Tuleva putkiremontti sysäsi Vallilan apteekin apteekkari Tatu Johanssonin muutosprojektiin, jonka myötä apteekki vaihtoi kaupunginosan lisäksi myös apteekkijärjestelmäänsä. Projektin läpiviennissä avaintekijöinä olivat Johanssonin apteekkitiimiläiset, joiden kanssa muotoutui myös uuden apteekki Primaveran konsepti, aina somistuksesta lähtien.

Apteekki Primaveran logistiikkapäällikkö Nuutti Johanssonilla ja isällään apteekkari Tatu Johanssonilla on yhteinen intohimo. Se paistaa Helsingin Itäkeskuksessa sijaitsevan apteekin näyteikkunoista: klassiset vanhat Vespat!
 
Itäkeskuksen Prisman yhteydessä sijaitsevassa liiketilassa oli niin paljon ikkunatilaa, että muutama vintageskootteri asettui sinne leikiten.
 
– Tilassa oli ollut aiemmin ravintola Rosso, jolla oli ollut paljon ikkunoita. Me taasen tarvitsimme paljon hyllytilaa. Tajusimme, että nyt olisi erinomainen tilaisuus saada vanhaa Vespa-mallistoa esille lämpötilakontrolloituun ympäristöön, Nuutti Johansson kertoo.
 
Primaveran apteekkitiimi on ollut muutenkin tiiviisti mukana muutosprojektissa alusta alkaen, apteekkari Tatu Johanssonin viedessä jokaista tiimiläistä apteekkityömaalle tunnustelemaan tiloja ennen juhannuksen 2022 avajaisia.

Muutosprojekti tarvitsee toteuttajansa

Apteekkari Tatu Johansson syntyi apteekkariperheeseen. Isä sai ensimmäisen oman apteekkinsa Tatun ollessa 2-vuotias.
 
– Asuimme samassa talossa, jossa isällä oli apteekki, ja aloitinkin apteekkityöt ovisilmänä. Minut laskettiin joskus lauantaipäivinä autoleikkeihin apteekin isoille lattioille, ja jos joku tuli häiritsemään leikkejäni, niin ilmoitin vanhemmille, että nyt tuli asiakas apteekkiin, Johansson nauraa.
 
– Ei minusta pitänyt tulla apteekkilaista, mutta tiikeri ei päässyt raidoistaan ja tässä nyt olen.
 
Johansson aloitti proviisorina isänsä salolaisapteekissa. Ensimmäinen oma apteekki avautui itärajalle Miehikkälään ja sivuapteekkina Johansson pyöritti Lappeenrannan Ylämaan apteekkia. Helsingissä on vierähtänyt nyt kolme apteekkarivuotta.
 
Primaveran henkilöstömäärä tuplaantui Vallilasta muuton jälkeen ja on nyt runsaat 20 henkeä. Tatun johtamistyyli perustuu jatkuvaan kehittymiseen.
 
– Pyrin aina palkkaamaan itseäni fiksumpia ihmisiä. Proviisorina ollessani osasin kaiken tarvittavan lamppujen vaihdosta lähtien, mutta nyt huomaan muiden osaavan asioita minua paremmin. Olisi tyhmyyttä olla palkkaamatta heitä, apteekkari Johansson sanoo.
 
Luotto henkilökuntaan ja selkeä tehtävien delegointi on mahdollistanut Primaveran muutosprojektin jalkauttamisen Itäkeskuksessa. Avainhenkilöinä Johansson mainitsee johtavan proviisorinsa Hanna Äijön, joka on ottanut päävastuun muun muassa HR-johtamisesta.
 
Apteekkiarki uudessa lokaatiossa on tuntunut hyvältä ja työtä on helppo tehdä, kun työkalut ovat kunnossa. Erityiskiitosta saa uusi HR-ominaisuus, jolla voi toteuttaa niin työvuorolistojen laatimisen kuin työtehtävien kirjaamisen yksittäisten työntekijöiden vuorotietoihin.
 
– HR-Suunti on helpottanut huomattavasti työvuorosuunnittelua, joka aiemmin tehtiin Excelin avulla. Koko henkilökunnalla on käytössään HR-Suunnin mobiiliversio, jonka kautta voi tarkistaa työvuoronsa ja -tehtävänsä sekä esittää vaikkapa vapaatoiveita, Hanna Äijö kertoo.
 
Äijö on ehtinyt nähdä kaksi eri apteekkaria Vallilan apteekissa ennen Johanssonia. Muutto Vallilasta Itäkeskukseen sujui Hannan mielestä mainiosti.
 
