Asiakas
Apteekki
Kiuruveden apteekki
Apteekkari
Henrik Salomies
Henkilökunta
13 työntekijää
Reseptuuri
Noin 138 900 reseptiä vuodessa
Kiuruveden apteekkari Henrik Salomies on satsannut alusta asti siihen, että systeemit toimivat jouhevasti ja apteekin väki voi keskittyä asiakkaiden palvelemiseen. Se on ollut menestysresepti.
Apteekkari Henrik Salomies ei istu loosissa tai takahuoneessa vaan liikkuu asiakkaiden parissa itsehoito-osastolla. Hän haluaa tuntea asiakkaansa ja siihen hänellä on aikaa, sillä apteekin koneisto toimii kuin rasvattu.
“Tulin Kiuruveden apteekin apteekkariksi 11 vuotta sitten. Halusin hyvän apteekin ja tämä oli sellainen, mutta toki uudistuksia oli edessä heti. Silloin oli ollut valituksia, että apteekissa on ruuhkaa ja että paikkakunnalle tarvitaan toinen apteekki. En siis voinut tehdä mitään pientä uudistusta mahdollisessa kilpailutilanteessa, vaan pistin kaiken kerralla uusiksi”, Henrik Salomies muistelee.
Kiuruveden apteekissa päädyttiinkin remontoimaan isosti kymmenen vuotta sitten. Samoihin aikoihin Receptum toi uuden MAXX-ohjelmistonsa markkinoille ja Salomies osui juttusille Receptumin Sanna Pietiäisen kanssa aiheesta. Salomies huomasi heti, että MAXX oli tulevaisuuden tekijä: ”Ei mikään nyrkkipajatuote”, kuten Salomies asian ilmaisee. Siitä se sitten lähti, matka kohti monta kertaa tehokkaampaa apteekkia.
Tehokkuutta apteekin toimintaan
“Salixin ja Linnean jälkeen MAXX oli kuin eri planeetalta. Siirryimme uudelle vuosisadalle. Ohjelman oppiminen oli helppoa: Ei tarvinnut muistella käskyjä ja näytöltä näki heti graafeista apteekin myynnin tilanteen. Luovuimme nopeasti paperisista toiminnoista. Samalla siirryimme reseptilooseihin ja ovensuukassaan. Ei vienyt kauan, kun uusi tehokkuus jo näkyi tuloksessa”, Salomies sanoo.
Remontissa uusittiin myös kaikki atk-laitteet. Salomies kiittelee Sanna Pietiäistä, joka laski hänelle jopa tarvittavien pistorasioiden määrän ja näytti niiden paikat sähköliikkeelle. “Ne riittävät yhä, 10 vuoden jälkeen”, hän kehuu. Salomiehen mukaan Sannan avustuksella on sittemmin pidetty huolta koneiden ajanmukaisuudesta niin, että missään vaiheessa ei ole jääty jälkeen.
Erityisen tärkeänä Salomies pitää mahdollisuutta automatisoida varastonhallintaa apteekkijärjestelmässä: “Kun apteekissa hyvä varastonkierto on 13 kertaa vuodessa, me olemme optimoineet sen jopa 17 kertaan vuodessa. Varastonhallinta tulee olemaan yhä tärkeämpää jos ja kun apteekkien kilpailu kiristyy”, Salomies ennustaa.
“Hienoa on myös, että kaikki ohjelmistot ja virustorjunnat päivittyvät automaattisesti, eikä niihin tarvitse uhrata ajatuksia”, Salomies kertoo. Aiemmin Kiuruvedellä työskennellyt proviisorikin siirtyi hyvin nopeasti MAXXin käyttäjäksi ensimmäisessä omassa apteekissaan. “Kun oli hyvään tottunut”, Salomies lisää ja myhäilee.
Takahuoneesta asiakkaiden pariin
Kiuruveden apteekin määrätietoinen digitalisoiminen on tuottanut hyvää tulosta. Asiakaspalveluun on kaikilla paljon enemmän aikaa kuin ennen.
“Meillä ehtii proviisorikin käydä pullakahvien kera puhumassa diabetes- ja sydänkerhoissa tai opastamassa senioreita e-reseptiasioissa”, Salomies sanoo ja painottaa jälleen kerran, että asiakastyö ja asiakkaiden tapaaminen on kaiken perusta.
“Meillä apteekissa suuri osa asiakkaista on iäkkäitä, mutta variaatiota löytyy ja palvelun pitää joustaa sen mukaan. Kun yksi asiakas maksaa ostoksensa älykellolla, toinen ei käytä edes pankkikorttia. Ja joskus pankkikortin tunnusta saatetaan etsiä yhdessä asiakkaan kämmeneen kuulakärkikynällä kirjoittamasta muistiinpanosta”, Salomies kuvailee.
Salomies ei halua, että proviisori tai kukaan apteekkialan ammattilainen joutuu istumaan takahuoneessa konttoritöissä laskemassa palkkoja, tulostamassa ja postittamassa laskuja tai rustaamassa vuorolistoja. Hän on satsannut ohjelmistoihin ja palveluihin, joilla nämä hoituvat nykyään käden käänteessä.
“Receptumin myyntilaskupalvelu on aivan ihana. Ei tarvitse itse tulostaa ja postittaa laskuja ja niiden kuittauskin käy näppäimen painalluksella. Se, mikä aikoinaan vei tunteja, tapahtuu nyt sekunneissa. Myös tavaranpurussa luovuttiin viivakoodien lukemisesta ja asiat hoituvat sähköisellä lähetteellä”, Salomies sanoo.
Annosjakelu tuo Kiuruveden apteekille 10 prosenttia liikevaihdosta ja se on hyvin kilpailtu alue, jossa katteet ovat vähäiset. Siksi on Salomiehen mielestä elintärkeää, että sekin hoituu tehokkaasti MAXXilla.
Ainoa, mikä Salomiestä harmittaa selvästi, on pakollinen eläkkeelle siirtyminen. Hän haluaa kuitenkin jättää seuraajalle modernin ja toimivan apteekin. Viimeisimpänä uutuutena sinne tulikin jo mobiiliresepti eli reseptilääkkeen varaaminen apteekkiin mobiilisovelluksella. Täältä tullaan tulevaisuus!
Salomiehen vinkit uusille apteekkareille
- Satsaa toimivaan järjestelmään, jossa rutiinit hoituvat automaattisesti ja seuraat asioita helpolla. Näin jää aikaa olennaiseen asiakastyöhön.
- Varmista kilpailukykysi kovenevilla markkinoilla.
- Uudistu jatkuvasti ja seuraa alan kehitystä. Älä jää junasta.