Takaisin

ASIAKAS
Ristiinan apteekki ja Suomenniemen sivuapteekki
Apteekkari: Kari Piskonen
Yhteensä 6 työntekijää
Noin 52 000 / 8 000 reseptiä vuosittain

Apteekin työpöydällä makaa kovassa käytössä ollut harmaa kierreselkäinen vihko; on maannut jo vuodesta 2009. Siitä lähtien on Ristiinan apteekissa kirjattu pahvikantiseen lehtiöön tietotekniikan käytössä vastaan tulleet kysymykset, ongelmat ja kehitysideat, kertoo apteekkari Kari Piskonen.

Koko henkilökunnan käyttämä vihko on apuna, kun apteekissa suunnitellaan jokavuotista koulutuspäivää MAXX-ohjelman osaamisen päivittämiseksi. Viimeksi sinne on kirjoitettu verkkolaskutuksen ongelmista, jotka selvitettiinkin viimekertaisen koulutuspäivän aikana.

Apteekkari Kari Piskosella on selkeä näkemys henkilökunnan jatkuvan kouluttamisen hyödystä: ”Kun asiantuntijaorganisaatio saa hyödynnettyä apteekille tärkeää tietotekniikkaa parhaalla mahdollisella tavalla, se lisää työtehokkuutta ja siten myös tulosta apteekille.”

Koko ajan pientä kehitystä

Terveydenhuollossa tapahtuva jatkuva muutos vaikuttaa myös apteekkityöhön ja aiheuttaa kehittämistarpeita. Kari Piskosen mukaan viime aikojen merkittäviä muutoksia ovat olleet eReseptin käyttöönotto ja pyrkimys reaaliaikaisuuteen mm. apteekkien ja Kelan välisessä tietoliikenteessä.

Perehtymistä on vaatinut myös annosjaeltavien lääkkeiden uuden korvauskäytännön toteuttaminen apteekin arjessa. Koulutuksesta on ollut hyötyä muutoksissa.

Piskosella on kokemusta, että toimimaton tietotekniikka voi haitata työilmapiiriä, joten hän haluaa, että sekä tekniikka että osaaminen on hoidettu parhaalla mahdollisella tavalla. Se onnistuu, kun kaikki saavat osallistua koulutusten suunnitteluun ja ajankohtaisia ongelmia ja kehitysideoita pohditaan yhdessä tarpeen mukaan.

”Tekniikan pitää palvella tarpeita ja jos jokin asia ei onnistu, katsotaan yhdessä, miten pelto kynnetään tällä auralla”, hän sanoo ja lisää, ettei kaikkea kannata muuttaa kerralla.

”Jatkuva pieni kehittäminen on parempi vaihtoehto kuin suuret muutokset. Ja muutoksissa pitää kuunnella niin henkilökuntaa kuin asiakkaitakin.”

Koulutus kannattaa järjestää apteekkiin

Ristiinan apteekki on kouluttautumisen edelläkävijä. Kari Piskonen on tilannut koulutuspäiviä apteekkiin jo vuosia. Vaikka henkilökunta käy myös koulutusmatkoilla, Piskonen uskoo, että paras teho koulutuksista saadaan, kun ne järjestetään apteekissa.

”Kouluttaja käy ajankohtaisia asioita läpi aina yhden työntekijän kanssa kerrallaan vieriopetuksessa sen mukaan, mitä vastuualueita tällä on. Jos tulee vastaan aiheita, joista kaikkien on hyvä tietää, muiden on helppo tulla katsomaan ne saman tien. Kun vaikkapa vain yksi farmaseutti matkustaa koulutukseen, opitut asiat eivät siirry niin hyvin toisille”, Piskonen pohtii.

”Koulutuspäivän aikana kouluttaja voi lisäksi tehdä määrityksiä järjestelmään apteekin tarpeiden mukaisesti, jos hän huomaa, ettei jokin asia ei toimi toivotulla tavalla. Myös kouluttajalle vuorovaikutus käyttäjien kanssa on hyödyksi. On opettavaista nähdä, miten järjestelmä toimii arjen käytössä. Myöhemmin asioiden hoitoa helpottaa, kun helpdeskiin soitettaessa puhelimessa onkin ehkä joku tutuista kouluttajista, joka tuntee apteekin ja sen tarpeet.”

Piskonen painottaa, että apteekit ovat yksilöllisiä ja jokaisella on omanlaisensa kehitystarpeet. Siinä mielessä yhdessä Receptumin kanssa räätälöity koulutuspäivä on hyödyllisempi kuin yleiskoulutus, jonne lähtee ehkä vain yksi työntekijä kerrallaan.

”Koulutuspäivä on aina maksanut itsensä takaisin”, hän kehuu. ”Kaikki saavat koulutuksen, asioista voidaan keskustella pitkin päivää, eikä kenelläkään mene koko työpäivää koulutukseen.”

Kari Piskosen opit koulutuspäiviin

  • Mieti organisaation perustarpeet ennen kuin tilaat koulutuksia.
  • Kuuntele henkilökuntaa. Apteekki on asiantuntijaorganisaatio, jossa kaikilla on hyvä näkemys kehitystarpeisiin.
  • Ota mieluummin pieniä askelia kuin suuria hyppäyksiä kerralla.
  • Huolehdi, ettei muutoksista synny stressiä. Muista aina, kuinka hyvin asiat kuitenkin ovat, älä sitä, mikä kaikki on pielessä.