Hyrylän Hammaslääkäriasema liittyi sähköisiin Kanta-palveluihin pakon edessä. ”Nyt kuitenkin on sekä sähköinen resepti että valmius liittyä potilastiedon arkistoon hoidettu samalla kerralla kuntoon”, yrittäjäkaksikko toteaa tyytyväisenä. Hyrylän Hammaslääkäriaseman yrittäjäomistajat Leena Rinta-Nikkola ja Maarit Saario aloittivat valmistautumisen sähköisen reseptin vaatimuksiin parisen vuotta sitten käymällä asiaan liittyvissä informaatiotilaisuuksissa.

Sitten hammaslääkärikunta sai jatkoaikaa ja asia jäi pöydälle myös Hyrylässä. Vuoden 2016 keväällä kaksikko kuitenkin päätti hoitaa asian kuntoon, sillä kaikkien terveyspalveluita tuottavien toimijoiden tuli vaihtaa paperisista sähköisiin resepteihin viimeistään vuodenvaihteessa 2016-17.

Ensin tuli tehdä sopimus Kanta-palveluita ylläpitävän Kelan kanssa. Prosessi vaati myös tarkan omavalvontasuunnitelman. Kela täytyi saada vakuutettua, että kaikki tietoturva-asiat olivat asianmukaisia.

“Omavalvontasuunnitelma tuotti paljon vaivaa. Siihen kuului paljon tietoturva-asioita ja siihen liittyvää lainsäädäntöä, mikä vaati meiltä paljon perehtymistä, Rinta-Nikkola ja Saario kertaavat.

Liittyminen Kanta-palveluihin sujui ongelmitta

Hammaslääkäriaseman tietokoneiden uusiminen tulee lähiaikoina ajankohtaiseksi. Yrittäjät suunnittelevatkin hankkivansa jatkossa koneet palveluna Receptumilta, jolloin myös tietoturva hoituu Receptumin toimesta.

Itse tekninen liittyminen Kanta-palveluihin hoitui ongelmitta Receptumin kautta. Hammaslääkäriasema siirtyi sähköisiin resepteihin marraskuussa 2016.

“Kahden ensimmäisen kuukauden aikana olen kirjoittanut kolme reseptiä, Maarit Saario naurahtaa.

Kaiken kaikkiaan 13 henkeä työllistävällä hammaslääkäriasemalla kirjoitetaan vuodessa noin 150 reseptiä. Potilaille määrätään lähinnä antibiootteja, kipulääkkeitä, sienilääkkeitä ja fluorivalmisteita. Yksittäiselle reseptille tulee aika suuri hintalappu verrattuna lääkäreiden työhön.

Osa hammaslääkäreistä turvaa vielä paperiresepteihin

“Tunnemme monta hammaslääkäriä, jotka ovat myyneet yrityksensä tai jääneet eläkkeelle välttääkseen sähköisen reseptin vaivat ja kustannukset, Leena Rinta-Nikkola toteaa.

Moni hammaslääkäri määrää yhä lääkkeitä paperisella reseptillä. Tämä on taas kurjaa apteekkien kannalta, jotka joutuvat kirjaamaan reseptin tiedot apteekissa Kanta-palveluun sähköisen reseptin muotoon. “Ja kyllähän THL:n edustaja totesi hammaslääkäripäivillä, että ei paperisia reseptejä enää pitkään voi käyttää ylipäätään”, Saario toteaa.

Yrittäjät ovat tyytyväisiä, että projekti on joka tapauksessa nyt ohitse. Samalla tuli hoidettua kuntoon valmius liittyä potilastiedon arkistoon. “Nyt täytyy vähän miettiä, miten kirjaukset tehdään. Olen itse kirjannut tähän asti potilastietoja päiväkirjamaisesti, jatkossa pitää oppia rakenteinen kirjaaminen, jota vasta kehitellään, Maarit Saario pohtii.

Internet-ajanvaraus on hyvä lisä

Hyrylässä on käytetty Helmi-palvelua vuodesta 2002 alkaen. Yrityksessä työskentelevät vuokrahammaslääkärit ovat käyttäneet muitakin palveluita ja ovat kiitelleet Helmeä sen nopeasta toiminnasta.

Hammaslääkäriasema otti internetajanvarauksen käyttöön keväällä 2016 samalla kun aloitti Kanta-palveluihin liittymisen. “Se on ollut hyvä lisä”, yrittäjät kertovat.

Helmin uusin versio valmistui loppuvuodesta 2016, jolloin nettiajanvaraukseenkin saatiin käyttöön tekstiviesti- ja sähköpostimuistutukset.