Kaksi Minnaa Pohjois-Suomesta ovat elämänmuutoksen edessä. Apteekkarinvaihdos on monisyinen projekti, johon saa helpotusta siirtymävaiheiden ammattilaisilta.
”Olen kuullut, että siellä on hyvä tunnelma”, sanoo Minna Honkanen tulevasta asemapaikastaan Kittilän apteekista.
Apteekkarinvaihdos on käynnissä ja kaupanteko on sovittu maaliskuu loppuun. Niistä tulee Honkasen elämän toiset apteekkikaupat. Samalla myös Levin sivuapteekki siirtyy Honkasen hoteisiin.
Sanotaan, että apteekkari muistaa ikuisesti elämänsä ensimmäiset apteekkikaupat. Minna Honkasen ensimmäinen apteekki on Tervolassa. Kolmen vuoden takaista apteekkikauppaa Honkanen muistelee jännittävänä hetkenä.
”Se oli ehkä vähän pelottavaakin hypätä uuteen. Siinä muuttuu se rooli työntekijästä työnantajaksi yhdellä allekirjoituksella”, Honkanen kuvailee.
Apteekkarinvaihdos on pitkä ja monisyinen prosessi. Mitä enemmän tietoja uusi apteekkari tulevasta apteekistaan saa, sitä sujuvammin siirtymävaihe soljuu.
Honkanen on ehtinyt tutustua Kittilän apteekkiin perusteellisesti jo ennen kaupantekopäivää.
”Olemme olleet aika paljon yhteydessä Kittilän nykyisen apteekkarin kanssa. Olemme pystyneet keskustelemaan avoimesti asioista ja esimerkiksi voimassa olevista sopimuksista, ja siitä on ollut iso apu. Kun lähtee ihan uudelle paikkakunnalle yrittäjäksi, niin se voi olla haastavaa alkaa kaivelemaan esimerkiksi tietoja siivousfirmoista ja muista paikkakunnan toimijoista”, Honkanen kuvailee.
Uusi pomo tunnetaan jo Kittilässä
””Se on se Honkasen Minna.” Niin meidän henkilökunta kommentoi tyytyväisenä, kun uusi apteekkari julkistettiin”, muistelee Kittilän väistyvä apteekkari hymyä äänessään.
Hän on Honkasen kaima, Minna Loukusa, joka aloitti työskentelyn omassa uudessa apteekissaan Rovaniemellä jo viime elokuussa. Viikoittain puhelinkeskusteluja Honkasen kanssa käynyt Loukusa uskoo Kittilän apteekin olevan jatkossakin osaavissa käsissä. Yhteinen etunimi on kirvoittanut monia nauruja.
”Yksi henkilökunnasta jo vitsaili, että tämähän on helppo juttu: puhelimeen täytyy vaihtaa vain numero – pomon nimi säilyy entisellään!” Loukusa naurahtaa ja kuvailee mielikuvaa, jonka hän on Honkasesta saanut.
”Hän vaikuttaa sellaiselta mukavalta ja tavalliselta positiivisessa mielessä, kuten me Lapissa aina sanotaan – tavallinen on hyvä juttu! Semmoinen jalat maassa oleva tyyppi, joka vaikuttaa huumorintajuiselta ja inhimilliseltä tyypiltä. Järkinainen.”
Kittilän apteekki palvelee sekä Kittilän kuntalaisia että sivuapteekkinsa puolesta Levin matkailuasiakkaita.
”Siellä on kaksi eri ympäristöä: perinteiset Kittilän kirkonkylän asiakkaat ja Levin kansainvälisen ja sykkivän paikan asiakaskunta”, sanoo apteekkia pian vuosikymmenen pyörittänyt Minna Loukusa, joka on kehittänyt apteekkia vuosien mittaan erityisesti sesonkiajattelun osalta.
”Levin apteekki ei ollut aiemmin avoinna sesonkinakaan viikonloppuisin tai juhlapyhinä. Heti aluksi laajensimmekin aukioloaikoja vastaamaan kysyntää”, Loukusa kertoo ja kehuu henkilökuntaansa.
”Porukka toimii niin kuin muukin Levin väki: sesonkina tehdään töitä ja kerääntyneitä vapaita pidetään, kun on hiljaisempaa.”
Millaisen apteekin Loukusa jättää seuraajalleen?
”Kittilän apteekki on mielestäni hyvässä kuosissa, luvut ovat kunnossa. Siellä on remontoitu, siellä on uusinta teknologiaa, siellä on erittäin hyvä henkilökunta ja tosi taitavat farmaseutit”, Loukusa listaa.
”Kyllä mä olen ylpeä siitä porukasta ja apteekista, ja voin sen sillä tavalla selkä suorana jättää toiselle Minnalle. Siitä on hyvä jatkaa!”
Apteekkarinvaihdos huipentuu yhden yön tapahtumiin
Kymmenen vuotta sitten Minna Loukusa oli samassa tilanteessa kuin kaimansa. Muutto tuhannen kilometrin päästä Kittilään ilman perhettä, yrittäjäksi uuteen apteekkiin, sen henkilökuntaan ja kyläyhteisöön sukeltamassa.
