Takaisin

Asiakas

Apteekki
Säkylän apteekki

Apteekkari
Sanna Mäntynen

Henkilökunta
7 työntekijää

Reseptuuri
57 000 reseptiä vuodessa

Säkylän apteekissa höystetään kampanjamateriaaleja persoonallisella rekvisiitalla ja satsataan sijaintiin. Panostus on kannattanut, sillä käsikauppatuotteiden myynti on parantantunut yli 1o prosenttia.

Miten saada kampanjat erottumaan edukseen ja asiakkaat suorastaan odottamaan seuraavan kampanjan alkua? Säkylän apteekissa tähän on löydetty resepti: Se on yhdistelmä rosoisia puusuksia, heinäseipäitä ja vanhoja viljalaatikoita.

Mielenkiintoiset kampanjat näkyvät myös tuloksessa. Käsikauppatuotteiden myynti on kasvanut yli 10 prosenttia.

“Kaikki alkoi siitä, kun tekniset työntekijämme Merja Hahko ja Piia Laine opiskelivat apteekkialan myynnin ammattitutkintoa. Koulutuksessa käsiteltiin muun muassa kampanjoiden suunnittelua”, apteekkari Sanna Mäntynen kertoo.

Rekvisiitat löytyivät työntekijöiden kotoa. Nyt silmä osaa jo poimia erilaisiin kampanjoihin sopivia tavaroita etukäteen.

“Kampanjan perusta on tavarantoimittajan tarjoama materiaali, mutta kampanjoista saa edustavampia ja erottuvampia, kun julisteiden ja mainosständien oheen lisätään myös muuta”, Hahko sanoo.

“Siirsimme myös kampanjapöydät lähelle apteekin sisäänkäyntiä, jolloin asiakkaat huomaavat jo ovella ajankohtaiset tuotteet. Esimerkiksi koulujen alkaessa pöydälle laitettiin tuotteiden oheen samanlainen herätyskello kuin kampanjajulisteessa ja juuri nyt koiranomistajia kiinnostavat punkkienkarkoitustuotteet”, Laine jatkaa.

MAXX apuna kampanjanseurannassa

Merja Hahko (vas) ja Piia Laine somistavat kesäkampanjaa valmiiksi.

Se, miten kampanja sujuu, on Säkylän apteekissa jokaisen vastuulla. Vaikka kaikilla työntekijöillä on 2–3 hyllyä itsehoitotuotteita vastuullaan, myös työkavereiden hyllyjen myyntiä edistetään yhdessä.

“MAXXin avulla jokainen pystyy seuraamaan myynnin kehitystä ja päättämään, mitkä tuotteet pääsevät eniten esiin. Seuranta on tehty MAXXissa todella helpoksi. Graafeista näkee kehityksen suoraan ja osaa sitten toimia nopeasti sen mukaisesti”, apteekkari kiittelee.

Kun kampanja ja myynti ylipäätään sujuvat erityisen hyvin, siitä palkitaan koko henkilökunta.

“Asetamme kuukausittaiset myyntitavoitteet ja kun niihin ylletään tai peräti ylitetään ne, koko porukka saa esimerkiksi liikuntaseteleitä. Palkinto kuuluu kaikille, sillä olisi tosi hankalaa eritellä, kenen ansiosta asiakas lopulta päättää ostaa tuotteen. Tavoitteisiin yltämistä jokainen pystyy seuraamaan MAXXista omatoimisesti”, Mäntynen sanoo ja kiittelee MAXXin raportointimahdollisuuksia. Ne auttavat apteekin suunnittelussa paljon.

Receptumin koulutuksilla lisäbuustia

Säkylässä torstai on apteekin arjessa viikon kiireisin päivä. Silloin paikkakuntalaiset ja lähiseudun asukkaat tulevat torille ja pistäytyvät samalla apteekkiin.

“Säkylä on siitä poikkeuksellinen pikkupaikkakunta, että meillä on paljon työikäistä väestöä. Elintarviketeollisuus ja esimerkiksi Porin prikaatti tarjoavat työpaikkoja. Kesäisin tämän päälle tulevat vielä mökkiläiset. Niinpä apteekin on toimittava tehokkaasti, että kaikkia asiakkaita keritään palvelemaan hyvin”, Mäntynen sanoo.

Mäntynen kehaiseekin Receptumin koulutusasiantuntijaa Harri Maskoa, joka on kouluttanut säkyläläisiä useampaan otteeseen. Masko näkee apteekin toiminnan kokonaisvaltaisesti ja osaa kyseenalaistaa mukavalla tavalla toimintatapoja.

“Harrin ansiosta olemme järjestäneet esimerkiksi varaston menekin mukaisesti. Se on kyllä niin fiksu järjestelmä, että suorastaan ihmettelemme, miksi emme ole tehneet niin jo aiemmin”, Sanna Mäntynen nauraa.