Kun apteekkari Juuso Palorannalla on liian mukava olo, hän muuttuu levottomaksi. Liiallinen tyytyväisyys nimittäin merkitsee sitä, että vielä voisi parantaa. Eteenpäin katsova yrittäjäasenne näkyy Helsingin Vuosaaren Apteekki Kompassissa pyrkimyksenä tehdä jokaisesta päivästä edellistä parempi.

Apteekki Kompassin merivesiakvaariossa lillutaan rauhaisasti. Kalojen tunnelma tuntuu loiskuneen akvaarioseinämien ulkopuolelle, jossa apteekkiarkea luotsaa apteekkari Juuso Paloranta.

Meren teema pilkahtelee siellä täällä muun muassa väreinä apteekin tiloissa, itäisen Helsingin merellisessä Vuosaaressa. Tutkimusmatkailija mukaan nimetyn Kauppakeskus Columbuksen Ankkuritasolla sijaitsevan apteekin toiminnot on suunniteltu niin, että asiakas voi löytöretkeilyn sijaan suunnata suoraan oikeille hyllypaikoille ja asioida apteekissa mahdollisimman vaivattomasti.

Asiakas näkee hyllypaikat yhdellä vilkaisulla: opasteet on ripustettu kattoon, jolloin asiakkaan ei tarvitse samoilla hyllyväleissä oikeaa kategoriaa etsien. Kalusteet on sijoitettu apteekkitilassa niin, että tunnelma on avara ja ilmava. Keskialueella ei sijaitse korkeita hyllyjä näköesteinä.

Kaikki apteekin ratkaisut on tehty mahdollisimman hyvään asiakaspalvelukokemukseen tähdäten, saavutettavuus maksimoiden.

– Asiakas tulee apteekkiin tarpeen perässä, menee asiakaspolun läpi ja poistuu. Lopulta ainoa asia, mitä jää, on asiakastyytyväisyys. Periaatteessa kaikki muut mittarit ovat toissijaisia, apteekkari Paloranta linjaa.

Ahkera yrittäjä oppii verkostoltaan

Juuso Paloranta on työskennellyt farmasian alalla noin viisitoista vuotta. Palorannan utelias ja uuttera työskentelytyyli on ollut hyvin yrittäjämäinen myös hänen työskennellessään muille.

Kehittämisen palo ja vastuunkantajan luonne ovat näkyneet Palorannan uralla muun muassa moniyrittämisenä. Ennen apteekkarin uraansa Paloranta on muun muassa toiminut sivutoimisesti lääketeollisuudessa asiantuntijana sekä pyörittänyt yli kymmenen vuotta apteekkien markkinointiyhteenliittymää, toimittaen samalla myös markkinointiketjun asiakaslehteä. Tämä kaikki on hoidettu apteekkiproviisorin uran ohella.

Apteekki Kompassi avautui vuoden 2024 toukokuussa. Viime vuodenvaihteessa Paloranta päätti keskittää kehittämisintonsa apteekkinsa johtamiseen ja rauhoittaa muuta toimintaansa. Oman apteekin myötä vastuu ja vapaus ovat kasvaneet, mutta perusajatus on säilynyt: kehittämisen on oltava jatkuvaa. Paloranta pallottelee ideoita laajan verkostonsa kanssa.

– Päämääränäni on kehittää niitä asioita, joista asiakastyytyväisyys syntyy. Tykkään soitella verkostolle ja pallotella asioita. ”Mitä mieltä sinä olet tästä?” Minulla on muutama kontakti, joille soittaessa saan aina oivalluksia kehittämiseen, kun ymmärrän olleeni väärässä, apteekkari Paloranta naurahtaa.

Apteekki Kompassi apteekkari Juuso Paloranta
Apteekki Kompassin apteekkari Juuso Paloranta uskoo, että aina on mahdollisuus kehittyä.

Keskustelut verkoston kanssa tuovat tärkeää näkemystä apteekkiyrittäjyyteen ja avaavat usein uusia näkökulmia oman apteekin toimintaan.

– Kun omaa liiketoimintaa peilaa muiden kokemuksiin ja tunnuslukuihin, voi syntyä oivalluksia – esimerkiksi siitä, miten kannattavuus tai toiminnan tehokkuus sijoittuu suhteessa muihin, Paloranta sanoo ja jatkaa:

– Mitä viisaammaksi tulee, niin sitä enemmän tajuaa, että ei lopulta ymmärrä ihan kaikkea, Juuso Paloranta summaa.

– Ajattelen yrittäjyydestä niin, että aina on mahdollisuus kehittyä. Jos pysähtyy liian pitkäksi aikaa, jää jälkeen. Hyvään tulokseen ei voi tuudittautua. Päivät ovat erilaisia: vilkkaampina aikoina on tyytyväinen ja hiljaisina hetkinä pohtii, miksi täällä on näin hiljaista.

Ja silloin ollaan kehittämisen äärellä.

Liiketoiminnan kehittäminen näkyy myös palveluissa. Uusimpana palveluntarjoomaan tulee Wolt-kuljetukset. Paloranta kuitenkin painottaa, että perusta on oltava kunnossa ennen kuin palveluja kannattaa laajentaa. Kivijalkamyymälän on oltava kannattava ja prosessien hiottuja – vasta sen jälkeen voidaan rakentaa päälle muita palveluita tai kumppanuuksia.

