pulkin toiveita apteekkiin. Samoin videoapteekki-sovellus sekä noutolokerikko.

Videoapteekki on sovellus, johon tunnistaudutaan vahvalla tunnistuksella. Sen avulla otetaan yhteys apteekkiin videolla tai tavallisella puhelulla. Asiakas pääsee keskustelemaan farmasistin kanssa, ostamaan kaikkia apteekin tuotteita ja myös maksamaan ostoksensa. Ostokset voi sitten noutaa joko apteekista tai noutolokerikosta S-Marketin aukioloaikojen mukaisesti.

“Tarvittaessa viemme lääkkeet myös suoraan asiakkaalle tai postitamme ne. Tämä on todella kätevä palvelu, jota erityisesti kiireiset ihmiset hyödyntävät. Tai miksi palvelua ei käyttäisi esimerkiksi Naantaliin rantautuva veneilijä, joka arvioi olevansa perillä vasta apteekin sulkeuduttua”, farmaseutti Taru Sundell sanoo.

Tervetuloa! Lääketeknikko-opiskelija Karoliina Haapakoski Apteekkisydämen drive-in-luukulla.

Lennosta MAXXin käyttäjiksi

Apteekkisydämen remontti viivästyi ja apteekin piti avata ovensa niin, ettei MAXXin käyttöä ehditty juuri harjoitella. Hieman avajaiset jännittivät, mutta kaikki sujui lopulta paremmin kuin hyvin.

“MAXXin käyttö on niin helppoa, että se sujuu lähes kylmiltään! Jaoimme avajaisissa 500 ämpäriä, joissa oli tuotteita 30 euron arvosta. Tupa oli täynnä ja jono ulos asti. Onneksi Receptumin kouluttajat olivat mukana auttamassa, niin selvisimme päivästä”, Pulkki nauraa.

Pulkki haluaa kiittää erityisesti Receptumin kehityspäällikköä Sanna Pietiäistä. “Sanna teki kaikkensa ja auttoi todella paljon ihan käytännön asioissa, että saimme kaiken valmiiksi avajaispäiväksi. Pääsin itse loppujen lopuksi aika helpolla.”

MAXXin kaikkien hienouksien käytössä on naantalilaisilla vielä hiomista, mutta etenkin järjestelmän monipuoliset raportointimahdollisuudet ovat ahkerassa käytössä.

“Seuraamme erityisesti reseptuurin kehitystä ja asiakasmäärien volyymeja. Käytämme MAXXia myös monipuolisesti erilaisten mainoskampanjoiden suunnittelussa.”

Apteekkisydämen henkilökuntatiloissa on viihtyisä lounge, jossa kelpaa istuskella. Vasemmalta apteekkari Johanna Pulkki sekä farmaseutit Anu Mattila ja Taru Sundell.

Henkilöstön hyvinvointi ja viihtyminen keskiössä

Apteekkisydämessä suurin osa henkilöstöstä on entisiä työkavereita ja toisilleen tuttuja jo entuudestaan. Ehkä juuri sen vuoksi porukka on yhteenhitsautunut. Ilmapiiri apteekissa on iloisen välitön.

“Meille on tärkeää, että töissä on kivaa. Tiedämme minkälaista on tehdä töitä kun on liian kiire. Me emme halua liikaa hoppua. Se näkyy heti asiakaspalvelussa”, Pulkki sanoo.

Niinpä modernien järjestelmien ja mahdollisimman suuren avoimuuden ja reilun läpinäkyvyyden lisäksi Apteekkisydämessä on kiinnitetty erityistä huomioita henkilöstön hyvinvointiin ja viihtyisyyteen. Henkilökunnan tiloissa on kotoisa lounge nojatuoleineen, jossa voi pitää taukoa ja jutella rauhassa työkavereiden kanssa.

Apteekkilaiset pitävät yhtä myös työajan jälkeen.

“Meillä on esimerkiksi koko henkilöstön WhatsApp-ryhmä, jossa viestejä lähetellään iltaisinkin. Olemme hyvin yhteisöllisiä. Siellä voi olla niin työhön liittyviä viestejä kuin vaikka proviisorimme Pauliina Suotusen kutsu seuraaviin porrasjuoksuharjoituksiin, Sundell sanoo.

“Me olemme kaikki aika liikunnallisia. Niin, ja muuten myös apteekkari on otettu WhatsApp-ryhmään mukaan”, Pulkki sanoo.

Hyvä fiilis ja ammattitaitoinen henkilökunta heijastuu asiakkaisiin asti.