Takaisin

Asiakas

Apteekki
Saarijärven apteekki

Apteekkari
Pirjo Mäkelä

Henkilökuta
15 työntekijää

Reseptuuri
Noin 132 000 reseptiä vuodessa (sis. annosjakelun)

Pirjo Mäkelä Saarijärven apteekista oli yksi ensimmäisistä MAXXin ottaneista apteekkareista. Hän kertoo pysyneensä vaivattomasti kehityksessä mukana MAXXin matkassa.

Apteekkari Pirjo Mäkelällä oli ollut kaksi maaseutuapteekkia ennen kuin hän otti vastaa Saarijärven apteekin. Saarijärvellä työ alkoi remontista ja uudistamisesta, kuten uuden, oman apteekin kanssa usein on tapana.

MAXXin matkassa edelläkävijänä

“Ensimmäinen iso muutos vuonna 2004 oli siirtyminen vanhasta yhdestä palvelutiskistä ja hankalasta monen vaiheen reseptinkäsittelystä suoratoimitustiskiin. Apteekkijärjestelmän koneet olivat myös tulleet tiensä päähän, joten oli myös pohdittava, millä järjestelmällä jatketaan. Oli helpompi, että tehdään kerralla isot muutokset”, Pirjo Mäkelä muistelee.

Uusi järjestelmäkin oli tiensä päässä oleva Linnea, mutta Mäkelä tiesi jo silloin, että hän saisi hetken päästä tuliterän MAXXin. Ja siihen oli luvassa moderneja herkkuja.

“Kai sitä on vähän hullu, kun on aina lähtenyt mukaan kaikkeen uuteen heti”, Mäkelä sanoo ja naurahtaa. Saarijärven apteekki olikin toinen apteekki Kipparlahden apteekin jälkeen, jonne asennettiin uusi MAXX vuonna 2008. Eikä sekään riittänyt Mäkelälle.

“Seuraavana keväänä 2009 meille tulikin jo lääkerobotti, jollaisia ei silloin vielä ollut kovin monella. Sen sai kuitenkin näppärästi integroitua MAXXiin, joten lähdimme siihenkin uudistukseen.”

Mäkelä sanoo, että vaikkei MAXXissa aluksi ollut kaikkia nykyisiä hienouksia, käytön helppous ja toimiva käyttöliittymä ilahduttivat jo silloin.

Asiakaspalvelulle jäänyt aika on ilahduttanut asiakkaita

Saarijärvi on noin 10 000 asukkaan pieni kaupunki, joka kasvaa kesällä kesäasukkaiden myötä. Kesäasukkaita silmällä pitäen apteekkiin on hankittu vastikään muun muassa mobiiliresepti ja verkkoapteekkikin löytyy. Vakituiset asukkaat ovat kuitenkin ikääntyviä ja heille MAXXin ansiosta asiakaspalvelulle jäänyt aika on ollut mieleen.

“Olemme kehittäneet myös palvelujamme, koska yhä useammin terveyskeskuksissa ei esimerkiksi ole aikaa lääkehoidon neuvontaan. Tarjoamme nykyään muun muassa lääkehoidon tarkastuksia ja kokonaisarviointia palveluina. Palveluissa meillä on hyvänä apuna MAXXiin integroidut palvelut kuten Terveysportti, Salko ja LKA”, apteekkari Mäkelä sanoo.

Mäkelän mukaan apteekin arkea helpottaa se, että taustaohjelmat saa liitettyä MAXXiin, eikä Tietotippa-tietokantaa tai tukkujen sivustoja tarvitse lähteä etsimällä etsimään.

“Koskaan ei olla jääty ongelmien kanssa yksin”

Mäkelä on hyvillään siitä, että MAXXia on vuosien varrella koko ajan kehitetty käyttäjiä kuunnellen ja yhdessä heidän kanssaan: “Niin siitä on tullut juuri käyttäjilleen sopiva.”

“Meille on sopinut, että uudistuksia ja uusia toiminnallisuuksia on tullut tiuhaan ja koko ajan. Kun otimme MAXXin ensimmäisten joukossa, olemme saaneet rauhassa opetella jokaisen uuden ominaisuuden ja kasvaa MAXXin mukana”, Mäkelä kertoo.

Koska apteekkarin on keskityttävä myös apteekin liiketoiminnan hoitamiseen, on tärkeää, että hän ei jää myöskään minkään teknisen ongelman kanssa yksin. Esimerkiksi Saarijärvelle oli hankala saada nopeaa nettiyhteyttä, mutta Mäkelä on saanut apua asian selvittämisessä.

“Tietotekniikka- ja turva-asioissa saamme myös paljon tukea Receptumilta, mikä on hyvä”, Mäkelä sanoo. ”Koskaan ei olla jääty ilman apua.”

Helppous on ajan eli rahan säästöä ja siksi apteekkari on ottanut myös puhelin- ja turvakamerajärjestelmät Receptumilta. “On kameroilla jo saatu vähennettyä näpistyksiä”, hän kertoo.

“Apteekki on kasvanut hyvin 10 vuodessa. Siihen on varmasti vaikuttanut, että olemme rohkeasti koko ajan tarttuneet uusiin mahdollisuuksiin sekä satsanneet asiakkaisiin ja työyhteisön hyvinvointiin”, Pirjo Mäkelä arvioi.