Takaisin

ASIAKAS

Verkkoapteekki
Apotea.se

Henkilökunta
Noin 192 työntekijää

Toimitusjohtaja
Pär Svärdson

Viitisen vuotta sitten toimintansa aloittanut Apotea.se on Ruotsin ainoa pelkästään verkossa toimiva apteekki. Se on myös Ruotsin menestynein verkkoapteekki. Kehitysjohtaja Fabian Fischer kertoo, millä reseptillä tehdään voittoisa verkkoapteekki.

Verkkoapteekki Apotea.se rakennettiin talousvaikeuksissa kamppailleen Familjeapoteketin perustuksille. Se on kasvanut nopeasti 10 hengen pienyrityksestä 192 työntekijän menestystarinaksi, eikä kasvulle näy loppua. Miten tämä on mahdollista?

Palvele asiakasta hyvin

Istumme Fabian Fischerin kanssa Apotean toimistossa Tukholman Vasastanissa. Aurinko valaisee vaalean, modernin toimiston, jossa on juuri kahviteltu äitiyslomalaisten kanssa. Sivupöydällä on rivissä lukuisia palkintoja, joita verkkoapteekki on saanut joka vuosi: Vuoden verkkoapteekki, Pohjoismaiden verkkokauppapalkinto, Verkkokaupan kuumin tuotemerkki… Pöytä on käymässä ahtaaksi kaikille palkinnoille.

Palkinnoista paljastuu Apotean salaisuus: asiakkaat tykkäävät siitä. Eikä ihme. Apotean perustajat ovat verkkokaupan ja asiakaspalvelun mestareita. 90-luvun lopulla Fischer ja Apotean toimitusjohtaja Pär Svärdson loivat tyhjästä menestystarinan: kirjojen verkkokauppa Adlibriksen. He tekivät siitä mahdollisimman helppokäyttöisen, nopean ja edullisen. Sama resepti sopi myös verkkoapteekkiin.

Myytyään Adlibriksen kaverukset vetivät henkeä vuoden, mutta alkoivat pian etsiä uutta bisnestä. Kun heille tarjottiin Familjeapoteketia, palaset loksahtivat paikoilleen. Kompuroiva ja velkainen apteekki toimi tappiollisesti, joten hinnaksi sovittiin, että myyjälle jää 20 prosenttia omistuksesta.

”Aloitimme verkkoapteekin rakentamisen karsimalla kaikki vanhan apteekin ydinliiketoimintaa rasittaneet toiminnot. Adlibriksestä oli mukaamme lähtenyt pieni porukka osaajia ja aloitimme yhdessä verkkoapteekin rakentamisen”, Fischer kertoo.

Sujuva rajapinta reseptinkäsittelystä verkkokauppaan

Apotean perustajilla on vahva verkkokauppaosaaminen, mutta apteekin pyörittämiseen tarvittiin rajapinta, jotta farmaseutit voivat käsitellä reseptilääkkeet reseptinkäsittelyohjelmassa tunnistautuneelle asiakkaalle.

”Halusimme tehokkaan ja nopean prosessin verkkokaupan ja Suomen Kelaa vastaavan e-hälsomyndighetenin välille. Tarjolla oli useita toimijoita, mutta kun muut halusivat meidän sopeutuvan valmiisiin järjestelmiin, Receptum lupasi rakentaa meille yhteistyössä oman. Se asenne ratkaisi asian”, Fabian Fischer summaa.

Verkkokaupan rajapinta ja työnkulku piirrettiin tarkkaan yhteistyössä. Nyt MAXX noutaa tilaustietojen avulla oikean asiakkaan tiedot ja valitsee automaattisesti e-reseptilistalta asiakkaan tilaamat e-reseptit. Myös tiedot asiakkaan tekemistä geneerisistä valinnoista siirtyvät suoraan reseptinkäsittelyyn. Näin reseptinkäsittely sujuu verkkokaupassa nopeasti, helposti ja turvallisesti. Reseptinkäsittelyn päätteeksi tilaustiedot välitetään takaisin verkkokauppaan, josta tiedot tilauksen valmistumisesta siirtyvät nopeasti kuluttajalle.

Lue miten Ruotsin maaseudulla asuva Mikael Luiro käyttää verkkokauppaa reseptilääkkeiden ostamiseen kotiinsa.

Suomessa laki sallii reseptilääkkeiden myynnin kuluttajille verkossa, mutta vielä ei ole ollut mahdollista, että asiakas voisi pankkitunnistautumisen jälkeen varata itse e-reseptikeskuksesta toimitettavia e-reseptejään tai tehdä siellä lääkevalintoja. Suomalaisessa verkkoapteekissa asiakas kertoo farmaseutille haluamiensa lääkkeiden tiedot joko puhelimitse tai chatissa. Kaikki valmiudet toteuttaa Ruotsin kaltainen verkkoapteekki Suomessa on kuitenkin periaatteessa jo olemassa.

Menestyksen kolme kulmakiveä

Apotean liikevaihto on kasvanut hurjin harppauksin. Se oli viime vuonna jo yli 60 miljoonaa euroa ja sen odotetaan kasvavan tänä vuonna yli 100 miljoonan. Apotealla on hallussaan yli 50 prosenttia Ruotsin apteekkien verkkokaupasta.

”Menestyksemme kulmakivet ovat edulliset hinnat, nopea ja ilmainen toimitus sekä suuri valikoima” Fischer summaa. ”Olemme 32 prosenttia muita edullisempi apteekki”, hän lisää.

Apotean toimitusvarmuus ja -nopeus ovat kovaa luokkaa. Yli puolet saa lääkkeensä seuraavana päivänä, jos he tilaavat kello 22.30 mennessä. Tilaajista 30 prosenttia saa kotiinkuljetuksella lääkkeensä samana päivänä, jos tilaa ennen kello kolmea.

”Lähetys lähtee eteenpäin aina tilauspäivänä. Postitamme 10 000 – 15 000 toimitusta joka päivä. Ensi vuonna varmaan tuplasti sen verran”, Fischer kertoo.

Ruotsissa verkkokaupalle on ollut hyvät edellytykset kasvaa. Ruotsalaiset ovat olleet aina innokkaita postimyynnin käyttäjiä, joten verkkokauppa on ollut luonteva siirtymä.

”Apteekkien määrä on lisääntynyt Ruotsissa apteekkimonopolista luopumisen jälkeen 950 apteekista lähes 1 400 apteekkiin. Meillä on silti alueita, joissa ei ole apteekkeja lähellä ja verkkoapteekki palvelee heitä hyvin”, Fischer pohtii.

Kaikilla isoilla apteekkiketjuilla on jo verkkoapteekkinsa, mutta Apotea loistaa palvelullaan.

”Aiomme pistää vielä paremmaksi, tehdä kaiken nopeammin, edullisemmin ja tehokkaammin”, Fischer lupaa.

Fabian Fischerin resepti menestyvälle lääkkeiden verkkokaupalle

  • Laaja valikoima
  • Edulliset hinnat
  • Nopea toimitus
  • Ei toimitusmaksuja