Johannes Finnilä osti reilu vuosi sitten vaimonsa Aino Finnilän kanssa Huittisten Hampaan vastaanoton. Uudelle yrittäjälle siirtyi vastaanotto keskellä Huittisten keskustaa, valmis asiakaskunta ja potilastietojärjestelmä Helmi.

”Helmi ei ollut minulle ennestään tuttu, ja mietin järjestelmänvaihtoa, mutta onneksi tulin toisiin ajatuksiin”, Johannes Finnilä sanoo.

Käytön oppii nopeasti

Potilastietojärjestelmän vaihtaminen olisi ollut iso urakka, ja turha, koska Johannes Finnilä oppi Helmen käytön parilla klikkauksella. Samoin tekivät Finnilän parina työskentelevä kollega ja vastaanottoapulainen, vaikka järjestelmä oli uusi heillekin.

Helmi on Finnilän mielestä selkeä, toimintavarma ja helppokäyttöinen. Siinä ei ole mitään ylimääräistä, mutta kaikki tarpeellinen.

”Käytön helppous ja nopeus ovat Helmen parhaita puolia”, Finnilä tiivistää.

Isosta ketjusta yksityisyrittäjäksi

Johannes Finnilä työskenteli Oral Hammaslääkärit -ketjun palveluksessa ennen yrittäjäksi ryhtymistään.

”Hammaslääkärin työ sinänsä on samanlaista joka työpaikassa, mutta yrittäjällä on vapautta ja vastuuta enemmän”, Finnilä vertaa.

Huittinen on naapurikunta Sastamalassa asuvan Finnilän mielestä hyvä paikka toimia, koska noin 10 000 asukkaan kaupunki on vireä ja sijaitsee neljän tien risteyksessä. Huittisten Hampaan vastaanotolle tulee asiakkaita sadan kilometrin säteeltä.

”Kilpailuvalttimme on se, että pystymme tarjoamaan myös implanttien asennusta. Asiakkaiden ei tarvitse lähteä niitä varten Poriin tai Tampereelle”, Finnilä kertoo.

Syyskuussa Huittisten Hammas muutti samassa talossa isompiin tiloihin, ja toimintaa on mahdollisuus tarvittaessa laajentaa. Tähän asti kahden hammaslääkärin työpäivät ovat olleet sopivasti täynnä.

Huolehtivaa palvelua

Receptumin Helmi-yksikön hyvä palvelu on tehnyt Finnilään suuren vaikutuksen. Sari Hämäläinen tuli Huittisiin, auttoi Finnilää valitsemaan sopivat tietokoneet ja muut laitteet, kertoi hinnan ja sitten sovittiinkin jo asennuspäivä. Finnilän mielestä yhteistyö oli helppoa ja mukavaa.

”Minulle tuli sellainen tunne, että Receptum on oikeasti kiinnostunut minusta ja haluaa minun olevan tyytyväinen”, Finnilä kiittää.

Asentajat tulivat sovittuna päivänä, asensivat koneet, neuvoivat niiden käytön ja tarkistivat vielä, että kaikki oli kunnossa. Finnilästä on erinomaista, että Receptum neuvoo ja kouluttaa ja auttaa ongelmatilanteissa.

Helmi helpottaa töitä

Helmestä löytyvät kaikki hammaslääkärin työssä tarvittavat toiminnot ajanvarauksesta laskutukseen; hoitotoimenpiteiden kirjaukset ja kirjanpitoon liittyvät asiat.

”Työnteko nopeutuu, kun kaikki tiedot ovat sähköisessä muodossa”, Finnilä sanoo.

Kun Finnilä oli aloittelemassa omaa praktiikkaansa, hän ei ehtinyt murehtia e-reseptejä ja Kanta-liityntöjä, jotka mietityttivät hammaslääkäreitä juuri silloin.

”Kaikki oli Helmessä valmiina hyvissä ajoin etukäteen. Koska järjestelmää kehitetään ja päivitetään koko ajan, minä voin olla turvallisin mielin. Siellä on aina kaikki ajankohtainen tieto”, Finnilä sanoo

 

Helmi on yksi parhaimmista potilastietojärjestelmistä, mitä olen käyttänyt