Hyvin suunnitellut myyntihinnoittelukoodit parantavat tulosta

Kilpailun kiristyessä tuotteiden oikeanlaisesta ja tukkuhintojen muuttuessa automaattisesta hinnoittelusta on tullut elintärkeä osa apteekkien kaupalliselle menestykselle. Muutama hyvin suunniteltu myyntihinnoittelukoodi toimii paremmin kuin kymmenen huonoa.

Valitettavasti liian usein uusi apteekki on ottanut käyttöönsä edeltävän apteekin myyntihinnoittelukoodit tutkimatta tarkoin sitä, miten hinnoittelu on aikaisemmin tehty. Pahimmillaan tämä on johtanut siihen, että apteekki on myynyt tuotteita tappiolla, kun ei ole tiedetty miten tuotteiden hinta tukkuhintojen muuttuessa muodostuu.

Pienillä myyntihinnoittelukoodien muutoksilla apteekkien myynti ja kate paranevat. Kannattaa siis tarkistaa ja laskea miten nykyiset myyntihinnoittelukoodin toimivat erilaisissa tuotteissa ja tarvittaessa muuttaa myyntihinnoittelua portaittaiseksi.

Portaittaisen myyntihinnoittelun avulla apteekki saa halvoista tuotteista paremman katteen ilman että arvokkaimmat tuotteet nousevat samalla liian kalliiksi. Portaisessa myyntihinnoittelussa esimerkiksi tukkuhinnaltaan 20 euron arvoisen tuotteen myyntihintaa kerrotaan 0-2 euron tukkuhinnan kohdalla korkealla kertoimella, 2-10 euron tukkuhinnan kohdalla keskisuurella kertoimella ja yli 10 euron tukkuhinnan osalta pienimmällä kertoimella. Kun nämä kolme osaa lasketaan yhteen, saadaan tuotteen myyntihinta ennen arvonlisäveroa.

Kannattaa siis perehtyä MAXXin portaittaisiin myyntihinnoittelukoodeihin. Myyntihinnoittelun ajantasaisuus kannattaa tarkistaa säännöllisin väliajoin.

Voit myös tarvittaessa kutsua kouluttajamme paikalle auttamaan apteekkiasi nykyaikaistamaan tuotteiden hinnoittelu kilpailukykyiseksi ja tulosta parantavaksi.