Fabian_Fischer_Apotea_Receptum_netNär Apotea.se behövde ett smidigt gränssnitt mellan nätapoteket och recepthanteringen valde man en leverantör som var flexibel och bra på att samarbeta. Utvecklingschef Fabian Fischer berättar hur nätapoteket byggdes upp i samarbete med Receptum.

Veteraner inom näthandel och grundarna av Apotea.se vet hur man betjänar kunder. Apoteas utvecklingschef Fabian Fischer och VD Pär Svärdson skapade på 1990-talet en framgångssaga ur så gott som tomma intet: nätbokhandeln Adlibris. Efter att ha sålt Adlibris tog vännerna en vilopaus på ett år, men började sedan se sig om efter nya affärer. När de erbjöds köpa Familjeapoteket, som då var till salu, föll alla bitar på plats.

”Vi började bygga nytt genom att gallra bort alla funktioner som hade belastat det gamla apotekets kärnverksamhet. En liten grupp proffs lämnade Adlibris och tillsammans med dem började vi bygga upp ett nätapotek”, berättar Fischer.

Gränssnitt för recepthantering

Apoteas grundare hade gedigna kunskaper om näthandel, men för att bedriva ett apotek behövde man ett gränssnitt för att farmaceuterna skulle kunna hantera receptbelagda läkemedel i recepthanteringsprogrammet.

”Vi ville ha en effektiv och snabb process mellan nätbutiken och e-hälsomyndigheten. Det fanns ett flertal aktörer att välja mellan, men då de andra ville att vi skulle anpassa oss till färdiga system lovade Receptum att i samarbete med oss bygga vårt eget system. Den attityden avgjorde valet”, sammanfattar Fabian Fischer.

Gränssnittet mellan nätbutiken och recepthanteringen samt hela arbetsflödet planerades omsorgsfullt i samarbete med Receptum. Gränssnittet blev så smidigt att användaren inte märker att gränssnittet för samman information från flera olika IT-system. Med hjälp av beställningsinformationen söker MAXX-programmet den rätta kundens uppgifter och väljer automatiskt de e-recept som kunden har beställt från e-receptförteckningen.

Även uppgifterna om de generiska produkter kunden har valt överförs direkt till recepthanteringen. På så sätt löper recepthanteringen i nätbutiken både snabbt, enkelt och säkert. Recepthanteringen avslutas med att beställningsinformationen förmedlas tillbaka till nätbutiken, där beställningen behandlas snabbt och varor samt information skickas vidare till konsumenten.

Apoteas omsättning har ökat i verkligt rask takt. Förra året uppgick omsättningen redan till över 60 miljoner euro och den förväntas öka till över 100 miljoner under år 2016. Apotea kontrollerar över 50 procent av de svenska apotekens näthandel.

”Hörnstenarna för vår framgång är förmånliga priser, snabb och fri frakt samt ett brett sortiment”, säger Fischer. ”Vårt apotek är 32 procent förmånligare än de andra”, tillägger han.

KUND
Apotea.se
Cirka 192 anställda
VD Pär Svärdson