Loukusalle Kittilän apteekki oli elämänsä ensimmäinen. Apteekkarinvaihdos sujui vaihtelevasti verraten viime elokuun kaupan valmisteluun ja siirtymävaiheeseen.
”Tällä toisella kertaa Rovaniemen keskusapteekkia ostaessani apteekkikauppa oli selvää kauraa kaikin puolin, olin enemmän asian päällä joka suhteessa. Apteekkikauppiaani on suora, selkeä ja vastaa kysymyksiin nopeasti – sanalla sanoen ammattilainen”, Loukusa kehuu.
Apteekkarinvaihdoksessa apuna oli Receptumin Sanna Pietiäinen, joka varmisti sujuvan apteekkarinvaihdoksen Loukusalle.
”Olen saanut Receptumin palvelusta tosi ison avun. Kaikki siirtoon liittyneet asiat oli hoidettu puolestani”, Loukusa kertoo.
”Illalla apteekin mentyä kiinni kaikki edellisen apteekkarin asiat oli hoidettu päätökseen, ja aamulla kun minä aloitin, niin pankkiyhteydet toimivat, reseptit löytyivät reseptikeskuksesta ja yhteydet pelittivät – ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.”
Apteekkien omistajanvaihdoksia tapahtuu keskimäärin viitisenkymmentä joka vuosi. Apteekkarinvaihdos tapahtuu aina yhden yön aikana, jotta asiakkaiden reseptinsaanti ei vaarannu.
”Receptumin apteekkarinvaihdospalvelussa vaihdos tehdään mahdollisimman ketterästi. Tarkoitus on antaa uudelle MAXX-käyttäjälle mahdollisimman pehmeä alku uuden apteekkinsa pyörittämiseen, ja lähtevälle apteekkarille hyvän mielen siirtymä uuteen”, Sanna Pietiäinen kuvailee.
”Haluamme olla luotettavana kumppanina kaikissa yrityksen vaiheissa. Vaikka apteekkarinvaihdos on meille arkipäiväinen asia, niin on upeaa saada olla mukana siinä prosessissa. Vaihdos on aina täysin ainutlaatuinen tilanne molemmille osapuolille: lähtevälle ja tulevalle apteekkarille”, Pietiäinen sanoo.
Apteekkarinvaihdosprosessin yksityiskohtiin perehtyneet ammattilaiset voivat olla korvaamaton apu apteekkareille. Kuten Minna Loukusa palvelun hyötyjä kuvasi, ”ilman sitä olisi aika mahdotonta hallita kaikkea, enkä voisi kuvitella, että tekisin vaihdoksen ilman sitä.”
Apteekilla on tärkeä rooli yhteisössä
Kittilän apteekki on reseptuurimäärältään uuden Minnan edellistä apteekkia jopa tuplaten suurempi. Samalla kun työskentely uudessa apteekissa kutkuttaa, niin luopuminen ensimmäisestä apteekista Tervolassa tuntuu haikealta.
”Tämä on ollut niin kuin semmoinen oma perheensä tämä työyhteisö tässä. Kun siitä lähtee pois, niin ei se ole ihan niin yksinkertainen juttu”, Honkanen kertoo ja kuvailee myös asiakassuhteitaan.
”Asiakkaista on tullut vuosien myötä tuttavia ja heihin on muodostunut mutkaton suhde. Tervola ei ole mikään kaupunkipaikka, eikä täällä ole kiire mihinkään. Rauhallisina hetkinä on saattanut jutella niitä näitä asiakkaiden kanssa, leppoisasti ja rauhassa.”
Honkasen kollega Minna Loukusa kertoo Kittilän apteekissa syntyneen hyvinkin syvällisiä asiakassuhteita, jotka kertovat todellisesta välittämisestä. Pienessä apteekissa tuttu henkilökunta ehtii kohtaamaan asiakkaat ja huomaa poikkeavuudet.
”Kerran eräs paikkakuntalainen ei ollut hakenut tilaamaansa lääkettä pariin kuukauteen. Ehdimme huolestua, ja päätin soittaa hänelle, että mitä kuuluu. Asiakas kiitteli kovasti hyvästä palvelusta, kertoi olevansa yhä hengissä ja haki lääkkeensä vielä samana päivänä”, Loukusa muistelee ja jatkaa.
”Ihmisiä tulee ikävä, työkavereita ja asiakkaita. Näkeehän heitä toki jatkossakin, kun toinen koti Levillä säilyy.”
Apteekilla onkin suuri merkitys varsinkin pienille paikkakunnille. Minna Honkanen kertoo, että Tervolassa pidetään kiinni kattavista palveluista, vaikka muuttotappiota nykyaikana syntyisikin.
”Väki on alkanut ikääntyä ja nuoret ovat muuttaneet työn perässä kauemmas. Palveluita vähenee, ja välillä on ollut pelkoa siitä, että lähteekö se apteekkikin”, Honkanen kertoo.
Aktiiviset yrittäjät pitävät Suomen paikkakunnat eläväisinä.
”Sillä on paljon merkitystä, että apteekki ja palvelut säilyvät. Ettei tule sellaista oloa, että viimeinen lähtijä sammuttaa valot.”
Kun Kittilän apteekin valot aamulla 24. maaliskuuta syttyvät, seisoo katkaisijan vierellä uusi Minna, valmiina ensimmäiseen työpäiväänsä.