Nyt kannattaa hankkia eResepti-toiminto

”Mahdotonta edes ajatella, että toimisimme ilman Helmeä”, sanoo hammaslääkäri Matti Vetriö naurahtaen.

Hammaslääkärikeskus Elegant on Helmi-veteraaneja, sillä heillä järjestelmä on ollut käytössä jo 21 vuotta. Elegant onkin aina ollut edelläkävijä ja varautunut muutoksiin etuajassa. Viimeisin lisähankinta Helmi-ohjelmaan on eResepti-toiminto .

”Aikoinaan asiakkaan tiedot kirjattiin pahvisiin potilaskortteihin, laskutus oli käsityötä ja ajanvaraukset löytyivät ajanvarauskirjasta. Ihme, että kaikista varausmuutoksista ja erikoistapauksista selvittiin silloin kunnialla”, Vetriö hämmästelee itsekin.

Hammaslääkärikeskus Elegantissa Helmen avulla hoituu kaikki nettiajanvarauksesta laskutukseen. Ohjelma tukee kaikissa muissakin asiakassuhteen vaiheissa. Esimerkiksi ohjelmiston muistutustoiminnolla voidaan kertoa asiakkaalle niin varatuista ajoista kuin vuositarkastuksistakin tekstiviestillä tai sähköpostitse.

”Tosin varsinkin vanhemmat asiakkaat haluavat vielä muistutuksen kirjeitse. Helmen avulla muistutus tulee kuitenkin juuri ajallaan, välineestä riippumatta”, Vetriö kertoo.

”Paperitöitä meillä on nykyisin ainoastaan siinä vaiheessa, kun potilas täyttää esitietokaavakkeen . Kaavakkeen tiedot ovat kuitenkin Helmessä jo siinä vaiheessa, kun potilas astuu toimenpidehuoneeseen. Hoitotilanteen aluksi potilastietoihin kirjataan Helmessä anamneesi ja jatkossa ohjelma tarvittaessa varoittaa, jos potilaalla on esimerkiksi hoitoon vaikuttavia perussairauksia tai lääkityksiä”, Matti Vetriö kertoo.

Parempaa ja nopeampaa asiakaspalvelua

Helmi nopeuttaa asiakaspalvelua ja säästää vaivaa niin potilaalta kuin henkilökunnaltakin. Kelakorvaukset peritään suoraan laskusta, eikä asiakkaan tarvitse hakea niitä jälkikäteen. Hammaslääkärikeskus hoitaa Vetriön mukaan maksut vaivatta sähköisesti Kelan kanssa pari kertaa kuukaudessa.

Vetriö kiittelee myös Helmen valmista kaavaketta vakuutusyhtiöitä varten.

”Kaavake on kätevä täyttää saman tien esimerkiksi tapaturmavakuutuksesta korvausta hakevalle asiakkaalle, jolta säästyy taas vaivaa.”

”Asiakkaita ilahduttaa myös se, että Helmessä saadaan saman tien hoitosuunnitelma kustannusarvioineen, eikä tulevia kuluja tarvitse jäädä arvuuttelemaan”, Vetriö kertoo.

Papereita ei hammaslääkärikeskuksen nurkissa enää juuri pyöri. Potilasarkistokin on täysin sähköisesti Helmessä ja Vetriö on tyytyväinen, että siihen saa linkattua myös muun muassa röntgen-kuvaohjelman.

Erinomainen asiakaspalvelu kerää kiitosta

”Meillä on Helmestä pelkästään positiivisia kokemuksia ja erityisesti arvostan Receptumin erinomaista asiakaspalvelua. Oli sitten kyse ohjelmiston päivityksestä tai uudesta toiminnosta, asiakastuki palvelee aina saman tien”, Matti Vetriö kiittelee ja kehuu ohjelmaa niin helppokäyttöiseksi, että yleensä apua ei edes tarvita.

Vetriön kollega, hammaslääkäri Timo Vuorema muistuttaa, että Helmen hyvä etätyötoiminto palvelee niin lääkäreitä kuin asiakkaitakin.

”Jos joudun esimerkiksi perumaan aamuajan, saan tiedon potilaalle tekstiviestillä heti, eikä kummankaan meistä tarvitse mennä lääkäriasemalle asti turhaan”, Vuorema selittää.

Myös Vetriö on käyttänyt etätyömahdollisuutta esimerkiksi silloin, kun työpäivän aikana ei ole ollut aikaa tehdä vaikkapa hoitosuunnitelmaa.