Takaisin

ASIAKAS
Kuopion uusi apteekki / Kuopion 2. apteekki
Riistaveden sivuapteekki
Perustettu 1866
Apteekkari Paula Saarinen
13 työntekijää
Noin 80 000 reseptiä yhteensä vuodessa

Kesti lähes kaksi vuotta ennen kuin Kuopion Uusi Apteekki pääsi muuttamaan Kuopion keskustasta 7,5 kilometrin päähän, Kolmisopen kauppakeskukseen. Muutto on osoittautunut vaivasta huolimatta kannattavaksi jo nyt, mutta se vaati hyvää suunnittelua.

“Muuttoa edelsi lähes vuoden kestänyt viranomaisprosessi Kuopion apteekkien sijaintialueiden muuttamiseksi, mikä mahdollisti siirtymisen pois Kuopion keskustasta”, kertoo apteekkari Paula Saarinen.

Uudistuminen alkoi jo ennen muuttoa

”Apteekkimme oli ollut pitkään Kuopion keskustassa, torin laidalla. Kahdessa kerroksessa sijaitsevat vanhat toimitilat olivat kuitenkin huonokuntoiset, kalliit ja epäkäytännölliset. Lisäksi alueella oli neljä apteekkia alle sadan metrin päässä toisistaan. Siinä ei ollut oikein järkeä jatkaa”, apteekkari Paula Saarinen perustelee apteekin muuttoa pois keskustasta.

Nyt apteekki on upouusissa tiloissa Kolmisopen kauppakeskuksessa, Citymarketin kyljessä. Liiketoiminta on kasvanut jo muutamassa kuukaudessa mukavasti. Tulokseen pääseminen vaati kuitenkin hyvää suunnittelua.

Muutos uuteen alkoikin jo ennen kuin toimitila oli löytynyt, sillä tavoite oli uudistaa myös apteekin toimintatapoja. Ensimmäinen askel siihen oli vanhan tietojärjestelmän vaihtaminen MAXXiin.

”Saimme neuvon, että järjestelmä kannattaa vaihtaa jo ennen muuttoa, mikä oli fiksua. Ehdimme opetella ohjelman käytön ennen kuin uusi tila valmistui. Kun MAXX oli hallussa, sen raportointitoiminnallisuuksia pääsi heti myös hyödyntämään asiakaskunnan ja sitä myötä tuotevalikoiman muuttuessa”, Saarinen kertoo.

Muutto uudisti asiakaskunnan

Kauppakeskukseen muutto toi asiakkaiksi lapsiperheet eläkeläisten tilalle. Uuteen asiakaskuntaan oli varauduttu jo suunnitteluvaiheessa. Kuopion Uuteen Apteekkiin tuli muun muassa komea kosmetiikkaosasto ja hyllysuunnitelmat tehtiin asiantuntijan avustuksella tutkimustietoa hyödyntäen. Apteekkari Saarinen haastatteli myös markettiapteekkarikollegojaan ja tutki kauppakeskuksen ovilaskurimääriä suunnitellessaan uusia, pidempiä aukioloaikoja ja työvuorolistoja.

”Olemme saaneet MAXXin ja lääkerobotin avulla tehostettua toimintaamme niin, etteivät laajennetut aukioloajat vaatineet yhtään uutta työtekijää”, Saarinen kertoo. Nyt apteekki on auki myös sunnuntaisin ja joka päivä entistä pitempään. Kävijämääriä seurataan tarkkaan raporteista, jotta aukioloajat ja työntekijämäärät saadaan optimoitua.

Raportit helpottavat tuotevalikoiman suunnittelussa

Tuoteraportit ovat olleet kovassa käytössä Kuopion Uudessa Apteekissa. Myös myynnin mukainen tilaus on otettu käyttöön ja havaittu mainioksi avuksi: Uusilla asiakkailla on uudet tuotetarpeet ja vanhan apteekin varastot eivät palvele nykytilanteessa. Tilausparametrejä on muutettu nopeasti uuteen menekkiin sopiviksi. Saarinen kertoo, että markettiapteekissa lasten ja eläinten lääkkeitä sekä kosmetiikkaa myydään paljon enemmän kuin vanhassa.

”L’Oréalin myynti on kasvanut useilla kymmenillä prosenteilla vuoden takaisesta”, Saarinen sanoo. Tilava kosmetiikkaosasto on osoittautunut hyväksi sijoitukseksi. Raporteista näkyy myös, että asiakasmäärät ovat jo nyt kasvaneet lähes 40 prosenttia. Apteekin valikoima saadaan täydelliseksi vasta, kun raportteja on saatu jonkin aikaa.

”Ensin kasvaa palveluvalinnan myynti, reseptit seuraavat perässä”, Saarinen tietää. Hän seuraakin reseptuurin kehitystä tarkalla silmällä.

Myyntiraporteista apua hyllyvastaaville

Myös henkilökunta osallistuu kehittämiseen raportteja seuraamalla. Kolmen hengen markkinointitiimi seuraa kampanjoiden onnistumista niin tuotteiden kuin kampanjapaikkojenkin osalta Hyllyvastaavat puolestaan ovat ottaneet aktiivisen roolin hyllyjensä myynnin kehittämisessä ja asiakkaiden palvelemisessa oikeilla valikoimilla.

”On paljon kiinnostavampaa suunnitella oman hyllyn tuloksellista rakentamista kuin vain täyttää sinne tavaroita ja pyyhkiä pölyt”, Saarinen miettii ja kertoo henkilökunnan olevan motivoituneita kehitystyöhön ja innostuvan onnistumisistaan aidosti.

Saarinen kiittelee Maxxiin viime aikoina tulleita, käytännön työtä helpottavia toimintoja.
“Suosikkini on asiakkaalle edellisellä kerralla toimitetun geneerisen valmisteen näkyminen lääkkeen valintaikkunassa.”

Kuopion Uudessa Apteekissa on aloitettu hiljattain myös myynnin mukainen tilaus ja lääkkeiden toimitusvarmuutta seurataan aktiivisesti:

“Olemme tietoisesti kasvattaneet varastoamme, jotta uudessa liikepaikassa ei ole tarvinnut myydä ei-oota. Reseptilääkevarastomme kun oli perustunut keskustan asiakkaiden resepteihin”, Saarinen kertoo. Hänen mukaansa asiakaskokemuksen kehittäminen on apteekille nyt tärkeää.

Apteekki onkin otettu avosylin vastaan. Kolmisopen kauppakeskus ehti olla ilman apteekkia kokonaista 20 vuotta.