Takaisin

ASIAKAS
Tikkurilan Uusi Apteekki, Lentoaseman apteekki
Apteekkari Taina Sirkiä-Vuorio
26 työntekijää, 17 kokoaikaista
Noin 105 000 reseptiä vuodessa, joista 15 000 Lentoaseman apteekissa

Lentoaseman apteekin palvelupisteessä varastotilaukset täytyy tehdä kahdesti päivässä. ”Muuten myydään jo lounaan jälkeen eioota”, apteekkari Taina Sirkiä-Vuorio kertoo Lentoaseman apteekin erityisluonteesta.

Tikkurilan Uuden Apteekin apteekkari Taina Sirkiä-Vuoriolla on Vantaalla Tikkurilan keskustassa sijaitsevan perinteisen apteekin lisäksi apteekki Helsinki-Vantaan lentokentän tuloaulassa ja sen palvelupiste lentokentän kansainvälisellä puolella.

Lentokentän saapuvien matkustajien aulassa sijaitseva eli kaikille avoin apteekki toimittaa noin 15 000 reseptiä vuodessa. Suurin osa asiakkaista on lentokentän työntekijöitä tai lähialueella asuvia. Lentokentän apteekki on auki vuoden jokaisena päivänä.

“Lentokentän lähelle on rakennettu paljon asutusta. Monelle meidän apteekki on huomattavasti lähempänä kuin keskustan päivystävät apteekit, Sirkiä-Vuorio kertoo. Isoimpana haasteena on maksuttoman parkkipaikan puute.

Vaikka lentomatkustajat ovat vähemmistönä, asiakaskunta eroaa silti selvästi Tikkurilan keskustassa sijaitsevan apteekin asiakkaista. “Asiakaskunta on nuorta ja työssäkäyvää. Kroonisia sairauksia potevat ikäihmiset puuttuvat asiakaskunnasta, Sirkiä-Vuorio sanoo.

Lentomatkustajat huolehtivat yleensä reseptilääkkeensä kuntoon jo kotikunnassaan, mutta aina sattuu unohduksia. Silloin lentokentän apteekki auttaa, kunhan asiakkaalla on sähköinen resepti voimassa. “Ulkomaisilla lentomatkustajilla ei ole tietystikään reseptiä, he me ohjaamme virka-aikaan lentokentällä toimivaan Lääkärikeskus Mehiläisen toimipisteeseen, Sirkiä-Vuorio kertoo toimivasta yhteistyöstä.

Menekin jatkuva seuraaminen erityisen tärkeää

Lentoaseman apteekki on suhteellisen pienikokoinen, joten varasto on rajattu. Niinpä menekin seuraaminen MAXXin avulla on erityisen tärkeää, jotta kysytyt tuotteet eivät pääse loppumaan Harvinaisimpia lääkkeitä apteekissa ei voida varastoida, mutta niitä voidaan toimittaa Tikkurilan apteekista.

Vuositason vaihtelut erityisesti reseptivapaissa lääkkeissä ovat vähäisempiä kuin perinteisessä apteekissa. Tässä näkyy lentomatkustajien vaikutus.

“Jossain päin maailmaa on aina siitepölyä. Allergialääkkeitä myydään lentoasemalla vuoden ympäri, kuten myös vatsan toimintaan vaikuttavia lääkkeitä”, Sirkiä-Vuorio kertoo.

Myös tietyt matkustajaryhmät vaikuttavan menekkiin. Lentokentän hallinnosta tulee apteekkiin etukäteen tieto, jos tulossa on poikkeuksellisen paljon aasialaisia lentomatkustajia. Silloin hyllyille varataan runsaasti kalaöljyvalmisteita, jotka ovat aasialaisten suosiossa.

Tuotteita pitää tilata kahdesti päivässä

Lentoaseman apteekin kansainvälisen puolen palvelupisteessä menekin seuraaminen on viety aivan uudelle tasolle. Ainoastaan 5,5 neliön tilaan ei paljon tuotteita mahdu kerrallaan. Niinpä tuotteita täytyy tilata alakerran apteekin varastosta kahdesti päivässä.

“Jos aamupäivällä ei tee tilausta, lounaan jälkeen tietyt tuotteet ovat loppu”, Sirkiä-Vuorio havainnollistaa.

Palvelupisteessä ei ole vesipistettä. Niinpä apteekki myy myös vesipulloja. Ja niitä kuluu vilkkaassa palvelupisteessä lukuisia joka päivä. Palvelupisteestä löytyvät matkailuun liittyvät itsehoitotuotteet ja rajoitetusti kosmetiikkaa. Reseptilääkkeitä palvelupisteessä ei voi myydä.

“Mutta nitroja meillä on myös palvelupisteessä ja niitä annamme, jos asiakas tarvitsee niitä välittömästi. Tällaista myyntitapahtumasta teemme aina ilmoituksen viranomaiselle”, Sirkiä-Vuorio toteaa.

Omat erityistuotteet perhematkaajille

Myynnissä on myös muita matkustajien matkaa helpottavia tuotteita, kuten pieniä eriä vaippoja muovipusseissa sekä tutteja. “Lapsiperheillä on lähtöselvityksessä melkoinen häslinki. Jos vaipat ja tutit menevät vahingossa ruumaan, siinä on perhekriisi lähellä.”

MAXXin avulla Sirkiä-Vuorio pysyy kartalla kolmen hyvin erilaisen toimipisteensä toiminnasta. Hän on innostunut MAXXin uudesta toiminnosta, jolla MAXX voidaan ohjelmoida antamaan henkilökunnalle kokonaisvaltaisia hoidollisia vinkkejä esimerkiksi antibiootteja toimitettaessa.

Receptum pelasti katastrofilta

Sirkiä-Vuorio kehuu Receptumin hyvää palvelua. Katastrofi oli nimittäin lähellä eräänä viikonloppuna, kun myöhään perjantai-iltana palvelupisteen ainoa tietokone rikkoontui.

“Haimme alakerran apteekista toisen tietokoneen palvelupisteeseen, mutta emme saaneet sitä heti toimimaan. Receptumin väki ohjeisti puhelimitse henkilökuntaamme varhain lauantaiaamuna ja yhdeltätoista kone oli normaalisti toiminnassa”, Sirkiä-Vuorio iloitsee.

Lauantaiaamun myynti tapahtui noin kello kymmeneen saakka käteisellä. Myynnit tuli kirjata MAXX-ohjelmaan lauantain aikana, jotta varasto saatiin ajantasaiseksi. “Jos konetta ei olisi saatu aamupäivän aikana toimimaan, koko palvelupiste olisi pitänyt sulkea viikonlopuksi”, Sirkiä-Vuorio huokaa.