– Tällaisissa isoissa muutoksissa on todella tärkeää, että koko henkilökunta on mukana muutoksesssa ja sitä tekemässä. Iso kiitos koko henkilökunnalle ja Receptumille siitä, että järjestelmät ovat toimineet hyvin ja helpottaneet arkea, Äijö kiittelee.

”MAXX ei ole pelkkä apteekkijärjestelmä”

Muutosprojektin myötä Tatu Johanssonin apteekissa vaihdettiin myös apteekkijärjestelmää. MAXX otettiin käyttöön jo Vallilassa, jotta henkilökunta ehti tutustua siihen rauhassa ennen muuttoa Itäkeskukseen. Receptumilta apuna oli Lasse Hallikainen ja teknisestä toteutuksesta vanhaan Rosson liiketilaan vastasi Matti Koivula.
 
Nuutti Johanssonin mielestä MAXXia ei voi kutsua pelkästään apteekkijärjestelmäksi.
 
– MAXXissa on niin paljon enemmän muitakin ominaisuuksia kuin reseptinkäsittely. MAXX on Suomen markkinoilla maan laajin ja monipuolisin, erilaisiin mittakaavoihin skaalautuva toiminnanohjausjärjestelmä, Nuutti Johansson linjaa.
 
Järjestelmän hyödyllisyys näkyi erityisesti siirtymävaiheessa Primaveran uuteen apteekkiarkeen. Työntekijämäärä tuplaantui ja kun arjessa ei välttämättä kohtaa kollegaa kasvotusten koko viikon aikana, on välttämätöntä, että tiedonkulku hoituu tehokkaasti myös sähköisesti. MAXXin kautta voi viestiä kollegoille ja intranetin kautta voi ohjeistaa vuokratyöntekijöitä talon toimintatavoista.
 
– MAXXiin kirjatuista ohjeista tulee lukukuittaus, jolla voi varmistua siitä, että kaikki ovat nähneet kirjaukset, Nuutti Johansson kertoo.
 
Apteekin asiakaskunta vaihtui täysin ja MAXXin ennakoiva varastonhallintaominaisuus onkin ollut hyödyllinen arjessa.
 
– Käsikaupan valikoimakin tuplaantui muutettuamme Itäkeskukseen. MAXXin varastonhallinta on säästänyt monta unetonta yötä, kun parametri auttaa varautumaan reseptilääkkeidenkin osalta esimerkiksi kahden tulevan viikon tarpeisiin. Varorajoja ei tarvitse itse säätää, vaan MAXX suosittelee tilausmääriä myyntitilastoihin perustuen, logistiikkapäällikkö sanoo.

Yhteistyö Receptumin kanssa ulottuu testaamiseen

Kevättalvella 2022 alkanut kumppanuus Receptumin kanssa on kuukausien myötä laajentunut siihen, että Primavera on saanut olla apuna esimerkiksi laitteistotestaamisessa. Kun bonuskorttien ja maksupäätteiden rajapintojen toimivuus yllättäen kompasteli, sai Primavera testikäyttöönsä uudet maksupäätteet. Testaamisesta saatiin tärkeää tietoa, jota hyödynnettiin Receptumin kehitysyksikössä. Receptum on ollut aina muutenkin innokas kuulemaan palautetta ja erityisesti kehitysvinkkejä apteekkilaisilta – eihän palvelutarjooma muuten vastaa ammattilaisten tarpeisiin.
 
Primaveran ohjelmistoista, järjestelmistä ja tekniikasta vastaa Nuutti, joka on loputtoman kiinnostunut kehittämään isänsä apteekkia. ”Synnäriltä apteekille kantokopassa” viety Nuutti kokee kasvaneensa apteekkiarkeen isänsä tavoin heti synnyttyään.
 
– Harva 23-vuotias voi sanoa työskennelleensä apteekissa 23 vuotta! Nuutti nauraa.
 
Logistiikkapäälliköllä on yksi ohjenuora ylitse muiden, jota noudatetaan joka päivä.
 
– Tavoitteenamme on tarjota parasta mahdollista asiakaspalvelua apteekissa. Haluamme olla jatkossakin aallon harjalla tekemisessämme, ja että pelit ja vehkeet ovat parasta, mitä markkinoilta saa. Kun työkalut ovat kunnossa, niin farmaseuteille jää paljon enemmän aikaa siihen mikä on tärkeintä, eli asiakaspalveluun. Ja kun kaikki on kunnossa, on helppoa ja mukavaa tulla töihin, Nuutti Johansson summaa.