Tuurin apteekki muutti toukokuussa saman katon alle Veljekset Keskisen Kyläkaupan kanssa. Muutto suosittuun ostospaikkaan tuplasi apteekin kesäsesongin asiakasmäärän.

Takaisin

Asiakas

Apteekki
Tuurin apteekki Keskisen kyläkaupassa
Lisäksi Töysän ja Lehtimäen apteekit sekä lääkkeiden sopimusvalmistus

Perustettu
1996

Apteekkari
Elina Järvenpää

Henkilökunta
Yhteensä 25 työntekijää

Reseptuuri
Yhteensä 50 900 vuonna 2016

Tuurin apteekki on ollut perustamisestaan, vuodesta 1996, lähtien Keskisen Kyläkauppaan kulkevien ihmismassojen reitillä. Moni pienen kylän hulppeaa kauppakeskusta ihmettelemään tullut kurvasi mennessään tai tullessaan myös apteekin pihaan. Mutta ei kuitenkaan tarpeeksi moni.

”Olimme asiakasvirtojen äärellä, mutta emme silti aivan niiden kohteena. Muutimme, koska haluamme olla siellä, missä ihmiset liikkuvat”, apteekkari Elina Järvenpää perustelee.

Muuttohalut olivat kyteneet apteekkarin mielessä jo vuosia, ja kun Kyläkaupan uusin laajennus käynnistyi, oli aika toimia.

Apteekki sai lisää neliöitä

Kyläkaupan uusimman laajennuksen jälkeen kauppakeskuksen sisäänkäynti vie prameaan sini-kultaiseen aulaan. Kun aulasta kääntyy oikealle, uudelle Kauppakadulle, päätyy tuota pikaa Tuurin apteekin sisäänkäynnille. Paikka on asiakasvirtoja ajatellen loistava, sillä apteekkiin voi astella suoraan kyläkaupan kassalta.

”Pääsimme itse suunnittelemaan tilojen sijaintia ja kokoa alusta alkaen”, apteekkari kertoo.

Tuurin apteekin neliöt lisääntyivät muutossa 150 neliöstä 225 neliömetriin. Uutta apteekissa on hoitohuone, jonka käyttötarkoituksesta päätetään syksyllä. Asiakkaat ovat toivoneet muun muassa sairaanhoitajan ja kosmetologin palveluja.

”Pohdimme jonkin aikaa, tarvitaanko erillistä hoitohuonetta, ja päädyimme siihen, että se on hyvä varata tulevaisuuden tarpeita varten. Kukaan ei vielä tiedä, mitä sote tuo tullessaan.”

Receptumin vinkit helpottivat muuttoa

Elina Järvenpää tiesi muuton tuovan apteekkiin lisää asiakkaita ja kasvattavan myyntiä, sillä Kyläkaupassa käy vuosittain noin 6 miljoonaa ihmistä. Järvenpäällä oli vertailutietoa eräästä kauppakeskuksesta. Sen asiakkaista neljä prosenttia kävi myös apteekissa.

Ensimmäisten kuukausien perusteella Tuurin apteekin asiakasmäärä on kasvanut voimakkaasti, jopa kaksinkertaistunut kesäkuukausina. Asiakkaita on käynyt parhaaseen loma-aikaan keskimäärin 400 päivässä.

Sinänsä tavoiteltu ja positiivinen tilanne herätti myös huolta. Kuinka paljon asiakkaita tulee lisää? Miten kasvavista asiakasmääristä selvitään? Paljonko tarvitaan henkilökuntaa? Riittävätkö neliöt? Kuinka monta kassapistettä tarvitaan?

Receptumin Sanna Pietiäisen asiantuntemus ja kokemus rauhoittivat apteekkarin mieltä. Moniin kysymyksiin löytyi vastaus, kun Järvenpää ja Pietiäinen pohtivat asiaa kasvotusten tai puhelimessa.

”Sain Sannalta monta kullanarvoista vinkkiä, joiden ansiosta muutto sujui vaivattomasti”, apteekkari kehuu.

Hyödylliseksi osoittautui esimerkiksi neuvo, jonka mukaan lääkelaatikoston aakkosjärjestys kannatti vaihtaa menekin mukaiseen järjestykseen jo vanhoissa tiloissa. Näin apteekin työntekijät ehtivät oppia uuden järjestyksen ennen muuttoa, ja työskentely uusissa tiloissa sujui sen suhteen jo rutiinilla.

Receptumin neuvojen mukaan uusiin tiloihin asennettiin kaksi kassaa ja neljä reseptin toimituspistettä. Määrä tuntuu Järvenpäästä ensi kuukausien jälkeen sopivalta.

Apteekin tilat tuntuvat toimivan varsin hyvin niin asiakkaiden kuin henkilökunnan näkökulmasta katsottuna. Receptumin lisäksi apteekkarilla oli uusien tilojen sisustamisessa apunaan sisustussuunnittelija ja hyllytyssuunnittelija.

”Maxxin raporteista oli suuri apu, kun hyllytyssuunnittelija mietti, mitä tuotteita ja kuinka paljon millekin hyllylle asetetaan”, Järvenpää toteaa.

Apteekkiin palkattiin uusia työntekijöitä

Ehkä eniten Elina Järvenpäätä huolestutti muutossa se, osaisiko hän mitoittaa henkilökunnan määrän oikein. Mitä vaikutuksia olisi sillä, että apteekki olisi jatkossa auki myös sunnuntaisin?

”On epätaloudellista, jos henkilökuntaa on liikaa, mutta jos työntekijöitä on liian vähän, se näkyy asiakkaille huonona palveluna. Jos töissä taas on koko ajan kiire, henkilökunta kuormittuu”, apteekkari pohti.

Järvenpäällä on kolmessa apteekissaan ja lääkkeiden sopimusvalmistuksessa yhteensä noin 25 työntekijää. Viimeksi kuluneen vuoden aikana hän on palkannut seitsemän työntekijää. Uutta väkeä tarvittiin paitsi muuton takia, myös siksi, että kolme työntekijää jäi eläkkeelle, kaksi äitiyslomalle ja yksi vaihtoi työpaikkaa.

Järvenpää kehuu työntekijöidensä joustavuutta ja työmotivaatiota. Kaikki työntekijät ovat valmiita työskentelemään missä tahansa toimipisteessä, ja henkilökunta ymmärtää hyvin myös sen, että heitä tarvitaan eniten perjantaisin ja lauantaisin, kauppakeskuksen vilkkaimpina päivinä. Kiireapua on saatu myös vuokratyövoimasta.

Hyvä lopputulos hyvin suunnittelemalla

Apteekkarin mielestä muutto sujui kaiken kaikkiaan hyvin ja helposti hyvän suunnittelun ansiosta. ”Ehdimme miettiä asioita hyvin pitkään, noin vuoden verran, ennen muuttopäivää”, Järvenpää sanoo.

Henkilökuntaa muutto jännitti silti aika tavalla, koska lähes kaikille muutto oli ensimmäinen. Apteekkari huolestui kunnolla vain kerran, kun muuttopäivää jouduttiin siirtämään viikolla rakennustöiden venymisen takia.

”Onneksi uusi aikataulu sopi myös Receptumin asentajille ja kalustetoimitukselle”, apteekkari sanoo.