Veturin apteekissa Kouvolassa järjesteltiin uudelleen apteekin palveluvalinnan kalustusta keväällä. Alkuvuodesta suoritettu Receptumin videokoulutus sai tarkastelemaan asiakkaan asiointipolkua uusin silmin, ja lasten leikkipaikka sai siirtyä pois vanhalta paikaltaan. Nyt palveluvalinnan näkyvin paikka on pyhitetty ajankohtaisille kampanjatuotteille.

Veturin apteekin pienimmät asiakkaat joutuivat etsimään leikkipaikkansa toisaalta tänä keväänä, kun suuri puinen veturi oli siirtynyt pois tavanomaiselta paikaltaan.

Lapsiasiakkaiden leikkipaikka sijaitsi aiemmin heti kassapisteen tuntumassa, palveluvalinnan ytimessä. Nyt paikka on vapautettu apteekin kausituotteille.

Innostus kalustuksen uudelleenjärjestelyyn kumpusi Receptumin palveluvalinnan koulutuspaketista.

– Huomasimme, että herranjestas – se on apteekin myyvin myyntipaikka ja meillä on siinä lasten leikkipaikka! Kokeilimme toista ratkaisua ja siirsimme veturin vähän syrjemmälle. Kerroimme pienille asiakkaille, että veturi on siirtynyt uudelle asemalle, apteekkari Jaana Smal kertoo.

Asiakastila rauhoittui ja sai ajassa elävän esittelypisteen

Entisen leikkipisteen paikalla on nyt vaihtuvia ajankohtaisia kausituotteita. Esittelykalusteiden asettelulla paraatipaikan ulkonäköä voidaan päivittää helposti.

Muutos on tuntunut apteekissa.

– Asiakastila ja yleinen ilmapiiri rauhoittuivat hurjasti, kun äänekäs leikkipaikka ei ole enää apteekin keskipisteessä, kassan läheisyydessä.

Veturin apteekin leikkipaikka sijaitsi aiemmin palveluvalinnan paraatipaikalla kassapisteen läheisyydessä. Receptumin MAXX-koulutuksen innoittamana alue muutettiin kampanjapisteeksi ja leikkiveturi siirrettiin rauhaisampaan paikkaan.

Ahaa-elämys leikkipisteen siirtämisestä tuli Jaanan apteekkitiimiläisiltä. Kaikki Veturin apteekin 13 apteekkilaista ja apteekkari itse katsoivat keväällä palveluvalinnan koulutuspakettiin kuuluvat videokoulutukset. Koulutusvideoiden lomassa pidettiin säännöllisesti lyhyitä palavereja, joissa keskusteltiin koulutuksen aiheista ja siitä, mitä niistä on jäänyt mieleen. Veturin siirtoon johti asiakkaan asiointipolun visiointi: kun asiakas lähtee kassalle, mitä hän näkee.

Yli vuosikymmenen MAXXia käyttänyt Jaana suhtautuu hieman skeptisesti ohjelmiston lisäkoulutuksiin, koska suurin osa apteekkilaisistaankin on käyttänyt MAXXia jo vuosia.

– Mutta koulutusten aikana jokaiselle tulee ahaa-elämys tai jokin uusi oikopolku ohjelmiston toimintoihin, apteekkari Smal sanoo.

Utelias kokeileminen kannattaa

Veturin apteekin apteekkari kouluttaa tiimiläisiään säännöllisesti. Isoja koulutuskokonaisuuksia on vähintään kerran vuodessa ja Jaana Smal valitsee mieluiten sellaisen kokonaisuuden, jonka koko tiimi voi suorittaa.

Tarkoitus ei ole kyllästää tiimiläisiä jatkuvalla koulutuksella, vaan pitää apteekkilaiset ajassa kiinni.

– Koulutusaiheet ovat aina ajankohtaisia, ja jos joku löytää itselleen mielenkiintoisen kurssin, niin järjestetään, Smal kertoo.

Veturin apteekin farmaseutit Johanna Koivikko ja Kati Turunen.
Veturin apteekin farmaseutit Johanna Koivikko ja Kati Turunen kollegoineen kehittävät innokkaasti Veturin apteekin toimintaa yhdessä apteekkari Jaana Smalin kanssa.

Veturin apteekin henkilökunta on hyvin aktiivista ja kehitysmielistä porukkaa. He seuraavat apteekin toimintaa ja keksivät uusia ideoita, joita kokeillaan ennakkoluulottomasti.

– Yritimme rauhoittaa apteekin ilmettä niin, ettei meillä olisi niin paljoa A4-kampanjajulisteita kaikista kampanjoista ympäri apteekkia. Huomasimme kuitenkin, että myynti kärsi julisteiden vähentämisestä, joten otimme ne takaisin, mutta pienemmässä A5-koossa.

Nyt kampanjailmoittelu on näkyvillä, mutta julisteet eivät peitä näkyvyyttä hyllyihin.

Yhteinen kouluttautuminen innostaa ja pistää toimimaan

Kehitysideoita syntyy uusista oivalluksista ja rohkeasta kokeilemisesta. Pontta niihin saa koulutuksista ja keskustelemisesta.

– Maailma muuttuu. Kaikki asiakaspalvelu ja toimintamme pohjautuu siihen, että tekijällä on vankka tieto takanaan. Arki on kuitenkin hektistä, mutta joskus täytyy kuitenkin pysähtyä ja miettiä, voiko asioita tehdä toisella tavalla, apteekkari Jaana Smal kuvailee.

Smal suosittelee koulutusten käymistä yhdessä, kaikkien apteekkilaisten kesken.

– Kun koko apteekkihenkilökunta tekee koulutuksen samaan aikaan, mutta omaan tahtiinsa, niin keskustelua syntyy enemmän kuin silloin, jos joku yksittäinen apteekkilainen kävisi kurssin yksin. Koulutuspaketti on ollut siinä mielessä kustannustehokas, apteekkari sanoo.

Yhteinen koulutus ja keskustelu nostavat motivaatiota ja innostusta.

– Tällainen antaa boostia tekemiseen, kun keskustellaan ja mietitään asioita yhdessä. Se tuppaa joskus jäämään arjen kiireen keskellä, Jaana summaa.