Hinnoittelukertoimien päivitys ja koko tuotevalikoiman läpikäynti pistivät apteekkari Virpi Sundqvistin apteekkitalouden ojennukseen Nokialla. Kirsikkana kakun päälle uudet hinnat ajettiin uusille digitaalisille hintalapuille yhdellä kertaa MAXXin kautta.

Apteekkari Virpi Sundqvist aloitti uuden apteekkinsa Nokian 1. apteekin pyörittämisen entisen kilpaurheilijan tavoitteellisuudella viime toukokuussa. Yli 35 vuotta farmasia-alalla ollut Virpi kävi ensitöikseen läpi koko apteekin valikoiman ja niiden menekin. Tavoitteena oli luopua tuotteista, jotka eivät liiku mutta sitovat rahaa varastossa.

– Se oli ihan raakaa peliä: otimme pois kaikki seisovat tuotteet, joita ei ollut myyty viimeiseen vuoteen, Sundqvist kertoo.

Sundqvist työskenteli lääkekeskuksen hoitajana ennen proviisoriksi valmistumistaan. Oikeanlainen varastonhallinta tuli tutuksi lääkekeskustyössä. Vuosikymmenen pituisen kouluttajauransa aikana Virpi on kouluttanut aiheesta ”Makaako raha varastossa?”. Apteekkarilla on siis näkemystä varastonhallinnasta ja sen vaikutuksesta apteekkitalouteen.

– Tajusin, että tehokkaalla varastonhallinnalla saadaan itse asiassa myyntikatetta paremmaksi ja tulosta parannettua, apteekkari Sundqvist kertoo.

Puhtaalta pöydältä oli hyvä lähteä tarkastelemaan apteekin tunnuslukuja ja tekemään lisää ratkaisuja niiden perusteella.

MAXX Business tuo ilmiöt esiin

Virpi Sundqvist alkoi tutkia Nokian 1. apteekin olennaisimpia tunnuslukuja MAXX Busineksen avulla Receptumin koulutuspäällikkö Harri Maskon ohjauksessa. Apteekkareille suunnitellun työkalun kautta voi ruotia kokonaismyyntiä ja myös pureutua jokaiseen tuotekategoriaan erikseen.

MAXX Busineksen avulla voi tarkastella myynnin vaihteluja päivätasolla. Silloin myynnissä voi huomata esimerkiksi tiettyjä poikkeavuuksia, joihin voi tarvittaessa pureutua lisää. Työkalun kautta saatavalla datalla saakin esiin ilmiöitä, kuten valtavia vaihteluja myynnissä, katteessa ja asiakasmäärissä.

Nokian 1. apteekki apteekkari Virpi Sundqvist

Virpi Sundqvist teki muutoksia apteekkitoimintaansa MAXX Busineksen datan perusteella, tarkasteltuaan apteekin asiakasmääriä ja tuntijakaumia.

– Nokian terveyskeskus avautui viime elokuussa. Sen myötä pidensimme arjen aukioloaikaamme terveyskeskusasiakkaita palvellaksemme ja olemme nykyään iltaseitsemään saakka auki, Sundqvist kertoo.

Katse hinnoitteluun

Vapaakaupan tuotteiden myynnit ovat laskeneet apteekeissa kautta maan haastavan taloustilanteen myötä. Lääkkeiden ollessa etusijalla moni asiakas jättää vitamiinit ja kosmetiikkatuotteet ostamatta.

Apteekkien kannattaisikin tarkistaa hinnoittelunsa: mitkä hinnoittelukertoimet apteekissa on tällä hetkellä käytössä ja miten eri kategoriat pärjäävät? Entä kategoriat: olisiko syytä tarkastaa niidenkin määrittelyt samalla?

Kun olennaisimmat tunnusluvut oli tarkastettu, ryhtyi Virpi laskemaan uusia hinnoittelukertoimia kaikille apteekin tuotekategorioille Harri apunaan. Tavoitteena oli asettaa tuotteille sopiva hinta kate maksimoiden, ja siinä Maskon ja Receptumin kokemus kentältä oli rahanarvoista tietoa.

– Harri on ihan huippu. Harri oli minulle tuttu jo aiemmista apteekkityöpaikoistani ja tiesin, mitä hän voi saada aikaiseksi, Sundqvist kehuu koulutuspäällikkö Harria.

Ulkopuolisen henkilön rekrytointi myyntihinnoittelukoodien muutosta tekemään oli järkipäätös.

– Jos olisimme tehneet myyntihinnoittelukoodin muutoksen itse niin voin sanoa, ettemme olisi vieläkään aloittaneet! apteekkari nauraa.

Uudet hinnat digitaalisille hintalapuille hetkessä

Kun kaikki hyllyt oli karsittu turhista tuotteista ja jääneille tuotteille oli asetettu uudet hinnat, oli aika lyödä uudet hinnat tuotteille.

– Manuaalisesti tarralaputtaen koko apteekin tuotevalikoiman hinnoittelu olisi kestänyt vähintään pari viikkoa, Virpi Sundqvist kertoo.

Onneksi Virpi oli sijoittanut uusiin digitaalisiin hintalappuihin.

– Toki tällaiselle aloittelevalle apteekkarille digitaalisten hintalappujen ostaminen oli iso kustannus, mutta laskin, että vuosien saatossa niiden avulla säästää. Digitaalisiin hintalappuihin voi laittaa hinnan, kilohinnan ja kappalehintavertailun kertaheitolla, Virpi kertoo.

Hinnoittelukertoimien päivitys päivitettiinkin jokaiselle tuotteelle suoraan MAXXin kautta, jolloin uudet hinnat päivittyivät kautta apteekin käden käänteessä.

– Tuli yhtenäiset, siistit ja modernit hintalaput, ja työaikaa säästyi rutkasti! Virpi nauraa.