Takaisin

ASIAKAS
Joensuun 6. Enon apteekki / Uimaharjun sivuapteekki
Apteekkari: Sinikka Pekonen
8 / 3 työntekijää
Noin 48 500 / 23 500  reseptiä vuosittain

”Vähemmän stressiä ja enemmän aikaa asiakaspalveluun.” Näin MAXX on parantanut Joensuun 6. Enon apteekin arkea proviisori Jarkko Kettusen mielestä.

MAXX tuli Enon apteekkiin ja Uimaharjun sivuapteekkiin apteekkari Sinikka Pekosen toimesta remontin yhteydessä. Sekä Enon pääapteekki että Uimaharjun sivuapteekki saivat uudet tilat Osuuspankin kyljestä ja ne uusittiin viimeisen päälle ajanmukaisiksi syksyllä 2014.

Sinikka Pekonen kiittelee, että he saivat todella paljon apua Receptumilta remontin toteuttamisessa.

”Receptumin väki keskusteli kalustesuunnittelijoiden kanssa ratkaisuista. He avustivat päätteiden sijoittelussa ja neuvoivat laitehankinnoissa”, Pekonen kehuu.

Uudet, toimivat tilat ovat tuoneet taloudellista kasvua ja apteekissa on hyödynnetty MAXXin kateraportteja tuotteiden kannattavassa järjestelyssä hyllyihin. Jarkko Kettunen kertoo, että muun muassa raporteissa esille nousseet tietyt vitamiinivalmisteet, vatsansuojalääkkeet, kortisonit ja Bepanthen-tuotteet ovat saaneet jo hyvät myyntipaikat hyllyistä.

Apua asiakaspalveluun, varastonhallintaan ja annosjakeluun

Eno007”Apteekkien arjessa suurimpia muutoksia on viime vuosina ollut itsehoitopuolen korostuminen ja haastavinta se, miten pitää asiakas tyytyväisenä alati kovenevassa kilpailutilanteessa. Jos mieleisiä tuotteita tai palvelua ei ole, asiakas karauttaa helposti toiseen apteekkiin”, Kettunen pohtii.

MAXX on auttanut asiakaspalvelussa monella tavalla Kettusen mukaan.

”Varastonhallinnasta näemme hyvin, mitä tuotteita menee ja osaamme ottaa juuri oikeita tuotteita myyntiin oikeaan aikaan.”

Enon apteekilla on myös noin 220 annosjakeluasiakasta. Annosjakelureseptien syöttäminen oli aikaisemmin hidasta, mutta MAXXin uusio-ostokertatoiminnon avulla hinnoittelu nopeutuu huomattavasti.

”Saamme nykyään tehtyä myös annosjakelutilauksen MAXXin avulla, eikä asiakkaan tietoja tarvitse syöttää erilliseen tilausohjelmaan”, Kettunen kertoo.

Asiakaspalveluun huomattavasti lisää aikaa

MAXXin käyttöönotto on tuonutkin asiakaspalveluun huomattavasti lisää aikaa. Jarkko Kettusen tuntuma on, ettei jonoja pääse enää syntymään ja niin suoratoimituspisteissä kuin palveluvalinnassakin asiakkaita palvellaan ripeästi.

”Olemme saaneet kymmeniä tunteja kuukaudessa lisää aikaa MAXXin avulla. Esimerkiksi laskujen tekoon meni aiemmin noin puolitoista päivää kuukaudessa. Ne piti hakea ja tulostaa yksi kerrallaan, pistää kuoriin ja postittaa. Nyt työ hoituu 15–20 minuutissa, kun tekninen apteekkiapulainen kokoaa laskut ja lähettää ne Enfon laskutuspalveluun”, Kettunen iloitsee.

Tavaranpurkuakaan ei enää tehdä apteekissa jokaista viivakoodia lukemalla, sillä sähköiset tukkulähetteet on nopea tarkistaa ja tuotteet voi viedä saman tien hyllyyn. Kettusen arvion mukaan MAXXin mahdollistama käytäntö säästää jopa viisi tuntia viikossa, ja taas saadaan arvokasta aikaa asiakkaille.

Asiakaspalvelua tarvitaankin yhtä paljon itsehoitotuotteissa kuin reseptitiskillä. Sinikka Pekonen kertoo esimerkkinä asiakkaasta, joka tuli apteekkiin lääkäriltä saatu lappu kourassa. Jotain Disperiniä piti saada, mutta vasta keskustelemalla selvisi, ettei kyse ollutkaan satunnaiseen särkyyn tarkoitetusta 500 mg:n lääkkeestä vaan päivittäin otettavasta mini-asetyylisalisyylihaposta.

Joskus asiakaspalvelu on sitäkin, että pitää selvittää, miksi edesmennyt asiakas saa yhä annosjakelulaskuja. ”Ennen piti ensin hakea laskun numero reseptinkäsittelyohjelmasta ja vasta sitten pystyi etsimään laskun tiedot apteekkarin koneelta erillisestä tiedostosta. Nyt kaiken saa nopeasti ja stressittömästi haettua asiakkaan nimellä taloushallinnon laskuhaun avulla. Asiakkaalle voi antaa vastauksen heti sen sijaan, että soittaisimme hänelle takaisin myöhemmin”, Kettunen kertoo.

Henkilökuntatarpeen ennakointiin apu raporteista

MAXX on sekä säästänyt että tuottanut apteekille selvää rahaa.

”Asiakasvirtaraporttien avulla pystymme esimerkiksi ennakoimaan henkilökuntatarpeen pää- ja sivuapteekin välillä”, Pekonen kertoo.

Ajansäästö konkretisoitui vuodenvaihteessa erinomaisesti, kun eläkkeelle jääneen teknisen apteekkiapulaisen tilalle ei tarvinnut enää palkata uutta ihmistä.

3 x Enon apteekin vinkit toiminnan tehostamiseen

  1. Ota Receptum mukaan uudistuksiin. Saat rahanarvoista apua esimerkiksi remontin, kalusteiden ja hankintojen suunnittelussa.
  2. Etsi säästöjä erilaisten raporttien avulla: pistä seisovat tavarat liikkeelle tarjouskampanjoilla ja ajoita ostoraporttien avulla suuret hankinnat lääketehtaiden tarjousjaksoille, kun tietyt tuotteet ovat muutaman viikon ajan edullisempia.
  3. Hyödynnä kateraportteja hyllyjärjestelyissä ja laita parhaiden katteiden tuotteet hyvin esille.