Apteekkitilan viihtyisyys ei tarkoita vain sisustustrendejä vaan asiakkaan polun ymmärtämistä. Selkeä, helposti hahmotettava ja miellyttävä asiakastila tekee asioinnista nopeaa ja vaivatonta – ja saattaa innostaa asiakasta löytämään ratkaisuja piileviin tarpeisiin, kertovat Receptumin koulutuspäällikkö Harri Masko ja Tilatehtaan kouluttaja Heini Kumpusalo.
Avaruutta, valoisuutta ja loogisia hyllypaikkoja. Sellainen asiakastila vetää tutkitusti asiakkaita puoleensa.
Apteekkiasiakkailla on pääsääntöisesti selkeä tarve astuessaan sisään apteekkiin. Usein asiakkailla on myös lisätarpeita, joita ei aina etukäteen muistanut tullessaan asioimaan.
Apteekin järkevällä tilasuunnittelulla voi muistuttaa kodin muistakin apteekkitarpeista ja palvella sen myötä asiakkaita paremmin, asiakaskokemusta rikastaen.
– Ihmiset haluavat asioida nopeasti ja sujuvasti. Silloin jää energiaa huomata myös ne tuotteet, joita ei alun perin tullut hakemaan, asiakastilojen tilasuunnittelun ammattilainen ja Tilatehtaan kouluttaja Heini Kumpusalo summaa.
Ilmavuus ja raikkaus vetävät puoleensa
Ostokäyttäytymisestä ja myymälöiden menestystekijöistä on tehty paljon tutkimuksia. Niiden perusteella viihtyisä apteekkitila on selkeä, avara ja helposti hahmotettava.
– On ahdistavaa, jos hyllyvälit ovat kapeita tai valaistus on hämärä. Asiakkaan pitää nähdä jo sisään tullessaan, minne hänen kannattaa mennä, kertoo Receptumin koulutuspäällikkö Harri Masko.
Selkeys syntyy myös tuotesijoittelusta. Usein farmaseutin näkökulmasta looginen järjestys ei olekaan yhtä looginen asiakkaalle.

– On tärkeää, että tuotteet ovat asiakkaalle loogisessa järjestyksessä. Samaan tarpeeseen vastaavat tuotteet pitäisi nähdä yhdellä silmäyksellä, Heini Kumpusalo kertoo.
Persoonallisuutta ja viihtyisyyttä voi lisätä apteekkitilaansa esimerkiksi viherkasveilla, akustointiratkaisuilla tai paikallisilla elementeillä, kuten tauluilla.
Myynti alkaa tuotteista – ja asiakaspolun tuntemisesta
Ensimmäinen askel on katsoa omaa apteekkia asiakkaan silmin.
– Astuisin sisään kuin kuka tahansa uusi asiakas. Löytyvätkö reseptipiste, itsehoitotuotteet ja suosituimmat tuotteet helposti? Jos eivät, jotain pitää muuttaa, Harri herättelee.
Olennainen osa tilasuunnittelua on apteekin tuotevalikoiman kartoittaminen. Valikoimaa kannattaa järkeistää ja luopua vähämenekkisistä tuotteista, mikäli niille löytyy muita parempia ratkaisuja hyllystä. Turha tavara lisää myös turhia kuluja varastonhallinnan osalta.
Kun tuotekartoitus on tehty, voi siirtyä myymäläkalustuksen suunnitteluun ja siihen, missä sijainnissa ja millaisessa kalusteessa kukin tuoteryhmä tulee parhaiten esiin.
Hyvin suunniteltu tila tukee myyntiä. Kun asiakas löytää etsimänsä nopeasti, hänellä on aikaa ja energiaa huomata kampanjatuotteet, uutuudet ja muut tuoteryhmät.
– Jos tila on selkeä eikä tavaraa ole liikaa, asiakas huomaa myös ne tuotteet, joita ei tullut varta vasten hakemaan, Harri Masko kiteyttää ja jatkaa:
–Liian suuri valikoima tekee tilasta sekavan ja lisää myös työn määrää henkilökunnalle.
Muutoksia suunnitellessa kannattaa kuunnella asiakasta: asiakaskysymykset paljastavat, minkä tuotteiden sijaintia kysytään jatkuvasti. Se voi olla merkki siitä, että opasteet tai sijoittelu eivät toimi. Yksinkertainen ratkaisu haasteeseen voi olla pääbrändien parempi näkyvyys tai selkeämmät opasteet. Pienilläkin muutoksilla voi saada aikaan suuria parannuksia ilman suuria investointeja.
Syksyn koulutuskiertue antaa työkaluja ja inspiraatiota
Receptum ja Tilatehdas järjestävät syyskuussa 2025 koulutuskiertueen apteekkitilan kehittämisestä ja tiedolla johtamisesta. Kiertueen kouluttajina ovat Harri ja Heini.
– Koulutuksessa yhdistyvät sekä teoria että käytäntö: jaamme tutkittua tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä, mutta myös konkreettisia ideoita ja työkaluja, joita voi heti soveltaa omassa apteekissa, Heini kertoo.

Koulutus tarjoaa myös laajemman näkökulman siihen, miten apteekki voi varautua tulevaisuuteen. Asiakaslähtöinen suunnittelu, dataohjautuva päätöksenteko ja toimivat prosessit auttavat apteekkia pysymään kilpailukykyisenä. Tieto ja asioihin valmistautuminen helpottavat apteekkiarkea myös mahdollisten lakimuutosten keskellä.
– Pienilläkin teoilla voidaan jo nyt tehdä apteekista paikka, jossa asiakkaan on helppo asioida ja johon hän haluaa palata. Tiedolla johtaminen myös helpottaa mahdollisia huolia tulevaisuudesta, kouluttaja Kumpusalo sanoo.
Receptumin ja Tilatehtaan koulutuskiertue kiertää syyskuussa 2025. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan täältä!