Asiakas
Länsikeskuksen apteekki
Apteekkari Pasi Merkku
Noin 20 työntekijää
158 000 reseptiä vuodessa
Kun kilpailu asiakkaista kiristyy, apteekkari ottaa markkinoinnin tosissaan. Länsikeskuksen apteekissa on asiakas- ja mainosnäytöt valjastettu monipuoliseen asiakaspalveluun ja markkinointiin.
Kun astuu sisään Länsikeskuksen apteekkiin, alkaa heti hymyilyttää. Oven vieressä mainosnäyttö toivottaa hyvää joulunaikaa ja ympäröivän ostoskeskuksen hälinä ja alkutalven pimeys unohtuvat valoisassa ja sympaattisessa apteekissa. Silmiin osuu hius- ja eläinhoitotuotteiden hyllyn otsalauta, jossa seisoo kissankokoisin kirjaimin: ”Karvaosastossa kaikki hyvin”. Nyt jo naurattaa. Ei ihan tavallinen apteekki.
”Olen aina ollut kokeilija- ja uudistajatyyppiä, myhäilee apteekkari ja farmasian teknologian tohtori Pasi Merkku, joka tuli Raumalta Länsikeskuksen apteekin apteekkariksi helmikuussa 2015.
Merkku uudisti perinteikkään turkulaisen apteekin ennakkoluulottomasti ja tuloksena on sisustus, joka yhdistelee vaaleanpunaisia ja oransseja seiniä tyylikkäisiin valkoisiin kalusteisiin ja lamppuihin. Haavanhoitotuotteita myydään hyllyssä, jonka mustassa otsalaudassa lukee ”Nyt on pipi poissa”. Sama lämmin huumori vilahtelee mainosnäytöillä. Kosmetiikka puolestaan on esillä väljästi aseteltuna kuin luksustavaratalossa ikään hohtavan valoseinän lasihyllyillä, eikä perinteistä vihreää apteekkiristiä näy missään.
Uudistus asiakkaita varten
”Olen ollut apteekkilaiseksi ehkä hiukan kerettiläinen valinnoissani, mutta olemme tehneet uudistuksen asiakkaat mielessä. Halusimme viihtyisän apteekin ja palkkasimme mainostoimiston suunnittelemaan apteekin koko fiiliksen värimaailmaa, asuja, nettisivuja ja sosiaalista mediaa myöten”, Merkku kertoo ja näyttää käyntikorttiaan, jonka kääntöpuolella hän itse hymyilee punertavaksi sävytettynä.
”Hiukan epäilin ensin oman naaman laittamista korttiin”, hän naurahtaa.
”Emme mene purkki vaan ihminen edellä kaikessa”, vahvistaa proviisori Silja Ketonen.
Apteekkilaisista muodostettiin syksyllä myös neljän hengen markkinointitiimi, joka osallistui nettisivun uudistamiseen ja opiskelee ahkerasti sosiaalista mediaa ja postailee apteekin kuulumisia Facebookissa.
”Minut äänestettiin onneksi nurin, kun piti valita perinteisen ja modernimman nettisivuehdotuksen välillä. Nyt meillä on hienot skaalautuvat sivut”, Merkku kertoo ja sanoo, että palaute asiakkailta on ollut positiivista. Myös Facebookissa asiakkaat osallistuvat keskusteluun ja kommentoivat tutuksi tulleiden apteekkilaisten postauksia.
Mainosnäytöillä modernia markkinointia
Pasi Merkku kertoo olevansa toinen apteekkari, joka otti MAXXin aikoinaan käyttöön vuonna 2008. Ohjelmisto on käytössä myös Länsikeskuksen apteekissa. Edelläkävijä Merkku on aina innostunut uusista jutuista ja MAXXissa hän näki aikoinaan heti tulevaisuuden mahdollisuuksia.
Myös mainos- ja asiakasnäytöt hän halusi apteekkiinsa uudistuksen yhteydessä.
”Olin vertaillut näyttöjä ja ohjelmistoja ja pyytänyt jo tarjoustakin muualta, kun kuulin, että Receptum tarjoaa näyttöjä ja MAXXiin integroitua helppoa ohjelmistoa niihin. Vertailin hintoja ja käytettävyyttä ja päädyin tilaamaan Receptumilta”, Merkku kertoo ja sanoo hankkineensa saman tien sekä asiakas- ja mainosnäytöt markkinoinnin tueksi.
Proviisori Silja Ketonen kertoo näyttöjen helpottaneen arkea, kun jokaista tarjousta ei enää tarvitse tilata printtinä, vaan näytöille saa nopeasti päivitettyä uusimmat tarjoukset päätteeltä. Näyttöjä on muun muassa apteekin reseptipalvelupisteessä, odotustilassa, kassan yläpuolella seinällä ja ikkunassa. Merkku haaveilee myös näytöstä, joka olisi ostoskeskuksen käytävällä kertomassa apteekin palveluista.
”Eri näytöillä voi olla eri tekstejä. Näytöt toimivat hyvin sekä mainoskanavana että informaatioväylänä, jos vaikka e-reseptikeskuksessa on ongelmia. Meillä näytöillä pyörii myös mukavia tokaisua ja esimerkiksi juuri nyt hyvän joulun toivotuksia”, Merkku sanoo ja hymyilee. Mielessä kun muhii jo uusia ideoita, miten palvella asiakkaita vielä entistäkin paremmin.
Lue lisää mainosnäyttöjen käytöstä.