Apteekki Lohesta muovautui MAXXin avulla ultramoderni apteekki sen muutettua Kauppakeskus Loheen.

Takaisin

Asiakas

Apteekki
Apteekki Lohi / Lohjan 2. Apteekki Lohi

Apteekkari
Kristine Salminen

Henkilökunta
14 työntekijää

Reseptuuri
Noin 40 000 vuodessa (2018)

“Vaihdoimme Salixin MAXXiin, sillä tarvitsimme nykyaikaisen, monipuolisen ja tehokkaan apteekkijärjestelmän”, Apteekki Lohen apteekkari Kristine Salminen sanoo.

Muutoksessa mietitytti vain ohjelmiston vaihtoajankohta. Apteekille oli avautumassa uudet, modernit tilat rakentamista vaille valmiiseen, lohjalaiseen Kauppakeskus Loheen. Siellä olisi ollut hienoa avata apteekki upouusine laitteistoineen ja järjestelmineen, mutta keskuksen rakentaminen viivästyi. Niinpä vaihdos MAXXiin sekä laittteiden uudistaminen päätettiin tehdä puoli vuotta ennen apteekin muuttoa.

“Saimme samalla hyvää aikaa harjoitella MAXXin käyttöä rauhassa. Aavistimme, että apteekissa on paljon enemmän vilskettä, kun sijainti muuttuu keskeiseksi ja aukioloajat laajenevat myös sunnuntaille. Näin myös kävi. Asiakasmäärämme ovat kasvaneet noin 50 prosenttia”, Salminen kertoo pari kuukautta apteekin muuton jälkeen.

Uusissa tiloissa palveluvalinta on aiempaa suurempi. Hyllymetrejä on nyt 100 enemmän kuin vanhassa tilassa.

“Käsikauppatuotteiden myynti on lähes tuplaantunut, mutta reseptitoimituksetkin ovat lisääntyneet huomattavasti. Aiemmin olimme selkeämmin reseptiapteekki”, Salminen sanoo.

Rowa-lääkerobotti kerryttää farmasistin askelia

Uusissa apteekkitiloissa Kauppakeskus Lohessa kaikki on uutta kalusteita, vuoronumerojärjestelmää, kamerajärjestelmää, Rowa Smart -lääkerobottia ja muun muassa elektronisia hyllyetikettejä myöten. Ne on kaikki integroitu MAXXiin.

“Elektroniset hyllyetiketit ovat todella kätevät. Hintatiedot ovat aina ajan tasalla, sillä ne vaihtuvat automaattisesti yön aikana. Myös hyllyjen reunat pysyvät siisteinä. Aiemmin harvemmin päivittyvien tuotteiden etiketit ehtivät kellastua, ennen kuin hinta vaihtui”, Salminen sanoo.

Nopea ja helppokäyttöinen Rowa Smart -lääkerobotti on pitänyt Apteekki Lohen jonot kurissa.

“Rowa puuhastelee ja piippailee itsekseen. Se on nopea ja toimintavarma, olemme siihen tosi tyytyväisiä. Kun tähän yhdistyy vielä MAXXin helppo ja sujuva reseptinkäsittely, farmasisti ehtii palvella asiakkaita paremmin ja antaa heille lääkeneuvontaa. Aikaa ei mene tekniseen pyöritykseen”, Salminen sanoo.

Samalla hoituu myös farmasistien arkiliikunta. Lohjalla ei nimittäin yhdistetty lääkerobottiin lääkepakkausten kuljettimia. Sen sijaan jokainen reseptiä toimittava hakee lääkkeet robotin kyljestä.

“Olisi toki kätevää, jos lääkepakkaukset tupsahtaisivat suoraan omalle työpisteelle, mutta minusta kuljettimet eivät sopineet sisustukseemme. Nyt meillä ollaan vain tyytyväisiä, kun työpöydän äärestä pääsee nousemaan ja ottamaan muutaman askeleen.”

Apteekkari Kristine Salminen somistushommissa.

Raportointi ja myynnin mukainen tilaustapa MAXXin valttina

Salminen kiittelee, että MAXX oli helppo omaksua, vaikkei hän itse ja eivätkä kaikki muutkaan Apteekki Lohessa olleet niin teknisesti orientoituneita. Receptumin koulutukset auttoivat alkuun ja MAXXin käyttöönottopäivänä apteekissa oli tukihenkilö neuvomassa kädestä pitäen.

“Erityisesti reseptinkäsittelyn helppous ja nopeus ovat ilahduttaneet meitä. Ja apteekkarina osaan arvostaa monipuolisia raportteja. Niiden hyödyntämistä haluamme kehittää vielä ensi vuonna lisää samoin kuin portaittaisia hinnoittelukertoimia, kun nyt pääsemme vauhtiin täällä uudessa paikassa.”

Apteekki Lohessa on huomattu, että esimerkiksi tavaranpurku on huomattavasti aiempaa nopeampaa. Tuotteita ei tarvitse enää skannata yksitellen, vaan tuotteet kirjataan sähköisillä lähetteillä.

Muuttunut tilausten logistiikka on MAXXin ja etenkin apteekin muuton myötä korostunut. Etenkin, kun tuotenimikkeiden määrä ja kokonaismyynti ovat kasvaneet niin paljon, Salmisen mukaan on elintärkeää pystyä hallinnoimaan tilauksia tehokkaasti.

“Myynnin mukainen tilaustapa on ollut iso juttu meille. Teemme aina torstaisin isomman tilauksen, jotta saamme viikonvaihteeksi riittävästi tavaraa”, Salminen sanoo.

Kilpailutilanne kirittää kaikkia

Lohjalla on Apteekki Lohen lisäksi viisi muutakin apteekkia. Erottautumisessa on tekemistä!

Asiakaspalvelua pitää kehittää koko ajan.

“Tärkeintä on hyvä palvelu, jota saa kyllä jokaisesta apteekista nykyisin. Me panostamme kovasti siihen, ettei jonoja pääsisi syntymään. Tässäkin MAXXiin integroitu vuoronumerojärjestelmä tulee apuun raportteineen. Sen avulla voimme varmistaa, että kiireaikoina on oikea määrä henkilökuntaa paikalla. Aamut ja iltapäivät ovat kiireisiä, samoin viikonloput, jopa sunnuntait.”

Pystymme keskittymään asiakkaaseen, kun järjestelmää on helppo käyttää ja kaikki tieto on helposti löydettävissä.”

Tärkeä tekijä ovat myös motivoituneet työntekijät. Apteekki Lohessa henkilökunnan työhyvinvointiin ja viihtymiseen satsataan.

“Me olemme esimerkiksi valinneet hyllyvastaavat ja ihmisillä on omia vastuualueitaan. Toki mietimme asioita yhdessä, mutta on palkitsevaa saada vaikuttaa omaan työhönsä. Hyllyvastaavat voivat esimerkiksi seurata MAXXin raporteista, miten tuotteet ovat myyneet ja miten niitä kannatta pitää esillä. Tällaista ei Salixissa ollutkaan”, Salminen sanoo.

“Pystymme keskittymään asiakkaaseen, kun järjestelmää on helppo käyttää ja kaikki tieto on helposti löydettävissä. Itsellekin jää aikaa kehitystyöhön.”