– Asiakkaan tarpeet ovat kaiken lähtökohta. Laatu ja asiakastyytyväisyys ratkaisevat, ei pelkkä uusien trendien seuraaminen, Paloranta sanoo.

”Työpaikan henki on täysin kiinni siitä, kuinka tasa-arvoista toimintaa siellä on”

Suurimpia eroja toisen tai omassa apteekissa työskentelyssä on omien arvojen mukaisesti työskentely ja johtaminen. Juuso Paloranta luotsaa Kompassia apteekkilaistensa työtunnelmaan panostaen. Hän pyrkii olemaan aina tasapuolinen johtaja. Se näkyy esimerkiksi siinä, että Kompassissa jokainen tekee yhtä lailla viikonloppuvuoroja.

– Olen todella tarkka siitä, että kaikilla on samat oikeudet ja velvollisuudet. Työpaikan henki on täysin kiinni siitä, kuinka tasa-arvoista toimintaa siellä on. Huono yhteishenki näkyy kaikessa, ei ainoastaan sairaspoissaolojen määrässä, Paloranta uskoo.

Apteekki Kompassissa työskentelee kaikkiaan reilu kymmenen apteekkilaista. Apteekissa annetaan vastuuta sitä haluaville. Paloranta uskoo, että paras tietotaito ja kasvaminen ammattilaisena karttuu tekemällä asioita ruohonjuuritasolta saakka. Jos mielii alan huipulle johtotehtäviin saakka, täytyy olla valmiina ottamaan vastaan myös sen myötä kasvava työ- ja vastuukuorma.

Mikä veti Juuson itsensä farmasian alalle? Onnistunut yläkoulun työelämään tutustumisen harjoittelu paikallisessa apteekissa ja rohkaiseva apteekkari.

– TET-harjoittelusta oli kulunut muutama vuosi ja olin abiturientti. Törmäsin uimahallin saunassa harjoittelujaksoni apteekkariin, joka kysyi, olenko jo hakenut farmasianlaitokselle, kun se sopisi minulle niin hyvin. Siitä se kimmoke lähti, ja toki myös siitä, että myös siskoni oli hakenut alalle opiskelemaan.

Ekstrovertti luonne yhdistettynä matemaattis-luonnontieteelliseen ajatteluun on johtanut Palorannan tähän hetkeen – ei niinkään varsinainen intohimo farmasiaa kohtaan.

– Olisin voinut yhtä lailla ajautua kaupalliseen koulutukseen. Olen niin liiketoimintaorientoitunut ihminen. Uskon, ettei alalla ole lopulta niin väliä, kun alkaa ajautua itseä kiinnostavia asioita kohti. Koen kuitenkin, että farmasia alana tarjoaa poikkeuksellisen paljon liikkumavaraa – mahdollisuuksia kehittää omaa uraa monipuolisesti ja suunnata kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Apteekki Kompassissa farmasiapuolesta vastaa asiakaspalvelun päällikkö Sofia Rantala. Paloranta roihuaa suurimmalla liekillä excelin äärellä – tai jutun iskijänä asiakaspalvelun parissa. Asiakkaat odottavat asioimaan Juuson pakeille, ja kohtaamiset ovat aina konstailemattomia ja innostavia.

– Tykkään olla asiakkaiden parissa joka päivä. Tiimiläiset kommentoivatkin, että ”katos, täällä on jälleen kavereitasi käymässä”, apteekkari nauraa.

Vesi rauhoittaa apteekkitilaa ja luo samalla yksityisyyttä

Palataan takaisin veden – tai siis akvaarion – ääreen. Suuri merivesiakvaario oli harkittu hankinta Apteekki Kompassiin. Kolmen lapsen isänä Paloranta halusi tuoda apteekkiinsa elementin, joka viihdyttää iästä huolimatta. Reseptinkäsittelypisteen ja odotusalueen väliin sijoitettu lasitankki rajaa tilaa, toimii näköesteenä ja rauhoittaa tunnelmaa.

Ajan kulu hämärtyy, kun seuraa kalojen puuhia omaa reseptinkäsittelyä odotellessa. Tai jos on vain asiointiseurana ja odottaa apteekissa piipahtavaa vanhempaansa vapautuvaksi asioiltaan. Lisää yksityisyyttä reseptinkäsittelypisteen luo tuo meren pauhu – äänimaisema, joka jälleen kerran muistuttaa asiakkaan asioivan merellisessä Helsingissä.

Apteekki Kompassin apteekkari Juuso Paloranta toi apteekkiinsa akvaarion
Apteekki Kompassin apteekkari Juuso Paloranta toi apteekkiinsa akvaarion.

– Halusin tuoda apteekkiin jotain muuta kuin perinteisen leikkipisteen, myös hygienian ja pöpöjen leviämisen kannalta. Akvaarion tapahtumia seuratessa ajankulu hälvenee ja oman reseptinkäsittelyvuoron odottamisen aika tuntuu lyhyemmältä.

Apteekkiin tullaan lääketarpeissa ja välillä jännittyneissä tunnelmissa. Vesi ja meren äänet laskevat odottelevan sykettä. Ollaan asiakastyytyväisyyden ytimessä.