Apteekkarien elämä muuttui tänä keväänä piirun verran helpommaksi, kun Receptum kehitti apteekkareille uuden työkalun myynnin seurantaan. Selaimella toimiva MAXX Business auttaa apteekkaria huomaamaan muutokset ja reagoimaan niihin nopeasti. Työkalusta on muodostunut ohittamaton apu Rauman apteekin apteekkari Timo Hännikäiselle, joka käyttää sitä mieluiten mobiilisti missä vain, milloin vain.

Takaisin

Lue lisää MAXX Business -työkalusta:

On iltauutisten aika, kun Rauman Keskus-apteekin apteekkari Timo Hännikäinen tarttuu tablettiinsa. Hännikäisen käytössä on Receptumin uusin työkalu, jolla apteekkari voi seurata apteekkinsa myyntiä ketterästi – vaikka kotisohvalta television katselun lomassa.

Apteekkari 2022 -messuilla lanseerattu MAXX Business toimii selaimella ja sitä voi käyttää niin läppärillä kuin mobiilistikin puhelimella tai tabletilla.

– Näen helposti yhdellä silmäyksellä, minkälainen päivä apteekissa on ollut, apteekkari Hännikäinen kertoo.

MAXX Business pureutuu kategorioiden kehitykseen

Käyttäessään uutta työkalua apteekkari Timo Hännikäinen katsoo ensin yleisnäkymän, josta näkee myynnit ja kaikki muut isot luvut kuluneelta päivältä. Sen jälkeen Hännikäinen pureutuu syvemmälle myyntikategorioihin ja tarkastelee, mihin myynti on kohdistunut ja mitä muutoksia myynnissä on saattanut tapahtua.

– Näen esimerkiksi asiakkaan keskiostoksen luvut ja vaikkapa kuinka paljon lisämyyntiä on tapahtunut reseptiasiakkaille. Pystyn myös pureutumaan siihen, mistä kate tulee. Työkalulla pystyn pilkkomaan datan pienempiin osiin ihan tuotetasolle: onko kate tullut esimerkiksi maitohappobakteereista tai vitamiineista, vai itsehoitolääkkeiden myynnistä, Hännikäinen kuvailee.

Rauman Keskus-apteekin apteekkari Timo Hännikäinen käyttää MAXX Business -työkalua mieluiten mobiilisti puhelimella tai tabletilla.

Rauman apteekin apteekkari aikoo hyödyntää tietoja apteekkinsa kehittämisessä.

– Näen miten hyllypaikat myyvät ja ovatko tuotteet järkevillä paikoilla. Voin tehdä toimenpiteitä saamani tiedon mukaan: onko hyllypaikoilla tuotteita, joiden tilalle voisi sijoittaa jotain enemmän menevää, apteekkari Hännikäinen kertoo.

MAXX Business tarjoaa tiedot apteekkarille suoraan MAXXista, mutta sillä erotuksella, ettei apteekkarin täydy olla tarkastelemassa niitä apteekissa olevilta tietokoneilta tai etäyhteyden kautta.

MAXX Business luotiin halusta auttaa

Receptumilla koulutetaan apteekkilaisia niin MAXXin käytössä kuin vaikkapa palveluvalinnan, varastonhallinnan ja asiakaskokemuksen parantamisessakin. Receptumilla myös luodaan täsmätyökaluja apteekkiarjen helpottamiseksi.

MAXX Business on koulutuspäällikkö Harri Maskon ja vetämänsä tiimin luomus, joka syntyi halusta auttaa apteekkareita kiireisessä arjessaan.

– Olen kiertänyt suomalaisapteekkeja jo kymmenisen vuotta ja nähnyt satojen apteekkien toimintaa. Olen törmännyt siihen, ettei apteekkareilla ole aina aikaa seurata, mitä apteekille kuuluu, Harri Masko kertoo.

– Samat tiedot löytyvät MAXXista, mutta tällä tavoin niitä ei tarvitse erikseen etsiä. Moni apteekkari on kertonut, ettei heillä ole aikaa etsiä dataa MAXXista, joten loin heille työkalun lukujen ketterään tarkasteluun.

Nykyhetken apteekkiarki on kiireistä, varsinkin kun farmaseuteista on pulaa ympäri maata. Moni apteekkari osallistuukin itse asiakaspalveluun, eikä heillä välttämättä riitä aikaa apteekkitalouden aktiiviseen seurantaan ja kehittämiseen.

– Oma pahin pelkoni on, ettei apteekkari huomaa apteekkinsa myynnin muutoksia ajoissa ja sitä epäkohtaa MAXX Business on taklaamassa, Harri Masko selventää.

Työkalu kehitettiin yhteistyössä apteekkarien kanssa

Työkalun kehitystyö alkoi keväällä 2021 ja ensimmäiset konkreettiset työvaiheet aloitettiin seuraavana syksynä.

Koulutuspäällikkö Harri Masko teki tiivistä yhteistyötä apteekkarien kanssa kehittäessään uutta työkalua. Pilottiryhmässä oli myös proviisoreja, joilla on apteekkarien aisapareina suuri merkitys apteekin pyörittämisessä.

– MAXX Business mahdollistaa erityyppistä seurantaa eri tarpeisiin: apteekkari voi keskittyä ylätason seurantaan, kun taas proviisori voi katsoa yksityiskohtaisemmin esimerkiksi tuotekategorioiden myyntiä, Harri Masko kertoo.

Kehittäjä toivoo tarjoavansa apteekkareille oivalluksia oman apteekkinsa voinnista.

– Toivon apteekkarien löytävän MAXX Busineksesta jotain sellaista, jota he eivät ole tajunneet ajatellakaan. Syntyisi sellaisia oivalluksia, joita he eivät olisi huomanneet ilman työkalua – asioita, jotka olisivat muuten jääneet piiloon.

Koulutuspäällikkö Harri Maskon tavoite on, että apteekkareista olisi vaivatonta käyttää raporttityökalua.

– Raportoinnin pitää olla mukavaa, helppoa ja kivaa, Harri Masko sanoo.