Herttoniemen apteekki on toiminut opetusapteekkina vuodesta 2012. Se on yksi 200 opetusapteekista, joissa farmasian opiskelijat perehtyvät käytännön apteekkityöhön.

Takaisin

Asiakas

Apteekki
Herttoniemen apteekki

Apteekkari
Ritva Ylänkö

Henkilökunta
15 työntekijää

Reseptuuri
160 000 reseptiä vuodessa

Vuoden 2018 opetusapteekki

Kun farmasian oppilas tulee ensimmäiselle harjoittelujaksolleen apteekkiin, hänen tietonsa ovat varsin teoriapohjaisia. Todellinen kosketus apteekkityöhön, reseptinkäsittelyyn ja asiakastyöhön saadaan vasta harjoittelussa. 

“Opiskelijat saavat meillä olla mahdollisimman paljon farmaseuttisessa työssä, sillä se on kaiken ydin. Reseptejä pitää saada toimittaa niin paljon kuin mahdollista”, sanoo opetusproviisori Tuija Tilander-Leppä

Vuoden 2018 opetusapteekiksi valitussa Herttoniemen apteekissa on vuosittain neljä farmasian opiskelijaa. Kaikki apteekissa osallistuvat opettamiseen, mutta ykkösharjoittelussa olevat saavat aluksi vierihoitoa lähinnä “omalta opetusfarmaseutiltaan”, jotta varmistetaan kaikkien työvaiheiden läpikäynti. Vähitellen vierihoitaja siirtyy viereiseen loosiin ja oppilas ottaa ohjat käsiinsä.

“Ensin sitä keskittyy enemmän ohjelmaan ja sitten lääkkeisiin. Sitä huomaa osaavansa homman, kun pystyy keskittymään tosissaan pelkästään asiakkaaseen”, kertoo farmaseutiksi opiskeleva Lotta Helin, joka teki oman ykkösharjoittelunsa Herttoniemen apteekissa keväällä 2019 ja pääsi sinne myös kesätöihin.

Asiakaspalvelu ja reseptintoimitus MAXXilla Herttoniemen apteekissa

MAXXin oppi nopeasti ja se on myös avulias

Lotta Heliniltä meni vain pari viikkoa, kun hän jo toimitti ensimmäisen kerran itsenäisesti reseptin. 

“Kun tulin harjoittelemaan, minulla oli ollut vain yksi tunti apteekkiohjelmaharjoittelua yliopistolla. Aluksi en osannut oikeastaan mitään, kaikki piti opettaa ja tuli hirveästi uutta informaatiota”, Helin kertoo. “Jouduin kyselemään paljon, mutta kaikki auttoivat. Kysymistä ei pidä pelätä”, Helin kannustaa.

Proviisori Tuija Tilander-Leppä komppaa ja sanoo, että aktiivisuus kannattaa. 

“Oppiminen ja opetus on vuorovaikutteista toimintaa, jossa myös opettaja oppii ja oivaltaa uusia asioita opettamisen lomassa. Oppilaan on hyvä päästä myös tosi toimiin heti, sillä uimaan ei opi lukemalla vaan veteen menemällä”, Tilander-Leppä kertoo.

Lotta Helin sanoo, että MAXX on helppo oppia ja käyttää. Ohjelman opettelu ei vienyt aikaa olennaiselta eri farmaseuttiselta työltä, johon sai nopeasti keskittyä.

“Opiskelukavereiden kanssa ollaan vertailtu, että MAXXissa ei tarvitse tehdä turhia klikkauksia vaan itse asiaan pääsee nopeasti.”

Helinin mukaan MAXX myös auttaa monessa.

“Asiakkaat sanovat usein aiemmin käyttämänsä lääkkeen nimen, mutta reseptissä saattaa olla eri tuotenimi. MAXXista näen heti, mitä rinnakkaistuotteita mainitulle lääkkeelle on ja löydän nopeasti oikean, eikä reseptinkäsittelyä tarvitse keskeyttää hetkeksikään. Myös interaktiot loppuinfossa ovat kätevät”, Helin sanoo.

MAXXin helppouden opetustyössä allekirjoittaa myös proviisori – vuosikymmenten opetuskokemuksella.

Apteekki tarjoaa monipuolista harjoittelua

Reseptinkäsittelyn lisäksi oppilaat tekevät kaikkia muitakin apteekin töitä. 

“Käymme läpi käsikauppapuolen tuotevalikoimat hylly hyllyltä. Oppilaat opastavat asiakkaita palvelupuolella, tutustuvat lääkeneuvontaa vaativiin itsehoitolääkkeisiin, opettelevat tavaranpurkua, annosjakelua ja perehtyvät kotisairaanhoidon asioihin. Joskus voi päästä tekemään jopa laiva-apteekkitarkastusta, kuten viime harjoittelujaksossa”, Tuija Tilander-Leppä kertoo.

Lotta Helin sanoo nauttineensa myös palveluvalinnan puolella työskentelystä: “Siellä tulee usein kaikenlaisia yllättäviä kysymyksiä ja tilanteita.”

Kakkosharjoittelussa mennään syvemmälle osaamiseen.Tilander-Leppä antaa silloin oppilaille myös kiperiä tehtäviä itsenäisesti ratkaistavaksi, sillä tekemällä oppii.

Oppilaiden kehitysideoita kannattaa kuunnella

Hyvä opetusapteekki on arvokas opiskelijalle, mutta myös apteekki hyötyy opiskelijoista. Tuija Tilander-Lepän mukaan kannattaakin olla avoin ja kuunnella myös opiskelijoiden palautteita.

“Yksi harjoittelija huomasi esimerkiksi, ettei meillä ollut uusiin puhelimiin nopeita käyttöohjeita ja niiden toiminnallisuudet olivat vielä epäselviä. Hän teki meille ohjeet. Jos oppilaalla on kehitysidea, sitä kannattaa kuunnella”, Tilander-Leppä sanoo.

Tilander-Leppä kertoo oppivansa myös siitä, että seuraa, miten muut asioita opettavat.

“Toisinaan saatan huomata ensimmäistä kertaa, että MAXXillahan voi tehdä tällaisiakin asioita ja oppia itse samalla”, hän sanoo.

“Oppilaat ovat kuin musta multa. Sinne sirotellaan sitten siemenet ja lopulta korjataan sato. Me olemme saaneet oppilaista myös hyviä kesätyöntekijöitä ja jopa vakituisia.”

“Minulle tämä harjoittelu apteekissa vahvisti sen, että haluan valmistuttuani juuri apteekkityöhön. Pidän asiakaspalvelusta ja kaikkeen apteekkityöhön liittyvästä”, Helin sanoo.

Tilander-Lepän mukaan harjoittelujakso ratkaiseekin monelle farmasian opiskelijalle, minne hän suuntautuu valmistuttuaan. 

Herttoniemen apteekki käyttää MAXXia reseptinkäsittelyssä ja sen opettamisessa