Kuhmon apteekissa eletään leppoisaa arkea, joka kumpuaa seudun tunnelmasta – sekä hiotuista toiminnoista, jotka vapauttavat aikaa tärkeimmälle, eli apteekkiasiakkaalle. ”Tehokkuus on nimenomaan sitä, kuinka mikään muu ei vie aikaa pois asiakaskohtaamisesta”, uskoo apteekkari Mika Karhu.

”Asiat hoituvat mutkattomasti. Tunnelma on välitöntä ja ystävällistä. Elämä on sujuvaa täällä.”

Kuhmon apteekin apteekkari Mika Karhua kuunnellessa sitä haluaisi itsekin muuttaa Kuhmoon. Vuonna 2023 Kuhmon apteekkarina aloittanut Karhu siirtyi Kuhmoon Merikosken apteekista Oulusta.

Elämä on rauhaisaa rikkaan luonnon Kuhmossa, joka tunnetaan myös UNESCO:n maailmanperintöluettelossa kirjallisuuskaupunkina. Mika Karhun apteekki on alueensa ainoa. Asiakaskunta koostuu niin paikallisista kuin alueen mökkiläisistäkin sekä vuosittaisen Kamarimusiikki-festivaalin kävijöistä.

Kuhmon välitön tunnelma tuntuu myös apteekissa. Asiakaspalvelu on vaivatonta, kun apteekkiarjen toiminnot on hiottu pieteetillä aina varastonhallinnasta apteekin viestintään.

Puhtaalta pöydältä

Mika Karhu aloitti uuden apteekkinsa määrätietoisen kehittämisen heti syksyllä 2023. Kaikki koneet uudistettiin yhdessä Receptumin kanssa, hyllyihin tuotiin digitaaliset hintalaput, apteekin kalustus ja tilat uudistettiin apteekkisuunnittelija Tero Lindqvistin suunnittelemana, ja apteekkiin syntyi lisää avaruuden tuntua.

– Toimme apteekkiin esteettömiä näkymiä ja muutimme kulkureittejä niin, että asiakkaan on helppo asioida reseptinkäsittelyn jälkeen myös palveluvalinnan puolella, Karhu kuvailee.

Uusimpia uudistuksista on varastorobotti, joka sijoitettiin heti reseptipalvelupisteen taakse. Näin reseptinkäsittely toimii nopeammin ja helpommin kuin aiemmin. Myös toimintaohjeita päivitettiin ja tietosuojakäytäntöjä uudistettiin.

Karhun myötä Kuhmon apteekki liittyi Avainapteekit-ketjuun.

– Sen myötä apteekkiin tuli omanlaistaan tehokkuutta ja toimintaa, Karhu kuvailee.

Lisäksi Kuhmon apteekki vahvisti yhteistyötään lähellä sijaitsevan Kuhmon terveysaseman kanssa ja aloitti rokotuspalvelun apteekilla.

Tehokkuus mahdollistaa parhaimman asiakaspalvelun

Kehitystä koki myös apteekkitiimi, jolle syntyi uusia pestejä: sosiaalisen median ryhmä jakamaan apteekin välitöntä tunnelmaa, rokotusvastaava, tietosuojaryhmä sekä varastovastaava huolehtimaan apteekkiarjen prosesseista.

– Meillä on kahdenlaisia työtehtäviä: asiakaspalvelu ja sitä tukevat tehtävät. Asiakaspalvelua tukevien tehtävien päälliköksi nimettiin Tarja Seilonen, joka lähti myös kouluttautumaan Receptumin lähes vuoden pituiseen Varastomestari-koulutukseen, Karhu kertoo.

Mika Karhu Tarja Seilonen

Seilonen huolehtii, että apteekin varastonhallinta on hallussa, ja näin farmaseutit ja asiakaspalvelua tekevät apteekkilaiset voivat keskittyä täysillä asiakaspalveluun.

– Haluan erityisesti kiittää meidän mahtavaa henkilökuntaamme, joka on lähtenyt hienosti mukaan uudistuksiin! apteekkari Karhu kiittelee.

Yksi olennaisimmista apteekkiarjen sujuvoittajista on ohjelmisto. Vuosia MAXXia käyttänyt Karhu pitää erityisesti järjestelmän intuitiivisuudesta sekä monipuolisista raporteista. Lisäksi reseptinkäsittelyn lääkeinformaatio on helposti saatavissa ja erilaiset rajapinnat toimivat sujuvasti.

Mitä tehokkuus tarkoittaa sinulle?

– Äärimmäinen tehokkuusajattelu soveltuu hirveän huonosti asiakaspalveluun. Haenkin kaikessa sitä, että tehokkuus on mukana apteekin kaikessa muussa toiminnassa: järjestelmien, logistiikan, lääketiedon lähteiden ja apuvälineiden tulee olla niin hyvässä kunnossa, että ne eivät varasta päähuomiota asiakkaalta, uskoo apteekkari Karhu ja jatkaa:

–Mielestäni yhteistyökumppaneidemmekin menestys mitataan sillä, millä eri tavoilla yritys voi auttaa meitä onnistumaan asiakaspalvelussa.